וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע בסין בעקבות צבא הטרקוטה: חשיפת המורשת של הקיסר הראשון

בשיתוף פגסוס

עודכן לאחרונה: 5.12.2023 / 16:22

חיילי הטרקוטה הם לא רק מחזה מופלא של אלפי פסלים של חיילים סינים שעוצבו כיצירת אמנות מרהיבה. זה ממצא ארכיאולוגי נדיר, שמספק הזדמנות לגלות על העולם הקסום של הקיסר צ'ין. הצטרפו למסע

צבא הטרקוטה שהתגלה במרץ 1974 במרחק של כ-1,500 מטר מהמאוזוליאום של צ'ין שה-חואנג, קיסרה הראשון של סין/@simplehistory_

אפשר רק לדמיין את ההתרגשות של החקלאי הסיני, שבשנת 1974 חפר באר לצרכיו האישיים בסמוך לביתו, ובמקרה מצא מתחת לאדמה פיסת היסטוריה, ואת מה שנחשב לאחד הגילויים הארכיאולוגיים הכי מדהימים של המאה ה-20. היה זה כאשר יאנג ג'ה פה, איכר צנוע, נתקל בפסלים שלא הבין את פשרם, פנה לרשויות, ומשם הכל היסטוריה: כך נחשפו לעולם חיילי צבא הטרקוטה, אחד הממצאים הכי מרהיבים שקיימים בסין, שמספרים לא רק את סיפורו של קיסר מיוחד ושאיפותיו הגרנדיוזיות, אלא בעיקר ממחישים את התרבות הייחודית של סין ואת תולדות האומה המופלאה הזו.

כאשר אותו איכר מצא במקרה את הפסלים, הוא לא יכול היה לדמיין את עוצמת הגילוי והחשיבות שלהם. זה קרה ליד העיר שיאן, במרחק 1,500 מטר מהקבר של הקיסר צ'ין, מי שהיה קיסר סין הראשון ומייסד שושלת צ'ין, ואחד המנהיגים החשובים והמסקרנים בתולדות האומה הסינית. לאט לאט נחשפו עוד ממצאים, עוד חדרים, עוד חללים עצומים, ובהם אלפי פסלים שנשמרו באורח פלא באיכות שקשה להסביר במונחים מודרניים.

צבא הטרקוטה. Lucas Schifres, GettyImages
מחזה עוצמתי. החיילים שנשמרו 2,000 שנה/GettyImages, Lucas Schifres
צבא הטרקוטה. Lucas Schifres, GettyImages
מאות אלפי עובדים, במשך עשרות שנים, יצרו יצירת אמנות מדוקדקת ועדינה/GettyImages, Lucas Schifres

כאשר כיום מדברים על חיילי הטרקוטה, מדברים על אותו אוסף עצום של פסלים של אנשי צבא, שכל מי שצופה בהם נזרק היישר לתקופה עתיקה ורחוקה. מדובר בחלק מהמאוזוליאום של צ'ין שה-חואנג, מקום קבורתו של קיסר סין שחי בין השנים 260 ל-210 לפני הספירה, ועל פי כל ההערכות ביקש לבנות את "צבא החימר" המפואר הזה כדי להבטיח לעצמו שיעמדו לצדו גם בעולם הבא.

לא צריך להיות חובב גדול של היסטוריה או ארכיאולוגיה כדי להתפעם מחיילי הטרקוטה, שגורמים לכל מבקר במוזיאון להחסיר פעימה מהתרגשות. צבא הפסלים העוצמתי כולל בין 7,000 ל-8,000 דמויות של חיילים עשויות מטרקוטה - סוג של קרמיקה מיוחדת, שרק ממחישה את החדשנות של אנשי הקיסר. מדובר בצבא של חיילים בגודל טבעי (גובהם בין 1.75 מ' ל-1.90 מ', אך כמה מהם מעל לשני מטר), בעודם ערוכים לקרב, לבושים בשריון מסורתי, עם סוסים, מרכבות וכלי נשק. מאחר שכולם נקברו יחד לצד הקיסר הראשון בשושלת צ'ין במטרה להבטיח שהוא יוכל להשתמש בחייליו גם בחיים שאחרי המוות - אין זה פלא שהם אכן נצחיים.

על פי ההערכות, המאוזוליאום נבנה על ידי 700 אלף איש (!) במשך כ-38 שנים. הבנייה לא הושלמה, והופסקה לאחר מותו. עם זאת, אפשר להבין למה נדרשו כל כך הרבה שנים לבניית הפרויקט: כל פסל הוא עולם ומלואו. ההערכה היא שהפסלים של החיילים הם הרכבה של מספר חלקים, כאשר כל חלק נעשה על ידי אמן אחר. כל חייל הוא בגובה שונה, בתנוחה שונה, עם הבעת פנים שונה, תסרוקת שונה, ככל הנראה העתק של חיילים אמיתיים. ישנם חיילים בכריעה, חלקם זקופים, ישנם קשתים, פרשים על סוסים, הכל מהפנט ומגוון. זה לא רק ממצא ארכיאולוגי: זו יצירת אמנות.

כאמור, מדובר ביצירה שנשמרה מעל ל-2,000 שנה, וההערכה היא שהקרמיקה חוממה בטמפרטורת חום כל כך גבוהה, שלא ברור כיצד הושגה באותה תקופה, ועזרה לשימור. המיתוסים סביב הפסלים והקבר הם מרתקים לא פחות. חלק מפסלי החיילים נשאו כלי נשק אמיתיים, שעל פי הטענה כוסו בארס רעיל, ומי שנגע בהם מת מהרעלה. עוד נטען שהקבר מצויד במגננות סטייל אינדיאנה ג'ונס: במאוזוליאום היו קשתות ירייה אוטומטיות, שירו חצים במסיגי גבול ובפורצים לא רצויים.

צ'ין עלה לשלטון כבר בגיל 13, אבל ייזכר בתולדות סין כקיסר בעל חשיבות עצומה: הוא זה שאיחד את הממלכות, יצר שלטון מרכזי, חילק את המדינה למחוזות, פיתח מערכות תחבורה מפותחות, הנהיג מידות משקל פורצות דרך, והחל לראשונה לפקוד על בניית חומה - שהפכה עם השנים לחומה הגדולה של סין.

צבא הטרקוטה המחיש את כל היומרות שלו. הוא היה צבא חזק ומגובש, מחויב מאוד, עם משמעת חזקה, צבא שהשתמש בטכנולוגיות מתקדמות שנתנו להם יתרון מול האויבים. עם השנים הטרקוטה הפכה לנושא לסיפורים ואגדות שמתפשטות בסין ובעולם - על הקרבות המרשימים שבהם השתתפו, המנהיגות היציבה של הקיסר, מעללי הגבורה האגדיים והסיפורים האישיים של החיילים, ועוד ועוד פולקלור שנותן תחושה של עולם קסום, שקרה באמת.

ייתכן שהאובססיה של הקיסר לעולם הבא עלתה לו בחייו. האיש שרצה לחיות לנצח עשה כל שביכולתו על מנת להאריך את ימיו, והוא גייס את כל האלכימאים והמדענים של סין העתיקה בניסיון למצוא פתרון לחיי נצח. הצבא הוקם על רקע האיבה כלפיו, והחשש שלו לחייו, בעקבות המסים העצומים שגבה מנתיניו כדי לממן את הקמת החומה ואת הקבר הגרנדיוזי שלו. צ'ין רצה את חייליו לצדו, תמיד, גם בקבר. האגדה מספרת שניסה לשתות כספית כסם מאריך חיים, ומצא את מותו.

מוזיאון המציג את צבא הטרקוטה. Lucas Schifres, GettyImages
אסור לפספס. חיילי הטרקוטה במוזיאון/GettyImages, Lucas Schifres

מידע נוסף על טיולים מאורגנים לסין באתר פגסוס

בדיוק בגלל זה מומלץ לכל למי שמתכנן לטייל בסין לראות את פסלי צבא הטרקוטה ולחוות את המורשת ההיסטורית והתרבותית העשירה. ישנם מספר אתרים ברחבי המדינה שאפשר לבקר בהם. למשל, מוזיאון הטרקוטה בשער הממלכה הגדול (שער תיאנמן) - מקום מרהיב ומרשים, שבסביבותיו ניתן למצוא גם את מרכבות הצבא - או מסע היסטורי בעקבות זירות הקרב העיקריות. העיירה הסינית מאותהיו היא מקום מרשים בו נמצאים ארבעה מסגדים ייחודיים שבסמוך להם נמצאים פסלי חיילי הטרקוטה, ואף ניתן לראות את הקברים האחרונים שבהם נקברו חיילי הטרקוטה לאחר מותם.

כך או כך, המסע בעקבות חיילי הטרקוטה הוא חוויה מרתקת ומופלאה שמציע הזדמנות להבין את ההיסטוריה והתרבות העשירה של סין ולשוטט בין דמויות גדולות של העבר.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים לחו"ל - כחלק ממטרתה לקידום ההיכרות עם תרבויות העולם והעשרת הידע.

בשיתוף פגסוס
  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully