וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בטוח לטוס הקיץ לצרפת? מדריך עדכני לישראלים שטסים לפריז

ד"ר מאיה גז

3.7.2023 / 15:29

פריז, ובכלל צרפת, סוערת בימים האחרונים עקב מותו של נער שנורה על ידי השוטרים. אז האם פריז בטוחה בתקופה הכי מתוירת שלה הקיץ? ד"ר מאיה גז, מומחית לצרפת, עם ניתוח המצב, ועל הדרך מספקת כמה נקודות מיוחדות מתחת לרדאר של המטיילים

המהומות בצרפת: ביתו של ראש עיר בפרברי פריז הותקף על ידי מתפרעים/רויטרס

פריז לוהטת. פריז בוערת. זה נכון תמיד, משום שפריז רומנטית להחריד, בכל רחוב מסתתרת הפתעה אחרת, מלמול סודי, פינת חמד, אבל זה נכון בעיקר כשיש מהומות, הפגנות ומחאות.

ב-2005 עת ניקולא סרקוזי היה שר הפנים של צרפת וחלם יום אחד להיות נשיא, התגוררתי בפריז. באותה עת התחשמלו שני צעירים ממוצא אפריקני, בזמן שברחו מהשוטרים. האירוע הפך לנפיץ עם מהומות נוראיות שכונו "האינתיפדה הצרפתית" וכללו הרס ואלימות.

לפני מספר ירה שוטר בנאא'ל מרזוק, צעיר ממוצא אלג'יראי, מה שהצית מחדש את הלהבות שהצרפתים עדיין לא יודעים איך להתמודד איתן. לטובת הנוסעים לפריז נציין, שרוב ההפגנות מתרחשות בפרברים ובערי שדה, מקומות שהצרפתים מכנים "גטאות" מסביב לפריז, ובערים כדוגמת ליון ומרסיי, שם יש ריכוז גבוה של יוצאי מדינות צפון אפריקה ויוצאי המושבות הצרפתיות באפריקה, כמו גם דורות ישנים וחדשים של מהגרים.

בלילות האחרונים היו עדיין מהומות, משום ששלשום התקיימה הלווייתו של מרזוק בן ה-17, אבל אין ספק שבימים הקרובים העניינים יחזרו לשליטה מלאה, לפחות עד למקרה הבא. בשאנז אליזה היו שלשום פה ושם הפרעות, אבל הודות לריכוז גדול של שוטרים, שנערכו מראש, נמנעו מהומות חמורות בשדרה המפורסמת ביותר בצרפת.

אין כרגע כל סיבה לבטל טיסה לפריז, אבל הנה כמה טיפים שיאפשרו לכם להרגיש קצת יותר בטוחים בתקופה הקרובה וגם להנות מהעיר היפה ביותר בעולם.

נאהל מ', הנער בן ה-17 שנהרג בפריז לאחר שנורה על ידי שוטר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נאהל מרזוק, הנער בן ה-17 שנהרג בפריז לאחר שנורה על ידי שוטר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מהומות אלימות בצרפת בעקבות מותו של נער בן 17 מירי שוטר. רויטרס
מהומות אלימות בצרפת בעקבות מותו של מרזוק, שלשום/רויטרס

1. איפה כדאי לישון?

אני מאוד אוהבת לישון במלונות סביב ארמון האליזה, שהוא מעונו הרשמי של נשיא צרפת. מדובר בסביבת הרובע השמיני של העיר, אופרה גרנייה וכנסיית המדלן בעכוזו, שדרות האליזה מול חזיתו ורחובות יוקרתיים מסביבו. כך אני נהנית מהאבטחה לה זוכה הנשיא, אבטחה שגולשת גם לרחובות הצדדיים מסביב לארמון, ומסבר פנים נעים ומנומס של ההולכים והשבים שמברכים אותי בבוקר ובערב כשאני יוצאת או חוזרת מהמלונות הקטנים. אפשרות נוספת ובטוחה היא לישון באיזור הרובע השישי, בעיקר סביב סן-ז'רמן דה פרה. זאת פריז של פעם, בה קפא הזמן. פריז הרומנטית שראשת העיר אן הידלגו מקפידה לשמר כנקייה, בטוחה ויפה ממש כמו פעם.

כנסיית המדלן בפריז. ויקיפדיה, אתר רשמי
לישון בסביבת הרובע השמיני של העיר. כנסיית המדלן בפריז/אתר רשמי, ויקיפדיה

2. לה בורס דה קומרס

Bourse de commerce כשמה, הבורסה לניירות ערך, היא כמו כל דבר בצרפת - מבנה עתיק עם היסטוריה שראויה לשימור. בא פרנסואה פינו, אחד מעשירי עולם (והבעל של השחקנית סלמה הייק), טרח על שיפוצו וחידושו של המקום והציב שם חלק מאוסף האמנות שלו. פינו אספן אמנות מודרנית ולכן האוסף שמוצג במקום תואם לרוח האספן. המבנה המרהיב מעניין וכולל דום מקושט בויטרינות ופרסקאות (ציורי קיר). התערוכה של פינו היא למכורים בלבד.

הבורסה לניירות ערך בפריז. ShutterStock
מבנה עתיק עם היסטוריה שראויה לשימור. לה בורס דה קומרס/ShutterStock

3. גלריית דיור

במשך זמן רב עמלו בדיור על בניית ופתיחת החנות החדשה בשדרות האליזה, מה שפינה את החנות המיתולוגית ברחוב פרנסואה פרמייה, סמוך לשדרות מונטנייה, שהן שדרות האופנה של פריז. במקום חנות האם פתח מותג דיור גלריה, שכדי לבקר בה כדאי להזמין כרטיס מספיק זמן מראש. מדובר במיצג כמו שהצרפתים יודעים לעשות, שמצטרף עתה לגלרייה של איב סן לורן, בקצה השני של שדרות מונטנייה. השילוב בין הוט קוטור, יוקרה והיסטוריה של מותג, מבהירה פה שהאופנה הצרפתית מבוססת על אינטיליגנציה, תרבות והבנה עמוקה של אנשים בתקופות שונות (למשל, בין שתי מלחמות עולם), ולא רק על שפתונים, משקפיים ומשפיעני טיקטוק.

גלריית דיור בפריז. זיו ריינשטיין
כדאי להזמין כרטיס מספיק זמן מראש. גלריית דיור/זיו ריינשטיין

4. בית הקפה הראשון בפריז

"פרוקופ" הוא בית קפה שנפתח ב-1686 ושרד את המהפכה הצרפתית. ממוקם ברובע החמישי בין כיכר האודאון לרו דה בוסי, המקום רב הקומות ראה לא מעט היסטוריה. כאן הגישו לעשירים, לאצולה ולאנשי הספרות את המשקה השחור עם הניחוח האקזוטי. מדאם דה סבינייה, אשת חברה שהיתה גרפומנית רצינית וכתבה לביתה בפרובאנס מכתבים, הורתה לה להימנע משתיית כוסות קפה מרובות משום ש"בפריז מישהי שתתה הרבה קפה ונולד לה תינוק שחור". זה המקום בו ערכו ניסויים על הגיליוטינה הראשונה וניתזו צווארי תרנגולות, על חדרי השירותים כתב ויקטור הוגו בכתב ידו "אזרחים" ו"אזרחיות" אחרי המהפכה הצרפתית ובקומה השניה, מאחורי זכוכית, ניצב כובע, איתו שילם בחור אנונימי את החשבון, כי לא היה לו כסף. אחד, קוראים לו נפולאון.

בית קפה פרוקופ בפריז. ShutterStock
שרד את המהפכה הצרפתית. בית קפה "פרוקופ"/ShutterStock

5. מוזיאון מונטמרטר

המוזיאון הקטנטן והפחות מוכר (Museo de Montmartre) נמצא כמובן על גבעת מונמטרטר, שהיא אחת מתוך שלוש הגבעות של פריז וכמובן המפורסמת ביותר שבהן. כולם מכירים את כיכר פיגאל ומועדון המולן רוז' למרגלות המונטמרטר וגם את הסקרה קר, הלוא היא כנסיית הלב הקדוש (שאפשר לחטוף התקף לב מלטפס אליה ברגל - תשתמשו ברכבל שנמצא משמאלכם כשאתם עם הפנים לכנסייה). יש כאלה שכבר מכירים את הכרמים של מונטמרטר וכמובן את קפה "לה דה מולאן" בעקבות הסרט המופתי "אמלי". אבל מוזיאון מונטמרטר הוא המקום בו התגורר במשך שלוש שנים הצייר הצרפתי אוגוסט רנואר, שם ישב וצייר את האמנות התקופתית שמוצגת במקום. מה יש פה? את הציירים, האמנים ורקדניות הקאן-קאן, אלא שגולת הכותרת היא דווקא גינת המוזיאון שהיא גינה פראית נסתרת בלב העיר. מילים אינן מספיקות כדי לתאר אותה. זוהי תצפית נדירה על פיסות מפריז, ממנה ניתן לראות את כרמי מונטמרטר, את מועדון השאנסון "הארנב הזריז" Au Lapin Agile ולהנות מהשקט הנדיר והקסום של פרובאנס בטבורה של העיר הסואנת. אפשר לשתות פה יין או לנשנש גבינות בקפה רנואר שבמקום, ואפילו לקרוא ספר או לעצום עיניים ולשאוף את פריז האחרת, הרגועה, הבטוחה, מלוא הריאות.

מוזיאון מונטמרטר בפריז. ShutterStock
גולת הכותרת היא דווקא גינת המוזיאון שהיא פראית ונסתרת. מוזיאון מונטמרטר/ShutterStock
seperator

ד"ר מאיה גז היא מומחית לתרבות צרפת. השקת ספרה החדש והראשון שנכתב במקור בעברית על רומן גארי "השתעשעתי כהוגן", תתקיים ביום חמישי הקרוב בתל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully