וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון המטוס ביפן: האם הישראלים היו דורסים או נשמעים להוראות?

עודכן לאחרונה: 3.1.2024 / 12:15

תאונת המטוס של חברת ג'אפאן איירליינס בטוקיו השבוע, שנשרף כולו ועדיין כל הנוסעים בו ניצלו, מעוררת שאלה - איך הישראלים היו מתנהגים באירוע זהה? האם היינו נשמעים להוראות כמו היפנים, או שהיינו מגלים את הצד הפחות יפה שלנו? בדקנו

מטוס עולה בלהבות בנמל תעופה בטוקיו/טוויטר

379 נוסעי טיסה 516 של חברת ג'אפאן איירליינס (JAL), שמטוסה התנגש אתמול (שלישי) במטוס קטן בשדה התעופה האנדה בטוקיו, והפך לכדור אש מבעת - ניצלו. מדובר ב-379 נוסעים שניצלו ופונו בשלום, כולל שמונה ילדים מתחת לגיל שנתיים - הישג שהפתיע מומחי תעופה בעולם ותואר כמופלא על ידי חלק מהנוסעים.

מטוס הנוסעים היפני הגדול מסוג איירבוס A350 התנגש, כאמור, על המסלול במטוס סיוע לרעידת אדמה שאירעה לאחרונה גם היא במדינה, וגרם אומנם למותם של חמישה אנשים במטוס הסיוע, אולם כל נוסעי וצוות האיירבאס הענק יצאו בשלום מהאירוע שיכול היה להסתיים באופן הרבה יותר טרגי.

שאריות מטוס ג'אפאן איירליינס שהתנגש במטוס קטן ועלה באש, 1.1.24. רויטרס
כל הנוסעים חולצו. מה שנשאר מהמטוס שנשרף בנמל התעופה בטוקיו, השבוע/רויטרס

"הישראלים יודעים לתפקד בלחץ וגם הוכיחו זאת"

לצוות ג'אפאן איירליינס היו דקות מעטות בלבד להבטיח שכל הנוסעים יפונו, לפני שהלהבות כילו את המטוס כולו. אבל נשאלת השאלה האם מקרה דומה בישראל, או עם נוסעים ישראלים, היה יכול לעבור בשלום אף הוא, כשמדובר בנוסעים ישראלים?

"הישראלים יודעים לתפקד בלחץ וגם הוכיחו זאת בעבר כחברה עתירה במשברים שודעת לתפקד בלחץ", אומר לוואלה! תיירות פרופ' נתי אוריאלי, סוציולוג במחלקה לניהול תיירות ופנאי באוניברסיטת בן גוריון. "אם מישהו חושב שאירועים אצלנו, כמו טיסות השוקולד זריקת כיסאות במלונות - זה מי שאנחנו אז מדובר רק בצד אחד של הישראלים, ובצד השני אנחנו דווקא יודעים לתפקד. ביפן, מדובר בתאונה בצל רעידת האדמה והצונאמי שקרו, והתאונה היא חלק מהאסון הכללי. בישראל קורים לנו אסונות ואנו רגילים לכך גם. אני לא חושב שהיפנים 'יתקתקו' פינוי בחירום, ואצלנו העניין יהפוך לבלאגן, כי הישראלים מתורגלים בעיתות משבר ויודעים לתפקד ככה, ואולי יותר מאחרים".

אם אני חושב על מקרי חילוץ של ישראלים, תרמילאים שנתקעים וישראלים יודעים לעזוקר בעתות של משבר ומה היה קורה במטוס? אני מניח שהחוסן של הישראלים היה חזק יותר מהנטייה שלהם להיות לא ממושמעיםן ולעשות דברים שעושים בטיסה בשוליים לפעמים, כך שלא הייתי ממהר לחשוב כיוונים טרגיים. גם יש הרבה אנשים עם ניסיון צבאי ובאירועי עבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שאריות מטוס ג'אפאן איירליינס שהתנגש במטוס קטן ועלה באש, 1.1.24. רויטרס
המטוס כולו עלה באש, דקות לאחר פינוי הנוסעים/רויטרס

לדבריו של פרופ' יניב פוריה, קולגה של אוריאלי מהמחלקה לניהול תיירות ופנאי באוניברסיטת בן גוריון, "יש כאילו שיטענו כי הישראלים ידרסו אחד את השני ולא ישכחו לקחת איתם את השקית מהדיוטי. אבל אל תוציאו את דיבתם רעה. ייתכן שהישראלים לאור העובדה שהם נדרשים לתפקד תחת לחץ בעת שגרה, ידעו לתפקד בצורה אחראית גם בעת נחיתת חירום. בתקופה הנוכחית אף ניתן להניח כי הטסים יפגינו רמה גבוהה של עזרה הדדית", הוא אומר.

לדבריו של פוריה, גוף הידע האקדמי מלמד על קשר בין מאפייני האישיות של הנוסע והסיכוי להינצל. לתשומת ליבנו, תאונות קורות גם לחברות יפניות בטוחות ולא רק לחברות ישראליות. "גוף הידע המחקרי יוכל אולי כהרגלו להסביר מדוע הישראלים יינצלו או מדוע ידרסו אחד את השני", מסביר פוריה, "בוא נקווה שלא תהיה לנו הזדמנות לבחון זאת".

שאריות מטוס ג'אפאן איירליינס שהתנגש במטוס קטן ועלה באש, 1.1.24. רויטרס
"תאונות קורות גם לחברות יפניות בטוחות ולא רק לחברות ישראליות". שרידי המטוס/רויטרס
מטוס של חברת יפן אירליינס עולה באש בנמל תעופה בטוקיו, 2 בינואר 2024. רויטרס
המטוס עולה באש. הצוות פעל כמו שצריך וזכה לשבחים/רויטרס

צוות הטיסה זכה לשבחים על תגובותיו

הטיסה של ג'אפאן איירליינס התמלאה עשן במהירות והדיילות, שתפקידן בראש ובראשונה הוא לדאוג לחילוץ הנוסעים במצבי חירום ולא להגיש קפה, השתמשו במגפונים כדי להרגיע את הנוסעים החרדים, שנמלטו דרך שלוש יציאות במגלשות חירום.

התנגשות מטוסים במסלול, כפי שסווגה התאונה של שני המטוסים ביפן, הן "נדירות אבל יכולות להיות קטסטרופליות", אמר גרהם ברייתווייט, פרופסור לחקירת בטיחות ותאונות באוניברסיטת קרנפילד בבריטניה ל-CNN.

עם זאת, צוות הטיסה זכה לשבחים על תגובותיו המהירות והנחושות שהצילו מאות חיים. הוא השתמש במגפונים כדי לכוון את הנוסעים למקום מבטחים לאחר שמערכת הכרזת הטיסה של המטוס התקלקלה. דיווחים מתוך המטוס מספרים, שהדיילים דחקו באנשים להישאר רגועים ותוך שניות מרגע שהמטוס נעצר, הצליחו לפרוס את מגלשות המילוט ולהוציא את הנוסעים.

"מוקדם מדי להגיב על הפרטים של התקרית, אבל מה שברור הוא שהצוות פעל בצורה מופתית", אמר סטיבן ארליך, יו"ר PilotsTogether - ארגון צדקה שהוקם במגפה כדי לתמוך בצוות. הוא ציין את העובדה שהנוסעים בטיסה התפנו מבלי לקחת איתם את תיקי היד, מה שעזר להציל חיים. "כל עיכוב בפינוי יכול היה להיות קטסטרופלי, הכל למען מחשב נייד או תיק יד. האירוע הזה יכול היה להיות הרבה יותר גרוע אם הנוסעים לא היו מקשיבים לאזהרות להשאיר את חפציהם מאחור".

האם הייתם נשמעים להוראות הדיילים במצב חירום בטיסה?

כן, הם יודעים הכי טוב
לא, מנסה למלט את עצמי הכי מהר שאפשר
1695 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully