וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול בעקבות השבטים האינדיאנים באמריקה: מסע מרתק לתרבות ייחודית

בשיתוף פגסוס

עודכן לאחרונה: 11.9.2023 / 11:01

מסע בארה"ב בעקבות התרבות האינדיאנית הוא לא רק מרגש, מחכים, מחבר לטבע ומספק אלטרנטיבה לאורח החיים המודרני והמערבי - הוא גם מציע שיעור חשוב בהיסטוריה של אמריקה והמין האנושי. העיקר שתגיעו מוכנים

התרבות האינדיאנית תמיד הציתה את הדמיון. בילדות היינו מתחפשים לאינדיאנים, עוטים על עצמנו נוצות צבעוניות ומורחים צבע על הפנים, מדמיינים את עצמנו ישנים באוהלים, דוהרים על סוסים וקוראים קריאות מלחמה. כשהתבגרנו הבטנו על הדברים בצורה בוגרת יותר, ולמדנו להעריך את החיבור המיוחד שלהם עם הטבע, את הטקסים המיסטיים והרוחניים ואת הקשר הנצחי שלהם עם האדמה. אין פלא שטיולים באמריקה בחיפוש אחר שבטים אינדיאניים הם מוצר מבוקש, שמציע טעימה מעולם ישן וקסום, פשוט ואמיתי.

אבל כמובן, לפני שיוצאים למסע כזה, בין אם במסגרת טיול מאורגן כפי שמוציאה חברת פגסוס לארצות הברית או באופן עצמאי, כדאי להתכונן, ולדעת למה לצפות. מי שמפנטז על מפגש עם שבטים מבודדים בלב המדבר, ולהיתקל באינדיאנים עם נוצות שישנים באוהלים מחודדים ורוקדים את ריקוד הגשם סביב מדורה בלילה - צפוי להתאכזב. שבטים מבודדים קיימים אולי בלב האמזונס בדרום אמריקה. כיום המציאות היא אחרת, מעט מקולקלת, לפרקים מזויפת וממוסחרת. עם זאת, טיול בארה"ב כן יכול לאפשר מסע מרתק בעקבות התרבות הייחודית ולקבל ממנה טעימה אותנטית.

בתים בשמורת האינדיאנים נבאחו. GettyImages
תפאורה קסומה. שמורת הנאוואחו/GettyImages

החיבור העמוק לאדמה הוא חלק מהותי מהתרבות

סיור בשבטים האינדיאנים הוא גם מרתק מבחינה היסטורית, בכל הנוגע להתפתחות האומה האמריקאית המופלאה, שבתחילת דרכה הייתה הרבה פחות מופלאה

גם אם לא נתקלים בדבר האמיתי, שכמעט כבר לא קיים, רק השטח עצמו מיד זורק את המטייל לעולם קסום, מלא פרא. מי שמגיע לאזור המדבר בדרום-מערב ארצות הברית, רואה תפאורה של סרטי מערבונים של פעם: עצים פזורים במדבר צחיח, הרי גיר כתומים-אדומים, אוויר צח ובסך הכל נוף מדהים מרהיב. רק מלהסתובב במדבר אפשר לחזור לעבר, ולדמיין איך נראו החיים בתרבות המופלאה הזאת, שכמעט נכחדה, אבל עדיין מציגה קשר לאדמה, עם צפנים, תכנים ומערכת ייחודית של מידע ומסורת.

סיור בשבטים האינדיאנים הוא גם מרתק מבחינה היסטורית, בכל הנוגע להתפתחות האומה האמריקאית המופלאה, שבתחילת דרכה הייתה הרבה פחות מופלאה. האינדיאנים הם התושבים המקוריים של אמריקה, כשכל שבט מייחס לעצמו מסורת, לשון ותרבות ייחודיים ומתפרס באזור גיאוגרפי מסוים של ארה"ב, עם סיפורים ואגדות משלו.

המדבר מציג שניים מהשבטים המפורסמים ביותר באזור - שבט הנאוואחו ושבט האפאצ'י. אין ספק שכדאי להתכונן כראוי למסע שכזה, ולקרוא כמה שיותר מידע מהימן של אנשי מקצוע וטיילים ותיקים ומנוסים על מנת לקבל את מפת השבטים, זאת כדי להתמצא בתוך השטח העצום של המדבר ולשמוע את סיפוריהם המרתקים על המקומיים, ללמוד על דרכי החיים שלהם ולבחון את הציוד, האמנויות והמסורות שהם מקיימים מדור לדור. הדבר הכי מורגש הוא החיבור לאדמה, ברמה הכי עמוקה. הם מעריכים את כל מה שהיא מציעה להם, רואים בה אוצר, עושים הכל כדי לא לפגוע בה ולשמור עליה, וכך תמיד מקבלים ממנה את צורכיהם.

פסטיבל הפאו וואו המסורתי בניו מקסיקו  יולי 2017. רויטרס, רויטרס
גם מה שממוחזר עדיין מצליח לרגש. פסטיבל הפאו-וואו המסורתי בניו מקסיקו/רויטרס, רויטרס

דברים שחשוב לשים לב אליהם

ביקור בשמורות אינדיאניות: ישנם מספר שמורות ופארקים אינדיאניים ברחבי ארה"ב שמארחים מופעים תרבותיים ופעילויות טבע בעקבות השבטים השונים. לדוגמה, "Cherokee Indian Reservation" בצפון קרוליינה ו "Navajo Nation" בדרום מערב המדינה.

מוזיאונים אינדיאניים: במדינות שונות בארה"ב ישנם מוזיאונים ומרכזים אינדיאניים שמציגים את התרבות וההיסטוריה של השבטים השונים. אחד מהם הוא "National Museum of the American Indian" בוושינגטון, שכמובן עשיר מאוד ומרשים, והביקור בו סוחף ומייצר אותנטיות.

השתתפות באירועים תרבותיים: אם יש אפשרות, כדאי לתכנן את המסע כך שתוכלו להשתתף באירועים תרבותיים אינדיאניים מקומיים, כגון פסטיבלים, ריקודים ומסיבות שבטיות. גם אם ממוסחר מעט, עדיין חוויה.

לימודים על המסורות האינדיאניות: מי שמתעניין ומעוניין ללמוד עוד על מסורותיהם של השבטים האינדיאניים, יוכל לבקר בסדנאות אמנות ידנית, לקרוא על האגדות והדמויות המיתולוגיות וללמוד על טקסים ומסורות ייחודיים.

כמובן, חשוב לכבד את התרבות והמסורות האינדיאניות ולהיות רגישים בכל הנוגע לשיח עמם. מומלץ לתמוך בעסקים מקומיים אינדיאניים ולשמור על הסביבה בזמן המסע, רק בשביל התחושה הטובה וההזדהות. כאמור, תכנון מראש והתייעצות עם אנשי מקצוע יכול לסייע מאוד.

צ'יף אנדיאני מבט נבאחו, 1874. GettyImages
מסע היסטורי. בתמונה: צ'יף אינדיאני משבט נאוואחו, 1874/GettyImages

המקומות המרכזיים והבולטים בארה"ב שמציעים חוויה אינדיאנית ייחודית

האזור של שבט הנאוואחו ממוקם בדרום מערב אריזונה ובצפון מערב ניו מקסיקו. זהו אחד משבטי האינדיאנים הגדולים והמוכרים ביותר בארה"ב

Cherokee Indian Reservation (צפון קרוליינה): סמוך לבלורידג' בהרי קרוליינה נמצאת שמורת האינדיאנים הצ'רוקיים. באזור זה ניתן לבקר במוזיאון האינדיאני שמציג תערוכות ותצוגות על התרבות וההיסטוריה של השבט הצ'רוקי, ולהשתתף בפעילויות תרבותיות כמו ריקודים והופעות.

Navajo Nation (אריזונה וניו מקסיקו): האזור של שבט הנאוואחו ממוקם בדרום מערב אריזונה ובצפון מערב ניו מקסיקו. זהו אחד משבטי האינדיאנים הגדולים והמוכרים ביותר בארה"ב. באזור זה מומלץ לבקר באזורי טבע יפים כמו מפלי Antelope Canyon ולאתר הופעות שבטיות תוססות.

Blackfeet Indian Reservation (מונטנה): באזור זה ממוקמת שמורת האינדיאנים הבלאקפיט, שבט אינדיאני עוצמתי ואותנטי שמציע אירועים תרבותיים ופעילויות מקומיות שבהן ניתן להשתתף.

Standing Rock Indian Reservation (דקוטה צפונית): אחד האזורים המרכזיים בתנועת Standing Rock המגנה על זכויות אדם וסביבתם של האינדיאנים. גם מעניין וגם חשוב.

Seminole Tribe of Florida (פלורידה): השבט הסמינולי מצטיין בעשייה אינדיאנית שבטית ובמסורות יחודיות. בפלורידה ניתן לבקר בשמורת הסמינוליים ולבקר במוזיאון.

Pueblo de Taos (ניו מקסיקו): בהרי סאנטה פה שבניו מקסיקו, ממוקמת עיירת טאוס שהיא אחת מהעיירות ההיסטוריות המרכזיות באמריקה ואחת הוותיקות והעתיקות. זהו אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. בטאוס ניתן לבקר בPueblo de Taos , קהילת אינדיאנים מקומית, באחד מתוך שבעה כפרי האינדיאנים שברחבי ניו מקסיקו.

כמובן שישנן עוד אטרקציות רבות שמספקות מפגש וחוויה עם השבטים האינדיאניים בארה"ב, כך שמומלץ לבדוק את המקומות הספציפיים הללו מראש ולתכנן את המסע בצורה מסודרת. דבר אחד בטוח: ברגע שמקלפים את הציניות והחשדנות המערבית וצוללים פנימה לנבכי התרבות הזאת, מגלים עולם עשיר ומרתק.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים לחו"ל - כחלק ממטרתה לקידום ההיכרות עם תרבויות העולם והעשרת הידע.

בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully