וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוחזר למצבו הקודם: שופץ מעיין הכפר של מג'דל שמס מהמאה ה-16

עודכן לאחרונה: 4.10.2023 / 9:28

מעיין עין אלקסב, שהוקם ככל הנראה במאה ה-16 ושימש את תושבי הכפר הדרוזי מג'דל שמס, היה מכוסה בפסולת במשך שנים אבל שופץ לאחרונה והוחזר למצבו הקודם, כולל ריצוף, גינון, תאורה והתקנת ספסלים. פינת חמד בגולן

בוצעו עבודות פיתוח אינטנסיביות בשטח הסמוך, כולל ריצוף, גינון, תאורה, התקנת ספסלים, כניסה מונגשת ואולי החשוב מכל - נבנתה בריכת אגירה חדשה והשארנו את האפשרות להמשיך להשתמש במי המעיין כמקור מים לחלקות הסמוכות, כפי

מעיין עין אלקסב במג'דל שמס. המועצה לשימור אתרים,
הוחזר למצבו הקודם לפני מאות שנים. עין אלקסב/המועצה לשימור אתרים

המועצה לשימור אתרים והמועצה המקומית מג'דל שמס השלימו לאחרונה את שימורו של 'עין אלקסב', המעיין ההיסטורי של הכפר. טקס מיוחד לציון השלמת הפרויקט, שבוצע בסיוע משרד התרבות והספורט ומשרד המורשת, התקיים אתמול (שלישי) במעמד ראש המועצה המקומית, דולאן אבו סאלח, מנכ"ל המועצה לשימור אתרים, עמרי שלמון, ומאות אורחים.

התאריך המדויק בו נבנה 'עין אלקסב' אינו ידוע, אולם לדברי תושבי מג'דל שמס, שהוקם בשלהי המאה ה-16, המעיין קיים כבר מאות שנים ושייך לכל תושבי הכפר. במשך שנים רבות, שימש 'עין אלקסב' כמקור המים הראשי של מג'דל שמס, ולכן נבנה קרוב לגרעין הכפר הישן. מימיו הובלו באמצעות אמה לבריכות ייעודיות, ושימשו לשתייה, להגמעת עדרים ולחקלאות. כמו כן, שימש המקום כמרכז חברתי. גם לאחר התפתחות מערכת המים בכפר, כשכבר לא היה צורך להשתמש במימיו, נשאר המעיין חלק חשוב מההיסטוריה של מג'דל שמס, ונכלל במערך החינוך המקומי יחד עם מבנים ואתרים היסטוריים נוספים ביישוב.

מעיין עין אלקסב במג'דל שמס לפני השימור. המועצה לשימור אתרים,
מעיין עין אלקסב במג'דל שמס לפני השימור/המועצה לשימור אתרים
מעיין עין אלקסב במג'דל שמס לפני השימור. המועצה לשימור אתרים,
במשך השנים, התדרדר מצבו של המעיין והאזור סביבו הוזנח/המועצה לשימור אתרים

"מבנה המעיין היה מכוסה כמעט כולו בפסולת"

במשך השנים, התדרדר מצבו של המעיין והאזור סביבו הוזנח. לפני מספר שנים, פנתה המועצה המקומית למועצה לשימור אתרים, על מנת שתשמר את האתר ההיסטורי החשוב. בסיוע משרד התרבות והספורט ומשרד המורשת, הוכן תיק תיעוד למעיין והוחל בעבודות. ארנון חפץ, מנהל תחום שימור פיזי במועצה לשימור אתרים, אמר: "בתחילת הדרך, מבנה המעיין היה מכוסה כמעט כולו בפסולת ובמילוי מהכביש הסמוך. לאחר שחשפנו את כולו, החלטנו לשמרו במלואו ולהרחיק את שולי הכביש. מעבר לשימור מבנה המעיין עצמו, בוצעו עבודות פיתוח אינטנסיביות בשטח הסמוך, כולל ריצוף, גינון, תאורה, התקנת ספסלים, כניסה מונגשת ואולי החשוב מכל - נבנתה בריכת אגירה חדשה והשארנו את האפשרות להמשיך להשתמש במי המעיין כמקור מים לחלקות הסמוכות, כפי שהיה במשך מאות שנים".

עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרים: "שימור המעיין במג'דל שמס הוא חלק מפעילות שאנו מבצעים ברמת הגולן בשנים האחרונות, מתוך כוונה לשמר ולהנחיל את המורשת של המבנים והאתרים ההיסטוריים באזור. השלמת פרויקט המעיין מציינת מבחינתנו שני הישגים חשובים: ראשית, מדובר בפעילות שימור בכפר דרוזי ותיק, בעל מורשת מעניינת בת מאות שנים. זו היתה חוויה מיוחדת לפעול למען שימור מורשת העדה בכלל והכפר מג'דל שמס בפרט. שנית, מדובר בנקודה הצפונית ביותר בארץ בה ביצענו שימור פיזי, וכעת מתפרשת פעילות זו ממורדות החרמון ועד אילת - מה שמצביע על היקף פעילות המועצה ושותפיה".

מעיין עין אלקסב במג'דל שמס. המועצה לשימור אתרים,
"עבודת השימור נעשתה תוך הקפדה על שיחזור צורתו המקורית של המעיין"/המועצה לשימור אתרים

"מסר ערכי לדורות הבאים שלנו"

דולאן אבו סאלח, ראש המועצה המקומית מג'דל שמס: "עין אלקסב שימש את תושבי מג'דל שמס והסביבה בעבר לשתייה, במיוחד בעונת בציר הענבים. עבודת השימור נעשתה תוך הקפדה על שיחזור צורתו המקורית של המעיין. אני מודה מקרב לב להנהלת ועובדי המועצה לשימור אתרים על התמיכה במימון ובביצוע הפרויקט. שימור ההיסטוריה של מקומות כגון עין אלקסב, הוא מסר ערכי לדורות הבאים שלנו".

סאמר אל הייב, מנהל מחוז ארצי ערבי וצ'רקסי במועצה לשימור אתרים: "המודעות לחשיבות השימור ברשויות הערביות והצ'רקסיות גדלה בכל שנה, ויעיד על כך שיתוף הפעולה בינן לבין המועצה לשימור אתרים, ההולך ומתרחב ומתבטא בעשרות פרויקטים של שימור המקודמים בימים אלה. 'עין אלקסב' היה מקור החיים המרכזי של מג'דל שמס במשך שנים רבות, הוא בעל חשיבות היסטורית ותרבותית מהמעלה הראשונה ושימורו נוגע לכל בית בכפר. אני מזמין את הקהל הרחב לבוא ולהתרשם מהמקום, הצופה אל 'גבעת הצעקות' המפורסמת בצדו הסורי של הגבול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully