וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אור במילואים: חיילים בעוטף גילו נר שמן בן כ-1500 שנה

26.12.2023 / 8:29

לוחמי גדוד 404 של חטיבת האש 282 גילו נר מהתקופה הביזנטית. הם מסרו את הממצא הקדום לאוצרות המדינה ברשות העתיקות והוענקה להם תעודה על אזרחותם הטובה

חיילים מצאו נר שמן בן כ-1500 שנה בעוטף עזה/צילום: שרה טל, רשות העתיקות

נתנאל מלכיאור ואלון שגב, חיילי מילואים - לוחמי גדוד 404 של חטיבת האש 282, לא ציפו לחוויה הזו בשירות המילואים שלהם: השניים גילו במפתיע נר שמן עתיק שהשתמר בשלמותו, מהתקופה הביזנטית. החיילים גילו אזרחות למופת והשיבו את הנר לאוצרות המדינה ברשות העתיקות, על מנת שיוכל להישמר כראוי.

"באחד השיטוטים שלנו בשטח, נתקלתי בחרס כשהוא מונח בצורה הפוכה, והצורה העגולה שלו משכה אותי", מספר נתנאל. "הוא היה מכוסה בבוץ, ניקיתי אותו ואחרי שהבנתי במה מדובר, התקשרתי לרשות העתיקות". במקביל, אלון העלה לקבוצת פייסבוק פוסט עם תמונה של הנר, וזה - עורר ענין רב. "הפוסט תפס תאוצה, הוא קיבל עשרות תגובות ומאות לייקים. הגולשים העלו הצעות שונות באשר לתפקידו של החפץ. גם שם, המליצו לנו להתקשר לרשות העתיקות".

חיילים מצאו נר שמן בן כ-1500 שנה בעוטף עזה. שרה טל, רשות העתיקות
"הוא היה מכוסה בבוץ, ניקיתי אותו והתקשרתי לרשות העתיקות". הנר העתיק שמצאו החיילים/רשות העתיקות, שרה טל
חיילים מצאו נר שמן בן כ-1500 שנה בעוטף עזה. מתוך פייסבוק, רשות העתיקות
הפוסט הוויראלי שהעלה אלון/רשות העתיקות, מתוך פייסבוק

מהו "נר סנדל"?

לדברי שרה טל, ארכיאולוגית נפת נגב מערבי מרשות העתיקות: "מדובר בנר מהתקופה הביזנטית, לפני כ-1500 שנה, המכונה 'נר סנדל'. הנר, ששימש למאור והיה נפוץ בעת העתיקה, עשוי בתבנית ואופייני לאזור השפלה ודרום ארץ ישראל". שרה הגיעה אל החיילים, אספה מהם את הפריט השלם והעניקה להם תעודה מטעם רשות העתיקות.

צפו: מבט קרוב אל הנר המרשים

חיילים מצאו נר שמן בן כ-1500 שנה בעוטף עזה/צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
חיילים מצאו נר שמן בן כ-1500 שנה בעוטף עזה. שרה טל, רשות העתיקות
ארכיאולוגית רשות העתיקות שרה טל עם החיילים, הנר והתעודה שקיבלו/רשות העתיקות, שרה טל
חיילים מצאו נר שמן בן כ-1500 שנה בעוטף עזה. שרה טל, רשות העתיקות
נתנאל מלכיאור ואלון שגב עם הנר שמצאו/רשות העתיקות, שרה טל

"המלחמה מפגישה אותנו עם סיטואציות יוצאות דופן גם בחזית הארכיאולוגית", אומר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות. "אדמת ארץ ישראל - ובפרט העוטף, רוויה בהיסטוריה ובממצאים קדומים, ורשות העתיקות משתפת פעולה עם צה"ל במטרה שיישמרו גם במצב מלחמה. אני שמח שהנר הקדום הביא אור גם ליומם של החיילים, מברך על ערנותם ועל הפגנת האזרחות הטובה, ומזכיר לכולם כי במקרה של מציאת ממצא קדום חשוב להשאיר אותו במקומו ולקרוא למפקחי רשות העתיקות למקום, על מנת שהחוקרים יצליחו להפיק כמה שיותר מידע מהממצא על האתר שבו הוא התגלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully