וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הר האוורסט הוא כבר לא ההר הגבוה ביותר בעולם? אלו ההרים שהביסו אותו

18.7.2023 / 0:05

הר האוורסט הובס בשניים מתוך שלושה מדדי גובה - וכבר אי אפשר לקבוע חד משמעית שהוא ההר הגבוה ביותר בכדור הארץ. הכירו את הטוענים לכתר

ערוץ ההיסטוריה

מהו ההר הגבוה ביותר בעולם? התשובה הברורה שכל ילד יודע לדקלם היא הר האוורסט, אך מתברר שמהיום תוכלו להתווכח על עם יריבכם למשחק הטריווויה - אם זו התשובה שיבחר לענות. הר האוורסט הובס בשניים מתוך שלושה מדדי גובה וכבר לא בטוח שהוא ההר הגבוה ביותר שהכרנו.

הגובה המסחרר של פסגת הר האוורסט (8,849 מטרים) העניק להר ההימלאיה המפורסם הזה את תואר ההר הגבוה בכדור הארץ. הבעיה היא שמבחינה סמנטית הוא לא כזה: אם במדידה מהבסיס לפסגה ואם במרחק מקו המשווה - הר האוורסט הובס על ידי שני מתמודדים הרריים אחרים.

לפני שאתם ממהרים להוריד לו, הר האוורסט הוא עדיין ההר הגבוה ביותר מעל פני הים, אך ישנם מספר פרמטרים שונים למדידת גובה הרים. בעוד הר האוורסט מחזיק בתואר הגבוה ביותר מעל פני הים, להר מאונה קיאה בהוואי נמדדו הנתונים הגבוהים ביותר מהבסיס לפסגה. בנוסף, כתוצאה מכך שכדור הארץ עבה מעט יותר בקו המשווה, הר צ'ימבורסו באקוודור הוא הגבוה ביותר - אם הפסגות נמדדות ממרכז כדור הארץ. הכל תלוי מהיכן בחרתם למדוד...

מאונה קיאה, הוואי

הר מאונה קיאה , הוואי. Chris Finch Photography, ShutterStock
ההר הגובה ביותר בכדור הארץ אם מודדים מהבסיס/ShutterStock, Chris Finch Photography

מאונה קיאה שבהוואי הוא הר געש רדום שהתפרץ לאחרונה לפני 4,500 שנה. הוא נקרא בהוואי גם "ההר הלבן" והפסגה שלו נמצאת בגובה של 4,205 מטרים מעל פני הים. למרות היותה הפסגה הגבוהה ביותר במדינה, פסגה זו מחווירה בהשוואה לפסגה של האוורסט. עם זאת, זהו הבסיס של מאונה קיאה שלעתים קרובות מתעלמים ממנו: בצלילה עמוק לתוך האוקיינוס השקט, גובהו של מאונה קיאה יותר ממכפיל את עצמו ל-10,210 מטרים - ומביס את הר האוורסט היישר מתוך המים.

קרחון בגובה 75 מטרים כיסה את פסגת ההר בעידן הקרח, מה שהוביל להיווצרות אגמים בגובה רב. החלק העליון של ההר הוא כיפה באורך 50 ק"מ המשמש כביתו של האתר הפרודוקטיבי ביותר מבחינה מדעית לתצפיות אסטרונומיות ברחבי העולם, מצפה הכוכבים "קק".

בניית מצפי כוכבים בפסגה היוותה גורם מחלוקת פוליטי ומשפטי בשנים האחרונות. ילידים מקומיים ושוחרי איכות הסביבה טוענים כי המשך הבנייה במקום פוגעת בו, הן מבחינה סביבתנית והן מבחינה תרבותית: לפי המסורות, פסגת ההר היא מקום משכנה של פוליהו, אלת השלג, מקום תפילה ומצפה כוכבים מסורתי. בנוסף, הפסגה היא ביתו של חרק אנדמי (בעל תפוצה מוגבלת). דליפות של כספית ושפכים זיהמו גם הן את הפסגה.

עוד בנושא:
מטפסת ההרים ניצלה ממוות על האוורסט - וסירבה לשלם "דמי חילוץ"

שליח תועד מטפס 6 שעות ו-3.7 קילומטרים במעלה הר פוג'י כדי למסור הזמנה לתיירים רעבים

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הר צ'ימבורסו, אקוודור

ויקוניה מצויה עומדת למרגלות הר צ'ימבורסו באקוודור. Fabian Ponce Garcia, ShutterStock
ויקוניה מצויה עומדת למרגלות הר צ'ימבורסו באקוודור/ShutterStock, Fabian Ponce Garcia

המתמודד השני שלנו על התואר הוא הר צ'ימבורסו הממוקם בקורדילרה אוקסידנטל של האנדים, במרכז אקוודור. הר צ'ימבורסו הוא הר געש לא פעיל. והחל מכ-4,700 מטרים במעלה ההר הוא מכוסה שלג נצחי.

פסגתו של ההר הזה יושבת אפילו גבוה יותר מעל פני הים מאשר מאונה קיאה, בגובה 6,310 מטרים. הר צ'ימבורסו נחשב מזה זמן רב להר הגבוה ביותר בהרי האנדים, אך התואר הזה נלקח ממנו על ידי הר אקונקגואה שמעט גבוה יותר.

למרות שהוא אפילו לא ההר הגבוה ביותר ברכס ההרים שלו, מיקומו הייחודי של הר צ'ימבורסו אומר שהוא יושב ישירות על הנקודה העבה ביותר של כדור הארץ, מה שהופך את הפסגה שלו לפסגה הרחוקה ביותר ממרכז כדור הארץ.

בעוד שפסגתו נמוכה מבחינה טכנית ב-2,539 מטרים מפסגת הר האוורסט, היא רחוקה יותר ממרכז כדור הארץ בלמעלה מ-2,072 מטרים. לכן, על אף על פי שהאוורסט הוא ההר הגבוה ביותר בעולם מבחינת גובהו, הצ'ימבורסו הוא ההר שמרחקו ממרכז כדור הארץ הוא הגדול ביותר. תופעה זו מתרחשת כיוון שכדור הארץ אינו כדור מושלם, אלא פחוס במקצת, ופני השטח הקרובים לקו המשווה, רחוקים יותר מהמרכז מאשר פני השטח הקרובים יותר לקטבים. ההר השני בגובהו לפי הגדרה זו, אגב, הוא גם לא האוורסט אלא הר וסקראן, ההר הגבוה ביותר בפרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully