וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה תמיד אתם עולים למטוס מצד שמאל?

עודכן לאחרונה: 26.9.2023 / 9:23

יש סיבות בטיחותיות, פרקטיות ואולי גם היסטוריות לכך שנוסעים עולים תמיד מצד שמאל למטוס. ואיך כל זה קשור למשוטים של סירה?

מטוס איירבוס A350-900 של סינגפור איירליינס/צילום: אדי גרלד, עריכה: ניר חן

האם שמתם לב לעובדה שתמיד עולים ויורדים ממטוסי נוסעים מצד שמאל? מסתבר שיש לכך כמה סיבות טובות. בראש ובראשונה, עלייה מאותו צד היא עניין די הגיוני בכל מה שקשור לתשתיות של שדות התעופה. ברוב המקרים אנו עולים למטוס באמצעות ה"שרוולים", ואלו אמנם ניתנים להזזות וכיוונונים שנועדו להתאים לדגמים שונים של מטוסים, אבל הם תמיד מתוכננים להתחבר לצד השמאלי של המטוס. בשדה תעופה, שבו טרמינלים ושערים כה רבים, זה היה יכול להיות מאוד מבלבל אם כל "שרוול" וכל מטוס היו מאפשרים עליה מצד אחר.

מטוס ריינאייר נוסעים בורדינג. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
עלייה מאותו צד היא עניין די הגיוני בכל מה שקשור לתשתיות של שדות התעופה/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

בטיחות מעל הכל

כעת נשאלת השאלה - אז למה דווקא בצד שמאל? אתר Travel and Leisure מציין כי הסיבה העיקרית נעוצה בעיקר בענייני בטיחות. "פעולות רבות של המטוס מתבצעות בעיקר בצדו הימני - תדלוק, טעינת ופריקת כבודה, העלאת המזון ועוד", מסביר דן בוב, טייס לשעבר ומומחה תעופה מאוניברסיטת נבדה שבלאס וגאס. "זה יהיה מאוד מסוכן להעלות נוסעים מאותו צד שבו יש תנועה של כלי רכב וציוד מסוג אחר". הדבר נכון במיוחד ברגע שעולים או יורדים מהמטוס דרך גרם המדרגות ולא באמצעות השרוול. במקרים כאלו, יש צורך קריטי להרחיק נוסעים ואנשי צוות ממוקד הפעילות שנערכת לצד המטוס לפני ההמראה או אחרי הנחיתה - ועלולה להיות מסוכנת.

ישנו שיקול נוסף לכך שהעלייה למטוס נערכת מצד שמאל: הקברניטים תמיד יושבים בצד השמאלי של המטוס, ומאחר שה"שרוולים" נמצאים גם הם באותו צד, הם מאפשרים לקברניט ליישר באופן יעיל ובטוח יותר את מטוסם ולהימנע מפגיעה של הכנף השמאלית באותם שרוולים. "אם ה'שרוולים' היו נמצאים בצד הימני של המטוס, היה קשה לקברניטים לראות אותם וליישר את כלי הטיס בהתאם", מוסיף בוב.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
חברות תעופה. ShutterStock
"פעולות רבות של המטוס מתבצעות בעיקר בצדו הימני - תדלוק, טעינת ופריקת כבודה ועוד"/ShutterStock

גם לאוניות עולים משמאל

עם זאת, הדבר כבר פחות רלוונטי כיום, כאשר אנשי צוות קרקעיים ניצבים לפני המטוס ומכוונים את הטייסים באמצעות שרביטי הכוונה. הם גם אלו שמוודאים שמסלול הנסיעה יהיה נקי ממכשולים, שהמטוס יגיע למקומו המדויק ויתיישר בהתאם ל"שרוול". כיום קצת קשה לדמיין זאת, אבל בעבר הקברניטים עשו זאת בעצמם, ללא עזרת מכוונים על הקרקע. באותם ימים, עוד לפני הופעת ה"שרוולים", נהוג היה לעצור את המטוס כשהוא נמצא במקביל לטרמינל ולא עם האף מולו.

בהקשר זה כדאי לדעת כי גם העלייה אל כלי שיט מתבצעת בצד שמאל, וכך זה היה נהוג עוד הרבה לפני הופעת המטוסים. בימים עברו, השתמשו מלחים במשוטי הגה כדי לשלוט בסירות, ומכיוון שרוב האנשים הם ימניים, המשוטים הונחו בצד ימין של הסירה. המשמעות הייתה שכאשר כלי שיט מגיע לנמל, הצד השמאלי שלה יהיה ליד הרציף. ומצד זה הועלה לכלי השיט הן הנוסעים והן המטען.

כך או אחרת, אין סיבה אחת מרכזית לנוהג לעלות למטוסים מצד שמאל, אלא מדובר בשילוב של מספר גורמים. בשורה התחתונה, הכל מסתכם בלוגיסטיקה ובבטיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully