וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערב אירופה נמצאת אחת המדינות הכי מיוחדות שלא הכרתם

בשיתוף פגסוס

עודכן לאחרונה: 26.3.2024 / 14:49

ארבע שנים תחת השלטון הנאצי הפכו את לוקסמבורג למדינה מיוחדת במינה. השנים הקשות, היציאה לחופשי והמורשת - כך לוקסמבורג קמה מההריסות והפכה למה שהיא היום

לוקסמבורג, השוכנת במערב אירופה, בין צרפת, גרמניה ובלגיה, אמנם נחשבת לאחת המדינות הכי קטנות בעולם, אך גם אחת המיוחדות שבהן. היא מלאה בהיסטוריה עשירה, תרבות ייחודית, נופים ציוריים ותושבים חביבים, שהראו במרוצת השנים ובמיוחד בזמן מלחמת העולם השנייה, כיצד חוסן של אומה קטנה יכול לסייע להתגבר על אינספור קשיים בדרך למורשת ייחודית במינה, וכזו ששמרה על מאפייניה המרתקים עד לימים אלו.

מתכננים טיול יוצא דופן בלוקסמבורג, במסגרת טיול מאורגן כפי שמוציאה חברת פגסוס למדינה או בטיול עצמאי? עשינו לכם סדר בכתבה שלפניכם.

בית הקברות האמריקאי, לוקסמבורג. ShutterStock
במשך ארבע שנים הייתה כפופה לוקסמבורג לשלטון הנאצי. בית הקברות האמריקאי/ShutterStock

הנפילה

כשגרמניה הנאצית השתלטה על חלקים נרחבים מאירופה בסוף שנות ה-30, לוקסמבורג מצאה את עצמה במצב בעייתי למדי. על אף היותה מדינה ניטרלית, החליטו הנאצים לפלוש אליה ולכבוש אותה ב-1940. אזרחי המדינה נאלצו להתמודד עם מציאות חדשה, וחלקם אף גויסו לצבא הגרמני. אחרים נסו על נפשם, בעוד חלק גדול מתושבי המדינה מצא את מותו.

במשך ארבע שנים הייתה כפופה לוקסמבורג לשלטון הנאצי, על כל המשתמע מכך. אלו שנותרו במדינה סבלו מאוד מהשלטון הגרמני, עד שהגיעה נקודת המפנה ב-1944. בסמוך ללוקסמבורג, באזור הארדנים המקיף את המדינה, נערך אחד הקרבות הקשים והידועים של אותה תקופה - הקרב על הבליטה, שהתנהל במשך חודש שלם בין צבא גרמניה לבין צבאות בעלות הברית. אותו קרב, שהסתיים בניצחון של בעלות הברית, היה למתקפה הגדולה האחרונה שיזמה גרמניה הנאצית לפני נפילתה.

למידע נוסף על טיול מאורגן בלוקסמבורג באתר פגסוס לחצו כאן

אנדרטה לזכר הנופלים במלחמת העולם השנייה, לוקסמבורג. ShutterStock
אנדרטה לזכר הנופלים במלחמת העולם השנייה, לוקסמבורג/ShutterStock

התקומה

כשמונה חודשים לאחר אותו קרב היסטורי, יצאה סוף סוף לוקסמבורג לחופשי, אך גם היא, בדומה למדינות אירופיות אחרות שיצאו לחירות לאחר נפילת גרמניה, ספגה מהלומה קשה. אזרחים רבים נרצחו או הוגלו וחלק גדול מהמדינה נחרב, לרבות מבנים חשובים רבים.

אך לוקסמבורג, כיאה לאומה מאוחדת וגאה, לא אמרה נואש. בעזרת תושייה רבה ומאמץ משותף, הצליחה המדינה לקום מהקרשים ואט אט לחזור לאימפריה שהייתה בימים שלפני המלחמה. היא עברה שיקום ממושך שכלל שחזור מבנים ישנים והקמת תשתיות חדשות, ולא שכחה לרגע לשמור על זכרם של אלו שלא שרדו, באמצעות ימי זיכרון, מוזיאונים ואנדרטאות רבות. למעשה, המורשת של מלחמת העולם השנייה של לוקסמבורג היא חלק בלתי נפרד משורשיה, עד לימים אלו - המחויבות של האומה לשלום ואחדות אירופית משקפת את ההשפעה העמוקה שספגה בזמן המלחמה.

המורשת

כיום נחשבת לוקסמבורג לאחת המדינות האהובות באירופה, עם מיליוני מבקרים בכל שנה. המדינה הקטנה הזו מציעה הזדמנות ייחודית להתעמק בנרטיב של אומה קטנה, שהשפיעה רבות על הלך הרוח האירופי בזמן המלחמה, ואף ניתן למצוא בה לא מעט מקומות ואתרים המספרים את סיפורה בזמן המלחמה ואחריה.

אחד מאותם מקומות הוא המוזיאון הלאומי להיסטוריה צבאית שנמצא בעיר דיקירך, ובו אוסף נרחב של חפצים, תצלומים ומיצגים שונים, המספקים תובנה מקיפה וכוללת על לוקסמבורג בתקופת המלחמה. מוזיאון נוסף שמציג את ההיסטוריה הצבאית של לוקסמבורג הוא דראי אכלן (Dräi Eechelen), שנמצא בטירת ת'ונגן. הוא מספר את סיפורה של המדינה בזמן המלחמה בדרך ייחודית, זאת באמצעות תערוכות אינטראקטיביות משתנות שמתאימות לכל הגילים.

מקום נוסף שמספר את סיפור המלחמה הוא בית הקברות האמריקאי, שבו קבורים למעלה מ-5,000 חיילים אמריקאים, שנפלו במהלך הקרב על הבליטה. במקום גם אנדרטה גדולה, שמנציחה את זכרם של הנופלים האמריקאים.

אנדרטאות נוספות שלא כדאי לפספס במהלך ביקור במדינה נמצאות בלוקסמבורג סיטי - עיר הבירה הקטנה, שהוכרזה כולה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. העיר הקסומה הזו ניזוקה בצורה קשה במהלך המלחמה, אך בזכות מאמצי שחזור רבים הצליחה לשמר את קסמה ההיסטורי. בין האנדרטאות הבולטות בעיר נמצאת גם אנדרטת גברת הזהב המפורסמת, המסמלת את הרוח והחוסן של התושבים המקומיים.

בית הקברות היהודי, לוקסמבורג. ShutterStock
בית הקברות היהודי, לוקסמבורג/ShutterStock

הקהילה היהודית

אנדרטה נוספת וחשובה לא פחות היא אנדרטת השואה, שמנציחה את היהודים תושבי המקום שנרצחו על ידי הנאצים בתקופת המלחמה. היא משמשת תזכורת קודרת לזוועות שבוצעו במהלך הכיבוש, במהלכן נרצחו כמעט כל 3,500 היהודים שהתגוררו במדינה לפני המלחמה.

גם המוזיאון היהודי של לוקסמבורג מספר את סיפורה של הקהילה היהודית המקומית, ומציג את המורשת היהודית העשירה של המדינה. במוזיאון חפצים עתיקים, מסמכים ואינספור סיפורים אישיים, המגוללים את מסען של משפחות רבות במהלך המלחמה.

אתר יהודי נוסף וחשוב לא פחות הוא בית הכנסת המקומי, שנהרס במהלך המלחמה, אך עבר שחזור ונפתח מחדש בשנת 2017. הוא נוסד עוד במאה ה-19, ומשמש כיום הן את הקהילה היהודית, והן תיירים שמגיעים למקום כדי ללמוד מקרוב על המורשת היהודית של הקהילה המקומית.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים לחו"ל - כחלק ממטרתה לקידום ההיכרות עם תרבויות העולם והעשרת הידע.

בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully