וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

83 איש ניצלו: טייס ניסה לכבות את המנועים במטוס ולגרום להתרסקות

עודכן לאחרונה: 24.10.2023 / 11:56

טייס בחברת אלסקה איירליינס נאשם בניסיון רצח של 83 איש, אחרי שניסה להשבית את המנועים בעת שהמטוס היה בגובה שיוט. הוא הוכנע על ידי הצוות, ואיש לא נפגע. בחברה אמרו כי מעולם לא היו עמו בעיות, וברשות התעופה הפדרלית הרגיעו: "אין קשר לאירועים העולמיים הנוכחיים"

מטוס אלסקה איירליינס. ShutterStock
אלסקה אירליינס/ShutterStock

טייס שלא היה בתפקיד ניסה להשבית מנועי מטוס בטיסה פנימית בארצות הברית, אך הצוות הצליח להכניע אותו והאירוע החריג הסתיים ללא נפגעים - כך אמרו אתמול (שני) גורמים רשמיים בארצות הברית. התקרית התרחשה ביום ראשון, בטיסה של חברת "אלסקה אירליינס" שהייתה בדרכה מאזור סיאטל לסן פרנסיסקו ונאלצה לנחות בפורטלנד.

ג'וזף דייוויד אמרסון, הטייס שלא היה בתפקיד, נעצר ונאשם ב-83 סעיפים של ניסיון רצח וסיכון פזיז של חיי אדם ובסעיף של סיכון כלי טיס. התביעה המקומית אמרה כי אמרסון, בן 44, צפוי להופיע היום בבית המשפט שם יוקראו בפניו האישומים נגדו. המניע למעשיו לא ברור, אך ברשות התעופה הפדרלית הבהירו כי "אין קשר לאירועים העולמיים הנוכחיים", בהתייחסותה למלחמה בין ישראל לחמאס.

לפי אלסקה אירליינס, טיסת 2059, שהופעלה על ידי חברת הבת האזורית שלה הורייזון איר, המריאה מאוורט שבמדינת וושינגטון אל סן פרנסיסקו, אך נאלצה לשנות את מסלולה לפורטלנד בשל דיווח על איום ביטחוני. ה-FBI מעורב בחקירה והבהיר כי הוא "יכול להבטיח לציבור הנוסעים כי אין איום מתמשך הקשור לתקרית זו".

הטייס ג'וזף דייוויד אמרסון, שניסה לרסק מטוס בארה"ב. פייסבוק, צילום מסך
הטייס ג'וזף דייוויד אמרסון, שניסה לרסק מטוס בארה"ב/צילום מסך, פייסבוק

רשות התעופה הפדרלית אמרה לחברות התעופה האמריקניות במזכר שהגיע לידי רויטרס כי הטייס שלא היה בתפקיד נסע במושב בתא הטייס, מאחורי הטייס וטייס המשנה. הוא ניסה להשבית את המנועים במטוס מדגם "אמברר 175", באמצעות הפעלת מערכת כיבוי האש של המנוע בעת שהמטוס היה בגובה שיוט. לפי אלסקה אירליינס, הצוות הצליח להכניע אותו והוא הוצא מתא הטייס.

"אני רק אתן לכם עדכון. יש לנו את הבחור שניסה לכבות את המנועים מחוץ לתא הטייס", אמר טייס הורייזון לבקרת התנועה האווירית בהקלטה מרשת הקשר שפורסמה בשירות LiveATC.net. "לא נשמע שהוא גורם לאיזושהי בעיה מאחור. אני חושב שהוא מרוסן. אנחנו רוצים שיגיעו שוטרים ברגע שאנחנו נוחתים". הוא נעצר על ידי שוטרי משטרת פורטלנד מבלי שהביע התנגדות כלשהי.

אוברי גאבלו, אחת הנוסעות בטיסה, אמרה לרשת ABC כי הנוסעים לא ידעו שמשהו לא כשורה עד שאחד הדיילים הודיע כי המטוס צריך לנחות מיד. לדבריה, היא שמעה שאחד הדיילים אמר לחשוד "אנחנו נהיה בסדר, זה בסדר, נוריד אותך מהמטוס". לדבריו, "באמת חשבתי שזה מצב חירום רפואי רציני". נוסע אחר סיפר כי המצב טופל במקצועיות והנוסעים לא היו מודעים לאירוע.

החברה אמרה כי אמרסון הצטרף להורייזון כטייס משנה באוגוסט 2001 וב-2012 עזב אותה והצטרף לחברת וירג'ין אמריקה כטייס. הוא חזר לשמש טייס משנה באלסקה אירליינס אחרי שרכשה את וירג'ין אמריקה ב-2016. ב-2019, הוא הפך לקפטן בחברה, שהדגישה כי בשום שלב לא היו בעיות עם רישיונו.

לפי נתוני רשות התעופה הפדרלית, אמרסון היה טייס מורשה שעבר בדיקות רפואיות בחודש שעבר. שני טייסים סיפרו לרויטרס כי צוותי אוויר אמורים לדווח בעצם על כל בעיות נפשיות שמהן הם סובלים.

אדם סילברת'ורן, נשיא מועדון טיסה מקליפורניה, אמר כי התקרית אינה מתאימה לאמרסון, שאותו הכיר לפני כמה שנים כשהיה חבר מועדון ומדריך טיסה. הוא תיאר אותו כ"איש המשפחה טוב לב". "להגיד שזה לא אופייני יהיה אנדרסטייטמנט ענק", אמר סילברת'ורן בשיחת טלפון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully