וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאקסום ועד גונדר: מסע בעקבות האתרים הרוחניים של אתיופיה

בשיתוף פגסוס

18.9.2023 / 2:15

הפסטיבלים הדתיים של אקסום. המתחם הייחודי בגונדר. הכנסיות של לליבלה והקסם של אגם טאנה. ביקור קצת אחר באחת המדינות הכי מיוחדות באפריקה

הטירה בגונדר, אתיופיה. ShutterStock
בעלת משמעות רוחנית רבה. הטירה של גונדר/ShutterStock

טיול בעקבות אתרים היסטוריים הוא חוויה יוצאת דופן, ושונה לגמרי מכל מה שהכרתם עד היום. זו כנראה אחת הסיבות שעוד ועוד משפחות בוחרות לשלב אתרים היסטוריים יוצאי דופן בטיולים שלהן, כפי שניתן למצוא בלא מעט מקומות בעולם. ביבשת אפריקה למשל, אינספור אתרים ששווים ביקור, כמו האתרים הרבים שנמצאים באחת המדינות הכי מיוחדות ביבשת השחורה - אתיופיה, המשמשת כביתם של אתרים היסטוריים ורוחניים רבים.

למעשה, האגדה מספרת שהחיבור בין העולם הרוחני לאתיופיה החל כבר לפני 3,000 שנה, כאשר המלך מלניק הראשון, בנם של מלכת שבא ושלמה המלך, הביא למדינה את ארון הברית, שהכיל את עשרת הדיברות.

seperator

אתיופיה היא מדינה מיוחדת במינה, הידועה בערים רוחניות ובמסורות הדתיות המגוונות שלה, כמו אקסום, גונדר, לליבלה, הרר וכמובן אגם טאנה, שאליהם ניתן להגיע הן באופן עצמאי והן באמצעות טיול מאורגן לאתיופיה, כפי שמוציאה חברת פגסוס למדינה. מתכננים לבקר באתיופיה בקרוב? אלו המקומות והאתרים הרוחניים שלא כדאי לכם לפספס.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

מבט לממלכת אקסום

בין ארון הברית לפסטיבלים: הממלכה העתיקה של אקסום

אנדרטאות האבן המרשימות של אקסום, שמגולפות מחתיכת גרניט אחת ומעוטרות בכתובות וסמלים מורכבים, משמשים כעדות חיה להיסטוריה העשירה ולרוחניות של האזור.

אקסום (Aksum), השוכנת באזור תיגראי שבצפון אתיופיה, נחשבת לאחת הערים הקדושות במדינה, ולאחד המקומות החשובים ביותר עבור נוצרים אתיופים אורתודוקסים, שמאמינים שארון הברית נמצא בשטח המדינה עד לימים אלו. מלבד כנסיות עתיקות, באקסום ניתן למצוא גם כמה מהאובליסקים המרשימים ביותר באפריקה, שחלקם מתוארכים עד למאה הרביעית לספירה. אנדרטאות האבן המרשימות האלו, שמגולפות מחתיכת גרניט אחת ומעוטרות בכתובות וסמלים מורכבים, משמשים כעדות חיה להיסטוריה העשירה ולרוחניות של האזור.

אחת הכנסיות היותר מפורסמות בשטחה של אקסום היא כנסיית מריה הקדושה מציון, שבה, כך טוענים האתיופים, נמצא ארון הברית. כיום היא משמשת לטקסים דתיים שונים ונחשבת לאחת האטרקציות התיירותיות הפופולריות ביותר בכל אתיופיה.

סיבה נוספת לפופולריות של אקסום בקרב מטיילים מכל העולם היא הפסטיבלים הרבים שנערכים בה בכל שנה, כולל פסטיבל טימקט (Timket) הידוע, שכולל מזמורים דתיים, תהלוכות צבעוניות, תפילות המוניות ועוד.

היופי של גונדר

ברוכים הבאים לקמלוט של אפריקה

עיר נוספת בעלת משמעות רוחנית רבה היא גונדר (Gondar), שנמצאת במחוז אמהרה. העיר, שמכונה גם ה"קמלוט של אפריקה", ידועה בטירות ובכנסיות המפוארות שלה, שחלקן קיימות עוד מימי הביניים. בגונדר ניתן למצוא את המתחם המלכותי (פאסיל גמב) - אחד המתחמים הכי מיוחדים בכל אפריקה, לא פחות. המתחם המרשים הזה, שהוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, כולל טירות, כנסיות וארמונות שנשמרו היטב, והוא נחשב למוקד עלייה לרגל עבור תיירים מכל העולם.

במתחם פאסיל גמב אינספור מבנים מרשימים, אך נראה שאחד המבנים הכי מיוחדים בו הוא כמובן כנסיית כנסיית דברה ברהן סלאסי, הידועה ביופיה המרשים. היא מעוטרת בקישוטים מרהיבים, כוללת תקרה מרשימה ואינספור יצירות אמנות, המתארות, בדרך ציורית ומופלאה, את ההיסטוריה של העם האתיופי.

מדי שנה, מגיעים לגונדר צליינים רבים מכל העולם כדי לחקור את המורשת הרוחנית של העיר, לבקר בכנסיות השונות ולקחת חלק בטקסים דתיים שנערכים שבשטחה בכל שנה.

אתר העתיקות לליבלה (Lalibela) שבצפון אתיופיה. ShutterStock
אתר העתיקות לליבלה (Lalibela) שבצפון אתיופיה/ShutterStock

"ירושלים החדשה": הכנסיות הייחודיות של לליבלה

לליבלה (Lalibela), הידועה גם בכינוי "ירושלים החדשה", היא עיר יוצאת דופן הידועה בכנסיות ייחודיות החצובות בסלע ובמורשת הרוחנית העשירה שלה. היא ממוקמת בחלק הצפוני של אתיופיה והוכרזה כולה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. סיפורה של לליבלה מתחיל עוד במאה ה-12, אז מאמינים האתיופים, שמלך לליבלה החליט להפוך את העיר לקדושה, בדיוק כמו ירושלים.

לליבלה היא באמת עיר מיוחדת במינה, אך עם כל הכבוד לאתרים הקדושים שבה, הסיבה העיקרית לפופולריות שלה היא אוסף הכנסיות הייחודי שלה. מדובר ב-11 כנסיות חצובות בסלע, שמציגות את היכולת הארכיטקטונית וההנדסית של האתיופים, שבנו אותן לפני למעלה מ-800 שנה. הכנסיות מחוברות זו לזו באמצעות מנהרות ותעלות, היוצרות רשת תת קרקעית עוצרת נשימה שמוסיפה לאווירה הרוחנית השוררת בעיר.

המפורסמת מבין 11 הכנסיות היא כנסיית סנט ג'ורג', שמזכירה בצורתה צלב ענק. היא עשויה כולה מסלע וולקני אדום ונחשבת לסמל של העיר. בכל שנה, תיירים רבים, חלקם צליינים ממקומות שונים בעולם, מגיעים אליה כדי לספוג מהרוחניות שהיא מציעה למבקרים בה.

ידוע לא רק ביופיו הטבעי. אגם טאנה

מתי בפעם האחרונה ביקרתם במנזר על אי בודד?

מנזר מפורסם נוסף באזור האגם הוא קיבראן גבריאל, זאת בזכות מיקומו המיוחד - במרכזו של אי קטן

אגם טאנה (Lake Tana) - האגם הגדול ביותר בכל אתיופיה, נמצא בצפון המדינה וידוע לא רק ביופיו הטבעי ובמשמעותו האקולוגית, אלא גם בחשיבותו הרוחנית והדתית. סביב האגם פזורים מנזרים וכנסיות היסטוריות, מה שהופך אותו למוקד עלייה לרגל הן לתיירים והן לנוצרים אורתודוקסים.

האגם הייחודי הזה, שמכונה לעתים קרובות "הלב הרוחני של אתיופיה", מספק הצצה ייחודית למורשת הדתית העשירה של אתיופיה, זאת באמצעות כתבי יד עתיקים, אמנות ומסורות מקומיות שנשמרו בקפידה לאורך השנים בכנסיות ובמנזרים המקומיים.

אחד המנזרים הכי מפורסמים באזור אגם טאנה הוא אורה קידאנה מהרט (Ura Kidane Mehret), שהתפרסם בזכות ציורי הקיר המרשימים שבו. במקום המיוחד הזה ניתן לבלות שעות ארוכות, להתרשם מהציורים המרהיבים ולבקר באוסף מיוחד המציג חפצי דת עתיקים. מנזר מפורסם נוסף באזור האגם הוא קיבראן גבריאל, זאת בזכות מיקומו המיוחד - במרכזו של אי קטן. ההגעה אליו נעשית באמצעות סירה, וניתן למצוא בו כתבי יד עתיקים ואוספים שונים.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים לחו"ל - כחלק ממטרתה לקידום ההיכרות עם תרבויות העולם והעשרת הידע.

בשיתוף פגסוס
  • עוד באותו נושא:
  • אתיופיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully