וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפחות משהו חיובי מהמצב: מלחמת עזה אוששה את הדגים בים התיכון

עודכן לאחרונה: 28.11.2023 / 9:40

סקר הדגים של סתיו 2023 היה צריך להתקיים ב-8.10, אבל נדחה עקב המלחמה בעזה. עם זאת, הוא התקיים עתה, ומכיוון שלא היתה תנועה רבה בים בגלל המלחמה, נראו דגים בכמויות גדולות וגם כאלו שנחשבים נדירים, כמו דוקרנית אדומה

צב ים חום/צילום: רותם שדה, רט"ג

מדי שנתיים מקיימת רשות הטבע והגנים סקר ימי נרחב (ביובליץ). הסקר נערך פעמיים בשנה באביב ובסתיו. במסגרת הסקר נבדקות חברות הדגים, מספרם, גודלם, נבחנים חסרי החוליות והאצות. הסקר מבוצע בשמורות ימיות ובמקביל בשטחי ביקורת מחוץ לשמורות כדי לאמוד את ההבדל בין איזורים מוגנים לאיזורים שאינם כאלה וכן את השינוי המתרחש בין השנים.

ברשות הטבע והגנים אומרים שבסקר נראו עדויות לשיפור שלא ראו עד היום, כמו למשל, בחוף דור הבונים שבו ראו דגי דקר שלא ראו עד היום. בשקמונה להקה עצומה של דוקרניות בגדלים עצומים שלא נראתה עד היום. "בשבועות הראשונים הייתה פחות תנועה בים בגלל המצב המלחמה", אומרים ברשות, "וכל סוכות ומפרוץ המלחמה היה חודש של ים שקט עם ראות מדהימה וכמויות דגים גדולות מאוד. אנחנו רואים את התוצאה של תקופת האביב - תקופת הרבייה - הטמפרטורה הייתה חמה יחסית ולכן הייתה יותר רבייה והצלחה של הדגים לשרוד. בחודש המלחמה היו תנאי ים מיוחדים ולא רגילים, שיכול להיות שתרמו לתוצאות. השמורות מתפקדות והפיקוח על הדיג תורם לתפקוד השמורות הימיות".

צב ים חום. רותם שדה, רשות הטבע והגנים
הממצאים הראשוניים שראו הסוקרים מעודדים מאוד. צבת ים חומה/רשות הטבע והגנים, רותם שדה
דוקרנית אדומה. גיא לויאן, רשות הטבע והגנים
נחשבת לטורפת גדולה ומרכזית במערכת האקולוגית. דוקרנית אדומה/רשות הטבע והגנים, גיא לויאן

"זו נקודה קטנה של אופטימיות בימים קשים אלה"

סקר סתיו 2023 היה אמור להתחיל ב-8.10, אבל "השבת השחורה" ופרוץ "מלחמת חרבות ברזל" עצרו את ביצוע הסקר ודחו אותו.

לאחרונה הוחלט כי לא ניתן לבצע בימים אלו את הסקר במתכונתו המלאה ועל כן התבצע הסקר במתכונת מצומצמת וכלל את סקר הדגים בלבד. הסקר בוצע בשיתוף המעבדה לאקולוגיה ימית של אוניברסיטת תל אביב בראשות פרופ' יונתן בלמקר ובניהול שחר מלמוד.

לפי ד"ר רותי יהל, אקולוגית ימית הרשות הטבע והגנים, הממצאים הראשוניים שראו הסוקרים מעודדים מאוד. "העובדה שתיעדנו להקה של דוקרניות אדומות, הנחשבות לטורפים גדולים ומרכזיים במערכת האקולוגית בשמורה הימית שקמונה, למשל, מעידים על מצבה הטוב של השמורה ותפקודה", היא אומרת. "זו נקודה קטנה של אופטימיות בימים קשים אלה. ראינו איך הטבע ממשיך להתקיים ושמורות הטבע ממשיכות לשמור עליו גם כעת, בתקווה לימים שקטים יותר בהם נוכל לצאת וליהנות ממנו".

בטאי. רותם שדה, רשות הטבע והגנים
בתקופה הזו ניתן לראות די הרבה טריגונים ומחבטנים צעירים. בטאי/רשות הטבע והגנים, רותם שדה
לגינון נודד. רותם שדה, רשות הטבע והגנים
סקר הדגים נערך פעמיים בשנה באביב ובסתיו. לגינון נודד/רשות הטבע והגנים, רותם שדה

בתקופה הזו ניתן לראות די הרבה טריגונים ומחבטנים צעירים בשמורות במרכז ובצפון הארץ בקרבת החוף.

לפי רשות הטבע והגנים, הפגיעה בחי, בצומח ובדומם אסורה בשמורות טבע. הדיג בשמורות הימיות אסור, למעט דיג בחכה מהחוף, המותר בחלק מהשמורות באזורים מוגדרים ובתנאים מסוימים. בשמורות בהן הדיג מותר כאמור מופיע שילוט מתאים.

במקרה של פגיעה בשמורה או בערכי טבע מוגנים אנא התקשרו למוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully