וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם אפוד קרמי: חיילים מצאו גורת צבוע פצועה, ונשאו אותה לבית חולים

עודכן לאחרונה: 28.11.2023 / 18:27

גדוד מילואים 9213 נחלץ לעזרתה של גורת צבוע מפוספס בחבל בנימין, שכנראה נפגעה מדריסה והובאה לבית החולים של חיות הבר של הספארי ברמת גן. לאחר ניתוח מיוחד, היא צפויה להתאושש ולחזור לטבע

צבוע מפוספס/צילום: עזרא חדד, רשות הטבע והגנים

חיילי פלוגה א בגדוד המילואים 9213 מחטמ"ר בנימין, שרגילים בימים אלו לעבוד קשה בשמירה על ביטחוננו, הופתעו מאוד כאשר מצאו גורת צבוע מפוספס מוטלת לצד הכביש במהלך סיור שגרתי על הגדר.

נתנאל מצגר מגדוד המילואים, סיפר כי היה ברור שהצבועה פצועה ונראה שהיא מאוד סובלת והחבר'ה פשוט לא יכלו להישאר אדישים לכך. ערן ארביב, אחד הלוחמים בגדוד, אסף אותה בזהירות באפוד הקרמי שלו, והצבועה הפצועה חזרה עם חיילי הפלוגה אל הבסיס בו הם נמצאים, שם הם סידרו לה מקום נוח ומרופד בתוך הש"ג. לאחר מכן יצרו קשר עם רועי גלעד, פקח אזור בנימין של רשות הטבע והגנים, שהבהיל את הצבועה לבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן.

גורת צבוע הוצלה ע"י חיילים. גדוד מילואים 9213, באדיבות המצולמים
הלוחם ערן ארביב בבסיס, עם הצבועה הפצועה שאסף הגדוד/באדיבות המצולמים, גדוד מילואים 9213
גורת צבוע הוצלה ע"י חיילים. דוברות הספארי,
הצבועה מורדמת לאחר הניתוח/דוברות הספארי

בבית החולים הצבועה עברה סדרת בדיקות מקיפה שכללה גם צילומי רנטגן ונראה כי לוחיות הגדילה בעצמות הרגליים שלה היו פתוחות מה שמעיד על כך שהצבועה ששוקלת כ-13 ק"ג צעירה מאוד, בת מספר חודשים בלבד. בצילומים אובחן שבר ברגל הקדמית ימנית ונראו שברים מדאיגים בעצמות האגן, שעלולים להשפיע על יכולת הדריכה כמו גם נשיאת המשקל ברגליים האחוריות.

לאחר הבדיקות וקבלת טיפול ראשוני ותומך, אושפזה הצבועה בחדר שקט, מחומם ומבודד כדי למנוע ממנה סטרס מיותר. הרעיון המנחה בטיפול בכל חיית בר במיוחד בטורף על כמו צבוע, הוא לנסות לא להתערב במידה ואין צורך מוחלט בניתוח בעיקר בשל סיבוכים אפשריים שלא ניתנים למניעה. במקרה הזה, מעבר לטיפול בפציעות הקשות ישנו אתגר נוסף, שהוא למנוע החתמה של הצבועה. החתמה היא מצב בו בעל החיים מתרגל לחברת בני האדם ואף מזהה את עצמו ככזה מה שעלול לסכן אותו וגם אנשים שיפגשו עימו בטבע בעתיד. במיוחד מאחר והצבועה כה צעירה הסיכוי להחתמתה גבוה, כך שנדרשה תוכנית פעולה המשלבת טיפול רפואי אינטנסיבי, אך עם מגע מינימלי בין הצוות לצבועה.

גורת צבוע הוצלה ע"י חיילים. דוברות הספארי,
הצבועה אושפזה הצבועה בחדר שקט, מחומם ומבודד כדי למנוע ממנה סטרס מיותר/דוברות הספארי
גורת צבוע הוצלה ע"י חיילים. דוברות הספארי,
הניתוח ארך כארבע שעות ובסיומו רגלה של הצבועה גובסה בחוזקה/דוברות הספארי

לסת עוצמתית של צבוע יכולה לפרק כל חבישה

לפני מספר ימים, לאחר שפרוטוקול הטיפול האידיאלי עבורה התגבש, הוכנסה הצבועה לניתוח לתיקון השבר ברגלה הקדמית. ד"ר מתן אור מומחה לאורתופדיה וטרינרית, שגם נתן את חוות דעתו המלומדת ומלווה את הצבועה לאורך כל הדרך, ביצע אותו בסיועה של ד"ר שירה גונן שלום ווטרינרית בבית החולים.

הניתוח ארך כארבע שעות ובסיומו רגלה של הצבועה גובסה בחוזקה, מכיוון שהצוות בבית החולים כבר יודע שלסת עוצמתית של צבוע יכולה לפרק בקלות כל חבישה או גבס.

לדבריו של ד"ר מתן אור אורתופד וטרינרי מומחה: "בזמן הניתוח ראינו כי השבר היה סמוך לעצבים מרכזיים והייתה פגיעה משמעותית ברקמה הרכה בסביבת השבר. השבר יוצב ותוקן עם שתלים שונים כדי לעמוד בעומסים המצופים מחיה עוצמתית כזאת. במקביל, בדקנו שוב את האגן שהרגיש יציב, ללא תזוזה של השברים או הצרות. החלטנו להמשיך ולעקוב אחרי מצב האגן שלה ולא לנתחו בשלב זה.

הצבועה הועברה להתאוששות והחלמה מהניתוח וכבר נצפתה נושאת משקל, דורכת והולכת על הרגליים האחוריות - נתון מאוד מעודד. הצוות ממתין לראות כיצד תחלים רגלה הקדמית. אם וכאשר תחלים לגמרי, צפוי לה תהליך ארוך ולא פשוט בכלל של איקלום מפאת גילה הצעיר, בו היא עדיין צריכה להיות עם אמה ולרכוש את הכלים המתאימים כדי שתוכל לשרוד בטבע.

גורת צבוע הוצלה ע"י חיילים. דוברות הספארי,
השבר יוצב ותוקן עם שתלים שונים כדי לעמוד בעומסים המצופים מחיה עוצמתית כזו/דוברות הספארי

צבוע מפוספס - הטורף היבשתי הגדול בישראל

על אף עוצמתם הרבה ובניגוד מוחלט למוניטין השלילי שיצא לצבועים גם בגלל הסרט מלך האריות (שם מופיעים צבועים נקודים), צבועים מפוספסים נחבאים אל הכלים. הם בעלי חיים ביישנים שימנעו מעימות עד כמה שניתן כאשר לא דוחקים אותם לפינה.

צבוע מפוספס הוא הטורף היבשתי הגדול בישראל. הם סוליטריים (יחידאים) כך שבטבע ניתן לצפות בהם לבד או אם וגור שמשחרים יחד למזון. לעיתים נדירות ניתן לראות קבוצת אמהות שחוברות זו לזו בתקופות מסוימות או כדי לעזור אחת לשניה.

על פי ה-IUCN (איגוד שמירת הטבע העולמי) מספר הצבועים המפוספסים בעולם הוא כ-10,000 וגודל האוכלוסייה הכוללת נמצא במגמת ירידה. במזרח התיכון הצבוע המפוספס נמצא בדרגת סיכון חמורה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully