וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתם על תעשיית המלונות: ריזורט היוקרה בעזה שהפך לבסיס חמאס

מוטי ורסס

עודכן לאחרונה: 10.1.2024 / 13:54

לו היה מבקר פה חייזר לפני שנה, הוא היה משוכנע ששלום ויציבות מאפיינים את אזורנו, כשמלון בלו ביץ' בעזה אירח בעיקר אנשי או"ם, עיתונאים ועזתים עשירים. אבל החודש התגלו מתחתיו מנהרות ואמצעי לחימה של החמאס שמספרים סיפור אחר. על אתיקה של בתי מלון

תוואי מנהרות טרור אותר והושמד בבית המלון "בלו ביץ'" ברצועת עזה, 5 בינואר 2024/דובר צה"ל

שהייה במלונות נופש מפוגגת לחצים, שיעמום או תשישות ומעניקה לנו הנאה ורגיעה. אנחנו מצפים בשקיקה לחופשה במלונות כאלה ומוכנים לשלם על כך במיטב כספנו. גם יזמי המלונות הלוקחים סיכון מחושב ולא מעט מלחיץ, יספרו כי פתיחת מבנה חדש - שישמש כמלון וכפלטפורמה למימוש הצרכים הללו - היא ללא ספק משימה מרגשת.

עם מלון חדש המציע 162 חדרים, הכוללים בקתות מפוארות הממוקם בין עצי דקל ומשקיף על הים התיכון, פוטנציאל ההצלחה הוא בלתי נמנע. היזם הנלהב, המשקיע כספים אדירים, יבחר גם שם באנגלית המעורר ציפיות שיהיה פוטנציאלי לקהל היעד שלו ושיותיר רושם רב עם ניחוח בינלאומי. יזמי המלון הזה בחרו בשם The Blue Beach Resort (מלון הנופש בלו ביץ'), שעליו כתבנו בעבר. המיקום - חוף העיר עזה.

מלון בלו ביץ' ריזורט בעזה. רויטרס
מלון הנופש בלו ביץ' בימים שבהם העזתים נהנו/רויטרס
מלון בלו ביץ' ריזורט בעזה. רויטרס
במלון היוקרתי היתה בריכת שחייה חצי אולימפית על חוף הים/רויטרס

אסקפיזם במיטבו

החברה היזמית לבנית המלון היא החברה הפלסטינית להשקעות נדל"ן - פריק"ו (Palestine Real Estate Investment Company - PRICO) שבסיסה ברמאללה. פריק"ו משרתת חלקים נרחבים בחברה הפלסטינית ומיישמת פרויקטים נרחבים, כגון מתחמי מגורים ומסחר, בתי מלון, אתרי תיירות, בניני ציבורי ואזורי תעשייה. לחברה סניפים בעזה, בית לחם וירושלים. מלון הנופש בלו ביץ' בעזה נבנה על בסיס הסכם שנחתם עם משרד השיכון הפלסטיני, על בסיס שיטת בנה-תפעל-העבר - Build-Operate-Transfer (BOT). ההסכם קובע כי פריק"ו היא גם המפתחת וגם המפעילה את המלון לתקופה של 49 שנים, עם אופציה לחידוש לתקופה זהה נוספת ואחר כך מועבר הנכס לרשויות.

לו היה מבקר באזורנו חייזר מכוכב אחר אך לפני שנה, הוא עשוי להיות להשתכנע כי שלום ויציבות מאפיינים את יחסי ישראל והפלסטינים, כשהוא עד למראה פעוטות וילדים קופצים מאושרים למי בריכת השחייה של המלון שפתח את שעריו לפני שמונה שנים. הבלו ביץ' בעזה הציע מדשאות ירוקות ומטופחות, בריכת שחייה חצי אולימפית, סוויטות יוקרתיות וכל מה שמלון נופש יכול להציע. "מלון מעוצב המהווה מקום מפלט אידיאלי לחופשות משפחתיות ולמטרות פנאי ורגיעה, הרחק מהמולת היומיום", ציינו הפרסומים באינטרנט מטעם המלון ובאתרים נוספים.

המלון שימש בית מפנק לעיתונאים זרים, עובדי סיוע, כוחות צוותי האו"ם והצלב האדום, אך בעיקר לעזתים עשירים ובני משפחותיהם שחיפשו מפלט כדי ליהנות מאווירה בינלאומית. אסקפיזם במיטבו שכן רצועת עזה נתונה במצור מאז שהחמאס תפס בה את השלטון לפני 16 שנים. לא נשכח לרגע שבמקביל לפסטורליה השלווה מאז פתיחת המלון ב-2015, חמאס שיגר על אזרחים ישראלים מטח רקטות מתמשך של 8,259 טילים ורקטות עד סוף 2022. במהלך 2023 מאז ה-7 באוקטובר והזוועות הבלתי ניתנות לתיאור, 9,600 רקטות נוספות שוגרו לשטחי ישראל ואז החלה המלחמה.

מלון בלו ביץ' ריזורט בעזה. רויטרס
"מלון מעוצב המהווה מקום מפלט אידיאלי לחופשות משפחתיות ולמטרות פנאי ורגיעה"/רויטרס
מלון בלו ביץ' ריזורט בעזה. רויטרס
בלו ביץ' הציע לאורחיו מדשאות ירוקות, סוויטות יוקרתיות וכל מה שמלון נופש יכול להציע/רויטרס

הבלו ביץ' הפסטורלי הפך לשדה קרב

ישראל פתחה בתמרון הקרקעי שלה שהחל לאורך חוף רצועת עזה כדי לעצור את חמאס. קרבות עזים התחוללו גם במלון הנופש עצמו, כאשר עשרות מחבלים שיגרו טילי נ"ט לעבר הכוחות הישראלים ממתחמיו ומחדרי האירוח שלו. לוחמים נתקלו במחבלי חמאס וחלקם חוסלו. הבלו ביץ' הפסטורלי הפך לשדה קרב.

בשוך הקרב גילו בצה"ל תשתית תת קרקעית, שכללה שבעה פירים שהובילו למנהרות - ובתוכן חדרי שהייה של מחבלים מוסתרים, שמן הסתם לא נמנו עם מספר חדרי האורחים הרשמי של המלון. נמצאו גם אמצעי לחימה רבים - רובי קלצ'ניקוב, מטענים שונים ומזל"טים. בנוסף, קטעי וידאו מצביעים על כך שגישה לכמה מנהרות הייתה זמינה ממסדרונות אורחים רבים במלון.

אווירת גן העדן המבטיחה והמפנקת הפכה לגיהנום, תופת ובסופה ריזורט חרב. שאלות אינסופיות עולות לגבי הכוונות האמיתיות של בניית מלון הנופש המבטיח הזה, שתכליתו חופשה פסטורלית לרגלי חופים שלווים. האם רשת המנהרות נבנתה במקביל להקמת המלון לפני עשור? האם המנהרות נחפרו מאוחר יותר כשהמלון כבר פעל במלואו ואירח משפחות ואורחים? האם מנכ"ל המלון וצוות הניהול שלו היו מודעים לכך שהמלון הוא בסיס ואכסניה לכלי נשק וטרוריסטים כששהו אזרחים, לא מעט מהם מחו"ל? שאלות פתוחות ונוקבות הדורשות תשובות.

תוואי מנהרות טרור אותר והושמד בבית המלון "בלו ביץ'" ברצועת עזה, 5 בינואר 2024. דובר צה"ל
תוואי מנהרות טרור אותר והושמד בבית המלון "בלו ביץ'" ברצועת עזה, 5 בינואר 2024/דובר צה"ל
אמצעי לחימה שנמצאו בבית המלון "בלו ביץ'" ברצועת עזה, 5 בינואר 2024. דובר צה"ל
אמצעי לחימה שנמצאו בבית המלון "בלו ביץ'" ברצועת עזה, 5 בינואר 2024/דובר צה"ל

חרפה וכתם על הריזורט

מנהל בית החולים א-שיפא, המתחם הרפואי הגדול ביותר ברצועת עזה, מוחמד אבו סלמיא, נעצר לחקירה בעקבות ראיות המראות כי בית החולים, בניהולו הישיר, שימש כמרכז פיקוד של חמאס. סימן שאלה רציני ומטריד על אתיקה רפואית מהי. ומה בדבר אתיקה ומוסר של ניהול בתי מלון? האם אין כאן הפרה בוטה של מחויבות לשרת אורחים לפי קוד אתי ברור? בוודאי שכן.

העקרונות האתיים בתחום המלונאות שעליהם גדלתי, במהלך 35 שנותיי כבכיר ברשת בתי מלון בינלאומית, ברורים ופומביים. כנות, אמת, מחויבות לשירות עילאי, לעולם לא לרמות לקוחות ואת עובדי המלון, להציב את בטיחותם ושלומם במקום הראשון, תוך שמירה על יושרה ושקיפות.

הגילויים המטרידים מתחת למלון הנופש בלו ביץ' של פריק"ו, הם חרפה וכתם על הריזורט וגם אכזבת תעשיית בתי המלון בעולם הדוממת, שקולה לא נשמע.

הכותב היה דובר רשת הילטון הבינלאומית בישראל במשך 34 שנים וכיום בעל טור בתחום התיירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully