וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סמדי", קופת מקוק בת 26, הלכה לעולמה בספארי

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 12:37

לאחר שנאבקה במחלת הסכרת בחודשים האחרונים וקיבלה טיפול זריקות אינסולין יומיומי, הלכה לעולמה השבוע "סמדי", קופת מקוק בת 26 שנים - גיל מופלג לכל הדעות לקופים מסוג זה. "היא תחסר לנו מאוד", אומרים בספארי

סמדי קופת מקוק בספארי הלכה לעולמה. טיבור יגר,
היתה מהנקבות הדומיננטיות בקבוצת המקוקים בספארי. "סמדי"/טיבור יגר

"סמדי", קופת מקוק בת 26 שנים, הלכה לעולמה אתמול (שני) בספארי ברמת גן, לאחר שהורדמה. גילה מופלג לכל הדעות, בטח שביחס לתוחלת החיים של המקוקים באי סילוואסי, אחד מאיי אינדונזיה וביתם בטבע של המקוקים השחורים, שם תוחלת החיים הממוצעת היא כ-18 שנים.

סמדי נולדה בספארי וחיה בקבוצת קופי מקוק שחורים, ולה בת בשם "סדר" בת 8. היא היתה מהנקבות הדומיננטיות בקבוצה, במיוחד לאור זה שהיא וסדר היוו צמד חזק, עד להתדרדרות במצבה.

המקוקים השחורים המופלאים והאינטליגנטים נמצאים בסכנת הכחדה חמורה בעיקר בגלל ציד בלתי חוקי (נחשבים למעדן בתרבות המקומית) והרס מסיבי של בית הגידול שלהם - יערות הגשם. כרגע גודל האוכלוסייה בטבע מוערך בכ-5,000 פרטים בלבד. ב-40 השנים האחרונות גודל האוכלוסייה הצטמצם במעל 80% וזו אחת הסיבות בגללן 26 גני חיות לוקחים חלק בתוכנית הרבייה האירופית למינים נכחדים למין זה. בגלל התנאים המיטיבים בגני החיות, תוחלת החיים של המקוקים השחורים גבוהה משמעותית מאשר בטבע ויכולה להגיע למעל 30 שנים - משתנה קריטי במקרה של סמדי. בספארי יש 7 נקבות קופי מקוק ו-3 זכרים.

סמדי קופת מקוק בספארי הלכה לעולמה. טיבור יגר,
בחודש האחרון סמדי לא התייצבה מבחינת רמות הסוכר ואיבדה ממשקלה/טיבור יגר

לפני למעלה מחודש המטפלים ראו כי סמדי נראית חלשה. היא הורדמה לצורך בדיקות מקיפות שהעלו כי היא סובלת מסכרת. גם אצל קופים, סכרת היא מחלה כרונית שעם טיפול מתאים יכולה לאפשר לחולה לחיות ברווחה. הטיפול בסכרת אינו מסובך במיוחד כשמדובר בבני אדם, אבל כשמדובר בקוף הוא מורכב הרבה יותר ויש מספר גורמים שצריכים להילקח בחשבון.

הטיפול האקוטי שאותו היא קיבלה מורכב מפרוטוקול טיפול ייחודי שגובש יחד עם ד"ר רועי תומר מומחה לסכרת הומנית. זהו טיפול תרופתי תומך ובדיקות רמות סוכר שבעקבותיהן גם זריקות אינסולין יומיומיות. עם זאת, היא עברה שינוי תזונתי הדרגתי שכולל מעבר למזון דל בסוכרים אך עתיר חלבונים הכולל: ביצים, זחלים והרבה ירק אותו המקוקיות שלנו מחבבות במיוחד. כצ'ופר היא קיבלה גם פקאנים ואגוזים אחרים. הטיפול התאפשר בגלל שסמדי לא הייתה בשיאה וקל היה לתפוס אותה לצורך הטיפול. "בתהליך הדרגתי וממושך, פעלנו במקביל לטיפול, על מנת לאמן את סמדי החכמה לשתף פעולה בבדיקות ובזריקות יומיומיות", נמסר מהספארי.

עוד נמסר, כי "כדי לעשות את המיטב עבורה, החלטנו בספארי לכנס אחת לשבועיים מפגש שכולל את כל בעלי התפקידים הרלוונטיים: וועדת האתיקה, מטפלים, צוות בית החולים ומחלקת האימון שלנו. המטרה הייתה לקבל החלטות מושכלות לגבי היכולת של סמדי לחיות ברווחה תוך שאנו שומרים גם על רווחת הקבוצה כי טיפול בבעל חיים חברתי הוא תמיד מורכב יותר. בעלי חיים חברתיים לא יכולים להיות מנותקים מחבריהם, שכן לקבוצה יש חשיבות גדולה בתהליך הריפוי וההחלמה שלהם. ההעדפה תמיד תהיה להשאיר בעל חיים חולה עם הפרטים האחרים בקבוצה, במידת האפשר מאשר לטפל בו במקום אחר בסביבה שאינה מוכרת הרחק מכולם. בשל כך השינוי התזונתי הנחוץ על מנת לאזן את סמדי חל על כל הקופים בקבוצה".

במשך היום סמדי שהתה בחצר הסגורה הצמודה לחצר בה נמצאות שאר המקוקיות השחורות, ואת הלילה היא בילתה עם הקבוצה. המקוקים האינטליגנטיים מזהים אישית את המטפלים במחלקת הקופים בניהולו של משה מכנס מנהל המחלקה יכלו לנצל את היכולת הזאת כדי להקל על הטיפול. "מכיוון שחשוב היה לנו שהיא תמשיך לסמוך על המטפלים שמאכילים אותה, הוחלט שמטפלים ספציפיים לא יקחו חלק במתן הטיפול ובבדיקות הרפואיות הפחות נעימות, כדי לא ליצור אצלה רתיעה מאותם מטפלים", נמסר מהספארי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
קופת מקוק ואפרוח בספארי ברמת גן. שי בן נפתלי, מערכת וואלה! NEWS
קופת מקוק ואפרוח בספארי ברמת גן/מערכת וואלה! NEWS, שי בן נפתלי

"היא תחסר לנו מאוד"

סמדי לא התייצבה בחודש האחרון מבחינת רמות הסוכר והיא איבדה ממשקלה עד כדי רמה מסוכנת. על מנת לוודא שמחלת הסוכרת שלה לא פרצה בגלל גידול ממאיר, היא עברה בדיקת סיטי במרפאתו של ד"ר צחי איינזברג שהוא מומחה לדימות וטרינרי ואפשרות זו נשללה.

הצוות הרפואי והמטפלים נשארו כל הזמן הזה עם היד על הדופק וביצעו הערכות מצב סדירות כדי לעקוב אחרי מצבה של סמדי, ולנסות לייצב אותו תוך חתירה להגיע למצב בו הטיפול בה יהפוך, בשיתוף פעולה, לשגרה ללא עקה.

בסוף השבוע האחרון חלה הדרדרות נוספת במצבה של סמדי, וועדת האתיקה של הספארי נאלצה בתחילת השבוע, ביום ראשון האחרון, לקבוע שלאור מצבה הרפואי הלא מתייצב והסבל שמעריכים שהיא חווה מעצם מצבה הרפואי כמו גם הטיפול בה (ולקוף קשה להסביר, בניגוד לאדם, שיש תקווה והסבל שהוא חווה כרגע נועד כדי לסייע לו להחלים, עם התקווה שבצד הבטחה זו), הגיע העת להקל על סמדי ולבצע הליך המתת חסד הומאני למחרת היום.

"אך סמדי, כמו לאורך כל חייה, הראתה לנו שגם בעת הקשה הזו היא שרוצה לקבוע את מהלך חייה וגם מותה. שעות ספורות לאחר הדיון וההחלטה הזו, בעת ביקור שגרתי אצלה, היא נמצאה בשלבי גסיסה מתקדמים והצוות נאלץ לאסוף אותה למרפאה ולהשלים במהירות המירבית את מותה.

"גם לאחר מותה ייבדקו כל הנסיבות שהביאו למחלתה ולמותה מתוך מטרה ללמוד ולשפר את חיי חברותיה לקבוצה בספארי", נמסר מהספארי. "לאורך כל שנותיה ובמיוחד לאורך הטיפול האחרון בסמדי, נקשרו חברי הצוות לקופה המקוק הנפלאה הזו, והיא תחסר לנו מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully