וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצודת הונין שוקמה אחרי שנה של עבודה. בואו לבקר במסלול החדש

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 9:18

בשנה האחרונה שוקמה מצודת הונין שנבנתה כ-1,000 שנה ליד מושב מרגליות שבגליל העליון. חיילי צה"ל בשילוב ארגונים ירוקים פרצו שביל טיול, שתלו עצים והתקינו פינות ישיבה וספסלים. הציבור מוזמן לבקר

שיקום מצודת הונין/צילום: דניאל אפק, "צבא ההגנה לטבע" והחברה להגנת הטבע

לאחרונה נחנכה מצודת הונין המחודשת בסמוך למושב מרגליות שבגליל העליון. בפרויקט שבו השתתפו מפקדי וחיילי עוצבת חירם (חטיבה 769), ביחד עם מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם" ובכללם אנשי רשות העתיקות, שיפצו חיילי החטיבה בשנה האחרונה את מתחם המצודה הצלבנית שנבנתה לפני קרוב ל-1,000 שנה, עדרו, גזמו, ניקו, למדו על ההיסטוריה ובסופו של דבר הכשירו שביל טיול חדש שיאפשר למטיילים ומשפחות לגלות את העבר, לצפות את העתיד וליהנות בטבע באתר ארכיאולוגי מרשים ומיוחד.

בכך, הושלם הפרויקט, שהחל ביוזמה של אורי ברגר, ארכיאולוג ברשות העתיקות. "לאורך שנים, חיילות וחיילים שמשרתים בהגנה על גבול הצפון ונמצאים בסמיכות לאתר מורשת מפואר שכזה, לא הכירו את קיומו של המבצר ואת הסיפור המשמעותי הקיים מאחוריו. עכשיו, לבד מהזכות לבקר באתר המורשת ההיסטורי והארכיאולוגי - במה שאולי שובר את שגרת היום יום שלהם, החיילים זוכים גם להיכרות עם המורשת הצלבנית בארץ וסיפורי הקרבות שידעה הארץ, לפני כמעט אלף שנים", הוא אומר. "מצודת הונין היא נקודה במרחב שהייתה מוזנחת ומלוכלכת במשך שנים וכעת, החטיבה לקחה ולוקחת אחריות, מטפחת ומשמרת את האתר, הנגישה אותו למטיילים ומשפחות ומממשת חלק מהחזון הציוני - שמירה על ערכי הטבע והמורשת בישראל לצד הגנה על הגבולות", מוסיף גיא סלעי, מנהל מיזם "צבא ההגנה לטבע".

מצודת הונין משוקמת ע"י חיילים. נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים
שיפצו ועבדו עליה במשך שנה. חיילי חטיבה 769 ומצודת הונין ברקע/רשות הטבע והגנים, נעמה מנספלד
מצודת הונין משוקמת ע"י חיילים. דניאל אפק, החברה להגנת הטבע
המצודה מהתקופה הצלבנית עמדה שנים בשיממונה/החברה להגנת הטבע, דניאל אפק
מצודת הונין משוקמת ע"י חיילים. אבישי לוי חברוני, רשות העתיקות
"שמירה על ערכי הטבע והמורשת בישראל לצד הגנה על הגבולות". מצודת הונין/רשות העתיקות, אבישי לוי חברוני

נקודה שלטת אז וגם כיום

חטיבה 769 היא חטיבה מרחבית בעוצבת הגליל אשר אחראית על הביטחון השוטף בגזרה המזרחית של הגבול בין ישראל ללבנון, גזרה הכוללת בין השאר את אצבע הגליל, רכס רמים והר דב. סא"ל יוני רוט, סמח"ט 769, מוסיף כי מלבד החשיבות ההיסטורית הגדולה שלה, למצודת הונין חשיבות אסטרטגית גדולה בשל קרבתה לגבול עם לבנון, והיא מהווה נקודה משמעותית בהגנת הגזרה. "בשנה האחרונה שיקמנו את סביבות המצודה, פרצנו שביל קסום בתוך החפיר שלה, שתלנו עצים והתקנו פינות ישיבה וספסלים. מעבר לנקודת הנוי שפתחנו היום למטיילים, עברנו בחטיבה תהליך ערכי, שחיבר כל חייל ולוחם אל הטבע ואל הגזרה בה בוא משרת. שיתוף הפעולה בין הארגונים האמונים על שמירה על הטבע, לבין צה"ל ולהתיישבות, מוכיח לכולנו שכאשר טובת הכלל ניצבת בראש סדר העדיפויות, ניתן לעשות דברים מדהימים - לטובת כולם".

מצודת הונין ממוקמת בראש המתלול של רכס הרי נפתלי, על גבעה ברום של 625 מטרים מעל פני הים ומתנשאת כ-400 מטרים מעל עמק החולה השוכן למרגלותיה. בעבר, עמק החולה שימש כגבול בין ממלכת ירושלים הצלבנית ובין השטחים שבשליטת המוסלמים. לדברי נעמה מנספלד, רכזת מיזם צבא ההגנה לטבע ומנהלת מרכז חינוך והסברה גולן ברשות הטבע והגנים, גם היום מצודת הונין היא נקודה חשובה ושלטת, אל מול גבול לבנון. "במקום קיימת עמדת סיור ותצפית בצמוד למצודה צלבנית מרהיבה, והבחירה של החטיבה לאימוץ המקום הייתה מרשימה, לא פחות מההתגייסות לעשייה שהגיעה אחרי החלטת האימוץ. אנו ממשיכים בעשיה, ממשיכים לשמו על הטבע והמורשת לצד השמירה על הגבולות", היא אומרת.

מצודת הונין משוקמת ע"י חיילים. דניאל אפק, החברה להגנת הטבע
החיילים שתלו עצים והתקינו פינות ישיבה וספסלים/החברה להגנת הטבע, דניאל אפק
מצודת הונין משוקמת ע"י חיילים. נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים
החיילים עדרו, גזמו, ניקו, למדו על ההיסטוריה וגם הכשירו שביל טיול חדש/רשות הטבע והגנים, נעמה מנספלד
מצודת הונין משוקמת ע"י חיילים. נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים
"החיילים זוכים גם להיכרות עם המורשת הצלבנית בארץ"/רשות הטבע והגנים, נעמה מנספלד

"עוגן ברכס הרי נפתלי"

מיטל קציר, רכזת קליטת קהל גליל עליון בקרן קיימת לישראל: "אנחנו רואה במצודת הונין כאתר קליטת קהל משמעותי ועוגן ברכס הרי נפתלי. זהו אתר היסטוריה ומורשת המושך קהל נרחב על גווניו ומקווים שהציבור יהנה ממנו וגם ישאיר נקי אחריו".

לפני כעשר שנים הוקם מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", שנמצא תחת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. המיזם הוקם במטרה לסייע לצה"ל ומפקדיו לשאת באחריותו לשמירה על הסביבה, הטבע, ואתרי המורשת בשטחים שבאחריותו ובסביבת הפעילות שלו. לשם כך, חברו בצה"ל, בהובלת חיל הטכנולוגיה והאחזקה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ומשרד הביטחון, לארגוני הסביבה המובילים בישראל - החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות - ויחדיו הם מפעילים כ-60 מוקדי עשייה בכל החיילות והזרועות, באוויר בים וביבשה, מאצבע הגליל ועד אילת, מהשומרון ועד חופי הים התיכון. מפקדי וחיילי היחידות יוצאים לפעילות בשטח היחידות, תוך קבלת ייעוץ וליווי מקצועי משותפי המיזם, וגם מקבלים תכני חינוך והכשרה בנושאי סביבה, טבע ומורשת. המיזם ביסס עצמו כמוקד משמעותי בשמירה על הסביבה, הטבע ואתרי המורשת בתחומי הפעילות של היחידות הפעילות במיזם וכעת, פועל למנף את ההטמעה בשטח להטמעה רחבה וכלל צה"לית ולאורך זמן וכן למצוא פתרונות מעשיים להתמודדות עם משבר האקלים ומשבר המגוון הביולוגי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully