וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד מיוחד: קרקל תוקף יעל שנתפסה בגדר בצפון הערבה

עודכן לאחרונה: 7.1.2024 / 10:27

שי וחבצלת פלדמן יצאו לטייל אתמול בצפון הערבה ושמע רעש מוזר. הם הבחינו בקרקל תופס יעל בצווארו בניסיון לטרוף אותו. "עצרתי במקומי והתחלתי לצלם", סיפר שי. צפו בתיעוד המרהיב והייחודי

קרקל תוקף יעל שנתפסה בגדר בצפון הערבה/צילום: שי פלדמן

שי וחבצלת פלדמן יצאו אתמול (שבת) לטיול בצפון הערבה כשלפתע חבצלת שומעת רעשים מוזרים. "אני לא שומע טוב תדרים גבוהים, אז הרמתי את עיני וראיתי יעל נאבקת בגדר תיל שנתפס בגופה עליה", סיפר שי. "מיהרתי במעלה ההר על מנת לסייע ליעל להשתחרר, וכשהייתי במרחק של מטרים ספורים ממנה אני פתאום קולט מחזה מדהים, קרקל שמנסה לטרוף יעל.

"עצרתי במקומי והתחלתי לצלם. אחרי דקות ארוכות שהקרקל מנסה בכל כוחו להכריע את היעל, הוא כנראה התייאש והרפה. צילמתי עוד קצת את הקרקל ואחרי שהוא נעלם לגמרי מהשטח, המשכתי לכיוון היעל לסייע בשחרור שלה, אבל אז היא זינקה בכוחות עצמה והמשיכה לדרכה. במשך כל הטיול לא ירדה ההתרגשות שלי מהחוויה. דיווחתי על המקרה לפקח רשות הטבע והגנים באזור במטרה שיבואו לראות מה מצבה של היעל".

קרקל תוקף יעל שנתפסה בגדר בצפון הערבה. שי פלדמן, רשות הטבע והגנים
"הקרקל נשך את היעל בסנטר ולכן מדובר בפציעה שנחשבת קלה"/רשות הטבע והגנים, שי פלדמן

אריה רוזנברג פקח רשות הטבע והגנים, סיפר: "קיבלתי דיווח ראשוני בפייסבוק יצרתי קשר עם המטייל ונפגשתי איתו בשטח בסיום המסלול. באזור יש קידוח מים שהיה ממוקש משנות ה-70. הרשות פועלת לשקם את השטח יחד עם הצבא. היעל נתקעה בחלק של הגדר שנמצאת בדרדרת של המצוק ולא על שביל הטיול.

"היעל נקראת רפקה היא תוייגה על ידי ד"ר יונתן תיכון וד"ר רוני קינג וטרינר הרשות בדימוס, במסגרת מחקר יעלים בשנת 2019 של רשות הטבע והגנים ואוניברסיטת בן גוריון. מדובר ביעלה מבוגרת יחסית, אני מכיר אותה כבר חמש שנים וזהו אזור המחייה שלה".

לדברי רוזנברג, "הקרקל נשך את היעל בסנטר ולכן מדובר בפציעה שנחשבת קלה והיא תצליח לשרוד אותה. המחזה הנדיר למראה אדם של קרקל שתוקף יעל הוא חלק מהטבע והמערכת האקולוגית. במקרה הזה היעל נתפסה בגדר שמהווה סכנה לחיות הבר בשטחים הפתוחים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
קרקל תוקף יעל שנתפסה בגדר בצפון הערבה. שי פלדמן, רשות הטבע והגנים
הקרקל בעת תפיסת היעל/רשות הטבע והגנים, שי פלדמן

החתול הגדול בישראל

ברשות הטבע והגנים מוסיפים, כי קרקל הנו החתול הגדול בישראל מאז שנעלמו הנמרים. תחום תפוצתו הוא בכל ישראל. מדובר בחיה ביישנית ונדיר מאוד לראותה בטבע. הקרקל נמצא בסכנת הכחדה בעיקר בגלל פגיעה באזורי המחייה שלו והרס בית הגידול הטבעי. הקרקל טורף עופות ויונקים כגון ארנבות. במשך שעות היום הם מסתתרים בכוכים באדמה, בצמחייה סבוכה ובנקיקי סלעים. הנקבות ההרות ימצאו על פי רוב במערות של דורבנים המרווחים ומוגנים מפני טורפים אחרים. הקרקל שוכן קרקע אך מצטיין בטיפוס על עצים. הקרקל שומר על הטריטוריה שלו על ידי הטלת שתן. הוא מתקשר בקולות יללה חתוליים, נהימות ולחישות, נשמעו גם קולות המזכירים שיעול. הוא חי על פי רוב ביחידות, אולם נצפו פריטים מגילאים שונים המתקבצים יחד למטרות שונות. נדיר לראותו בטבע תפוצת הקרקל באפריקה, אסיה באזור הים הכספי, צפון הודו, ארצות ערב וישראל. בארץ ישראל אין הערכה מדויקת של מספר הפרטים בטבע. הוא נמצא בסכנת הכחדה בישראל בגלל פגיעה באזורי המחייה והרס בית הגידול הטבעי. כיום ניתן לראות קרקלים בעיקר בשמורות הטבע הגדולות בנגב אם כי גם שם הם נדירים יחסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully