וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם טקסס תהפוך ממש בקרוב לבית של הממותות הצמריות שיחזרו מהכחדה?

6.12.2023 / 0:01

חברה שעוסקת בשחזור גנטי וביטול הכחדה מנסה להחזיר אלינו את הממותות שנכחדו לפני אלפי שנים - בעזרתם של פילים אסייתיים ולהקים להן בית עד 2028: "הכלים שלנו ישמשו גם חברות שעוסקות בשימור זנים בסכנת הכחדה"

החזרה מהכחדה של הממותה/Colossal Biosciences

טקסס בימינו משמשת בין היתר כביתם של איילים, נחשי עכסן פעמונים, חתולי בר והיא גם מגדלת יותר פרות, עזים וכבשים מכל מדינה אחרת בארה"ב - אבל נראה שהם יצטרכו לעשות הרבה מקום כי בקרוב ייתכן שהיא תשמש גם כביתן של הממותות. כן, אותם יונקי ענק ממשפחת הפיליים שחיו בעידן הקרח ונכחדו לפני כ-10,000 שנים עד כ-4,500 שנים.

חברה בשם Colossal Biosciences הציבה לעצמה כמטרה להקים מתקן בטקסס שישמש כבית של הממותות אותן יחזירו מהכחדה - וזה יקרה לטענתם עד שנת 2028.

מדובר בחברה שעוסקת ב"ביטול הכחדה" ומנסה לשמר זנים נדירים של בעלי חיים. "Colossal Biosciences היא, למיטב ידיעתנו, החברה הראשונה בעולם שפועלת לביטול הכחדת מינים ולשימור מינים על סף הכחדה", אמר המייסד בן לאם ל-IFLScience במהלך ראיון בו הוא התייחס בין היתר גם לאפשרות של החזרתם של הדינוזאורים לחיינו: "זה אומר עבורנו להסתכל ולהבין אילו גנים קשורים לפנוטיפ הליבה (תכונות היצור, שמהוות ביטוי של הגנים) או לתכונות פיזיקליות שהיו קיימות בבעל החיים שנכחד".

"לדוגמה, עבור הממותה הצמרית - זוהי כיפת הגולגולת, חטי השנהב המעוגלים, וכל מה שהופך אותה לעמידה בפני קור, כמו גם הרבה דברים שהיו 'מתחת למכסה המנוע'. דברים כמו איך קצות העצבים מגיבים לטמפרטורות קפואות, איך הגוף מייצר המוגלובין וכמובן הצמר המדובלל שעל גופן".

בכדי למצוא את הגנים הללו צריך להסתכל קודם כל על קרוב המשפחה החי הקרוב ביותר של החיה שנכחדה - ובמקרה של הממותה זהו הפיל האסייתי, שזהה לה גנטית ב-99.6 אחוזים.

"אנחנו שואלים את עצמנו איך אנחנו יכולים להבין את הגנים המרכזיים שהפכו את פילי הענק האלה לסובלניים לקור", המשיך לאם. "הגנים האלה נכחדו עכשיו, אז איך אנחנו מבטלים את ההכחדה של הגנים האלה ומכניסים אותם לתוך מבנה, אם תרצו, של חיה קיימת?"

"אם נוכל לבטל את ההכחדה של הגנים האלה - אז יש לך את הממותה 2.0."

עוד על חזרה מהכחדה
האם ניתן להחזיר לחיים את הדינוזאורים? תלוי את מי שואלים

גילוי גנטי מסעיר יחזיר את ציפור הדודו שנכחדה לפני מעל 300 שנה?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הדרך לקראת מפגש ממשי עם אותה ממותה 2.0 כרוכה בהוצאת הגרעין מתא ביצה של פיל אסייתי והחלפתו בגרעין עמוס בכל הגנים עם התכונות שלאם הזכיר שהממותה צריכה בכדי לחיות כממותה (סבילות לקור, חטים מעוקלים, שכבת צמר מדובללת וכו'). זה אומר שזה יהיה סוג של בן כלאיים של פיל סובלני לקור, משהו שאחד ממייסדי Colossal Biosciences, ג'ורג' צ'רץ', השווה ליצירת "הגרסה המלטפת של ולוצירפטור".

היו שהעלו את התהייה - האם זה רעיון טוב לרדוף אחרי החזרתה מהמתים של הממותה בתקופה שבה כל כך הרבה בעלי חיים קיימים נמצאים על סף הכחדה בעצמם (כשמחקר שפורסם השנה מצא שאוכלוסיית מחצית מהמינים בכדור הארץ מתכווצת - בדרך להכחדה). התשובה היא שקיימת תקווה שהטכנולוגיות והתגליות החדשות שיניבו מביטול הכחדת בעלי חיים עתיקים יוכלו להועיל גם לבעלי החיים המודרניים.

"הטכנולוגיות שאנו מפתחים בדרך לביטול הכחדה - לחלקן יש יישומים לשירותי בריאות אנושיים שאנו מייצרים מהן רווחים", המשיך לאם, "ואת כל הטכנולוגיות שיכולות לסייע לטכנולוגיות רבייה קיימות או לקבוצות שימור שעובדות עבור גני חיות או פועלות לשימור בעלי חיים ברחבי העולם - אנחנו מסבסדים ונותנים לעולם בחינם".

"אנחנו חושבים שזה יכול להיות מהפך בתחום השימור. אז, ערכת ביטול ההכחדה הזו שאנחנו בונים עם הזמן עם המינים שלנו - אנחנו רוצים להפוך אותה לזמינה וחינמית לכל קבוצת שימור קיימת".

בחברת Colossal Biosciences גם טוענים שביטול ההכחדה של הממותה הצמרית יכולה כם לעזור לעצור, או אולי אפילו להפוך, את חלק מההשפעות של שינויי האקלים. הם מציעים את האפשרות שממותות רועות ומשוטטות סביב הטונדרה הארקטית יאפשרו לשגשוג של שטחי עשב, מה שיסייע להאטה של הפשרת הקרחונים ושחרור גזי החממה שמאוחסנים בתוך הקרח.

אולי נגלה את זה בשנת 2028.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully