וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת 2024 "הלכה" ומתי נחזור לטוס? תמונת מצב תיירותית

עודכן לאחרונה: 24.10.2023 / 9:18

אין לאף אחד חשק לצאת לטייל או לנפוש עכשיו, ותעשיית התיירות צפויה למכה אנושה. ביקשנו מפרופ' יניב פוריה, מומחה ויועץ תיירות, לקבל תמונת מצב על הענף שתמיד נפגע ראשון בעת מלחמה - והיא נראית עגומה. אבל מתוך הכאב תצמח גם תיירות חדשה

בווידאו: אולם נוסעים, נתב"ג/יואב איתיאל

אי אפשר להתחיל בכלל לחשוב על נסיעות, טיולים וחופשות בימים כאלה, כשעצב גדול עוטף את כולנו. יש כאלה שלוקחים את המשפחה לחו"ל, בעקבות מלחמת עזה, כדי לשנות אווירה ולהרחיק את הילדים מהמצב, יש כאלה שדווקא חוזרים מחו"ל לארץ כי הלב שלהם עם ישראל והמדינה, ואם נדבר על התיירות הנכנסת לארץ - המצב קדימה אינו מבשר טובות.

פרופ' יניב פוריה, בעברו ראש המחלקה לניהול תיירות ופנאי באוניברסיטת בן גוריון ויועץ בתחום התיירות, טוען כי בניגוד למצופה לא רק שישראלים לא "יברחו" לחו"ל, אלא שרבים מאלה הנמצאים בחו"ל יבקשו לחזור לארץ. "ייתכן שנכון להיום בטוח יותר להיות בלונדון או בברלין, או אפילו במסיבת טבע מחוץ לגבולות מדינת ישראל, אולם הישראלים בעת סכנה חשים בצורך להתלכד", הוא אומר בשיחה לוואלה! תיירות. "אני גם גאה לציין שזה חלק מהאתוס הציוני - בעת עימות אלים צריך לחזור למדינת ישראל ולקחת חלק במאמץ המלחמתי, בין היה ומדובר בשירות מילואים, בהכנת עוגות או בקיפול בגדים".

צ'ק אין בנתב"ג. ShutterStock
הישראלים עוזבים אבל בעיקר חוזרים. נתב"ג/ShutterStock

אילת, ים המלח והערבה

לדבריו של פוריה, הישראלים חונכו על האתוס לו אין בהכרח ביסוס מדעי, שבעת מלחמה כולנו חוזרים הביתה - גם אם הבית בוער. התמונות ממלחמת יום הכיפורים, בהם רבים טסו חזרה לישראל הם חלק מהזיכרון הקולקטיבי שלנו. יותר מכך, עבור חלקים באוכלוסייה הישראלית - היציאה מהארץ תיתפס כבגידה. פרופ' פוריה מסביר כי את הרצון לחזור לארץ אפשר להסביר גם על סמך תיאוריות פסיכולוגיות, כמו תאוריית ההתקשרות (Attachment). "כאשר אנו חשים במצוקה אנו רוצים לחזור למקום בטוח", הוא אומר. "מדינת ישראל מהווה מקום בטוח עבורנו, היהודים".

אתה אומר את זה למרות שיש רבים שבורחים לחו"ל.
"בו נהיה כנים - בימים אלו, בייחוד בימים אלו, ישראלים באירופה עדיין חוששים מלחשוף את זהותם. הפיגוע במצרים, אזהרת המסע לטורקיה והפגנות פרו-פלסטיניות בעולם גורמות לנו לחוש חשש בשל היותנו יהודים-ישראלים. חמור מזה, ישראלים הנפגשים בימים אלו בחו"ל מרכינים מבט ומתביישים שהם אינם כאן".

ומה באשר לתיירות הנכנסת?
"בטווח הקצר תעשיית התיירות צפויה למכה אנושה. כל המחקרים מלמדים כי אנו לא נתייר ביעדים בהם מתרחשות מלחמות. אנו מוכנים לקחת סיכונים מחושבים מוגבלים בזמן, כמו טיפוס על הרים גבוהים או לקפוץ בנג'י, אבל אננו מוכנים להגיע ליעדים בהם מתרחשים קרבות. באזורים בהם מתרחשים קרבות, אנחנו נמצאים בסכנה מתמדת שאינה מאפשרת ליהנות מהחופשה. גם תיירים המגיעים למדינת ישראל לצורך פגישות עסקיות, יוותרו על תל אביב וייבחרו בזום. כמובן, שאין מדינה שלא תוציא אזהרת מסע לתושביה. חשוב להדגיש, כי גם עלויות ההגעה לישראל יעלו מכיוון שחברות התעופה הנוחתות בישראל, ידרשו לשלם דמי ביטוח גבוהים יותר בהשוואה ליעדים אחרים. בתקופה הקרובה, גם תדירות הטיסות לישראל תפחת משמעותית".

ומה עם תיירות פנים?
"היה והייתי נותן לך עכשיו וואצ'ר לחופשה חינם בצימר בצפון היית לוקח? להערכתי, שלושה אזורים בלבד יכולים ליהנות מביקושים והם אילת, ים המלח והערבה. בשלב זה, אזורים אלו נתפסים כבטוחים יותר. זה יכול להשתנות מחר בבוקר - האם התרחיש בו עובד ירדני במלונות אילת יהיה מעורב בפיגוע נראה לך דמיוני? במידה וזה יקרה, גם אילת תיתפס כלא בטוחה".

פוריה מסביר, שנכון לעכשיו הישראלים יעדיפו להישאר בבית, שם הם חשים מוגנים ובטוחים יותר. "אני מרגיש הרבה יותר מוגן בביתי, מאשר בבית המלון. ולמי יש חשק לאכול ארוחת בוקר עשירה, לצאת למסעדה, לשחות בבריכה או לעשות קצת שופינג בתקופה בו אנו בתערובת של הלם ואבל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מלון ישרוטל בים המלח. אדי ישראל, פלאש 90
"שלושה אזורים בלבד יכולים ליהנות כרגע מביקושים". מלון בים המלח/פלאש 90, אדי ישראל

"למלונאים צפוי אתגר אדיר"

פוריה: "רבים מהעובדים שעבדו בתעשייה יחשבו פעמיים האם לחזור או להמשיך לעסוק בתחום המלונאות"

מלונות רבים בארצנו עסוקים בימים אלה, ובשבועות הקרובים, באירוח מפוני העוטף. על כל אורח הם מקבלים תשלום מינימלי מהמדינה, זאת אל מול הוצאות רבות עקב מחסור בכוח אדם (צו 8, למשל) וגם כיוון שעובדים רבים, בעיקר בתחום השירות, נמנים עם החברה הערבית שחוששים לבוא לעבוד כרגע.

לדברי ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, תקוותה של ישראל לסיים את 2023 עם קרוב ל-4 מיליון תיירים, התנפצה ברגע ב-7 באוקטובר, כאשר השאלות הבוערות עכשיו הן מתי הלחימה תסתיים ומתי תחזור התיירות? "במחצית הראשונה של 2023 פדיון בתי המלון בישראל הסתכם בכ-6.9 מיליארד שקלים, כאשר 41 אחוזים מסכום זה התבססו על הכנסות מתיירות", אומר ד"ר כתר. "התיירות בישראל צפויה לאובדן של לפחות 3.3 מיליארד שקלים בטווח הזמן של חצי השנה הקרובה. תרחיש זה אינו כולל פגיעה תדמיתית ארוכת טווח, ירידה במחיר עקב ירידה בהיקף הביקוש, והעלות של מענקי השיקום - אשר יחד מייצרים תמונה עגומה עבור ענף התיירות בחודשים הקרובים".

"למלונאים צפוי אתגר אדיר", אומר פוריה. "להערכתי, רבים מהעובדים שעבדו בתעשייה יחשבו פעמיים האם לחזור או להמשיך לעסוק בתחום המלונאות. המלונאים ישאלו את עצמם האם הם רוצים בקריירה שהיא הראשונה להיפגע והאחרונה להתאושש מאירועים ביטחוניים. ואשר לתיירנים? האם אתה כישראלי רוצה לצאת היום לסיור בצפון או בירושלים? התחושה כי ישראל היא תחת אש תוביל לכך שגם התיירנים יספגו מכה מאוד קשה".

לדעתך בתי המלון יזכו לפיצוי במידה ותהיה פגיעה ארוכת טווח בתעשיית התיירות?
"אפשר להיכנס לשיח פילוסופי בנושא, אבל זה תלוי בראש ובראשונה בקשרים של שר התיירות עם שר האוצר וראש הממשלה".

מלון דן אכדיה. אורי אקרמן,
אחד מהמלונות שקולטים את מפוני עוטף עזה. מלון דן אכדיה/אורי אקרמן

להקים אנדרטה באזור של מסיבת הטבע

אבל למרות שאתרי תיירות בארץ "מתים" כרגע וגם לאף אחד אין חשק לצאת לטייל, לדברי פוריה ב"שש אחרי המלחמה" עשויה לצמוח פה תיירות חדשה - תיירות מורשת.

"אנו חייבים להפוך את יישובי העוטף ליעד חשוב לביקורים", אומר פוריה. "אני כמובן מוטה פוליטית, אבל לדעתי אנו חייבים להפוך את קיבוץ בארי וכפר עזה, לאתרים בהם יבקר כול ילד במערכת החינוך. אני תקווה כי ישובים אלה יאוכלסו מחדש. אנחנו חייבים להקים אנדרטה ליד קיבוץ רעים באזור שבו התקיימה מסיבת הטבע, אנו חייבים לשמר חלק מהבתים בקיבוצים בהם נשחטו בני ובנות עמנו. ביקור במרחבים אלה ילמד את הדורות הבאים שלל לקחים להם חשיבות עצומה למורשתנו ולתקומתנו - האם יש סיכוי להגיע להסכם שלום עם החמאס? האם אפשר לסמוך על צה"ל ומפקדיו? על גבורתם של הלוחמים והתושבים המקומיים. כל חייל קרבי חשוב שיגיע לאזור זה. השמות הרצי הלוי, בנימין נתניהו, יואב גלנט יוזכרו בכול הדרכה שתהיה באתר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully