וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכלב מפחיד את היעלים": עיוור שרצה להיכנס לעין גדי, נותר בחוץ

אריה ברנדר, עיוור בן 53, ספג מפח נפש גדול ביום שישי האחרון כשקבוצתו טיילה בנחל ערוגות, ואילו מכלב הנחייה שלו נמנעה כניסה, והוא נשאר בחוץ. רשות הטבע והגנים: "בהגדרה כלב הוא טורף, והיעלים בורחים ויוצרים דרדרת אבנים שעלולה לפגוע במטיילים". אז מי צודק?

אריה ברנדר, עיוור עם כלבו, שלא אפשרו לו להיכנס לנחל ערוגות/באדיבות המצולם

אריה ברנדר, עיוור תושב חיפה בן 53, ספג מפח נפש גדול ביום שישי האחרון, כשהגיע עם חברים לטיול בנחל ערוגות שבשמורת הטבע עין גדי. הכניסה נאסרה עליו והוא המתין בשער לחבריו שטילו בשבילים. הכול בגלל שברנדר לא נפרד ולא מוכן להיפרד מפפסי - כלב הנחייה שלו מסוג לברדור.

"אני מרגיש מושפל", הוא אומר לוואלה! תיירות בסיכום "החוויה", שאירעה לו בחודש בו מציינים את BLIND DAY - יום המודעות לקהילת האנשים עם עיוורון ולקויות ראייה בישראל. הוא מתקיים בכל שנה בתאריך 6 ביוני וזאת מאז משנת 2010.

"היינו 19 איש בקבוצה, מחציתנו עוורים, זה טיול של יומיים ואנחנו הגענו ממצפה שלם, שם עשינו את הלילה", שיחזר, "עמדנו בקופה בכניסה לשמורה בסביבות 08:00 בבוקר, והבחור בכניסה פשוט התעקש, התווכח איתי ולא אפשר לי להיכנס. יום קודם היינו בעין בוקק ולא הייתה שום בעיה. על השלט שלהם כתוב אין כניסה לכלבים אבל בדיוק בגלל זה יש חוק ועל השלט שלהם לא כתוב שאין כניסה לכלבי נחייה. הוא נתן לי לדבר בטלפון עם האחראי עליו אבל גם הוא התעקש. הוא אמר שאין כניסה עם כלבי נחייה לנחל דוד ונחל ערוגות וסיפרתי לו שבנחל דוד דווקא טיילתי עם הכלב לפני שלוש שנים". הוא מדגיש: "אין מקום שאני נכנס בלי הכלב שלי".

"הכלב מפחיד את היעלים": עיוור נאלץ להישאר מחוץ לעין גדי בגלל הכלב שלו

אריה ברנדר, עיוור בכניסה לנחל ערוגות בשמורת עין גדי. באדיבות המצולמים
"אני מרגיש מושפל". אריה ברנדר בכניסה לשמורת עין גדי/באדיבות המצולמים

"היעלים מסווגים כל מין של כלב בסביבה כטורף מאיים"

ככלל, החוק עומד לצידו של ברנדר, והעיוורים בכלל, וקובע כי "לא תוגבל זכותו של אדם עם עיוורון להיכנס למקום ציבורי ולהשתמש בכל מתקן המצוי בו ולא תוגבל זכותו להשתמש בתחבורה ציבורית, בשל היותו מלווה בכלב נחייה". כך ע"פ "חוק איסור הפליית אנשים עם עיוורון המלווים בכלבי נחייה", שנחקק לפני 30 שנה, ב-1993. ב-2016 אף הורחב החוק לכלול מי שמשמשים מדריכים ומשפחות אומנה לכלבים וגורים, המצויים במהלך הכשרה לשמש ככלבי נחייה לעיוורים. מי שעובר על החוק הזה צפוי לקנס של 150 אלף שקלים.

ברשות הטבע והגנים מכבדים את חוק ואת זכויותיהם של העיוורים עם כלבי הנחייה, אבל יש שני חריגים. "הכלב הוא יצור חברותי - בכל זאת הוא בעל חיים זר במרחב השייך לחיות בר", מסבירים באתר רט"ג, "בהגדרתו כלב הוא טורף ונוכחותו של כלב בשמורת טבע מאיימת מאוד על חיי הבר גם אם אנו, בעלי הכלבים, כלל לא חשים בדבר".

"מבין כלל האתרים הרבים של הרשות, ישנם שני אתרים בלבד - גן לאומי עין עבדת ושמורת טבע עין גדי, שבהם נאלצת הרשות למנוע הכנסת כלבי שירות", מסבירים באתר, "הטעם לכך נעוץ בצורך לשמור על בטיחות המטיילים והוא נסמך על ידע שהצטבר ועל ניסיון העבר. יעלים המרבים לשוטט באתרים אלו מסווגים כל מין של כלב בסביבה זו כטורף וכגורם מאיים. בעקבות זאת הם פותחים בריצה מהירה לכיוון המצוקים תוך שריקות אזהרה רמות המיועדות ליעלים נוספים באזור. המנוסה המהירה של היעלים גורמת לדרדרת אבנים משמעותית שעלולה לפגוע במטיילים באתר".

ברט"ג אומרים כי איסור הכנסת כלבים לאתרים הללו נעשה בהתאם לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מ-2013 ומבקשים להדגיש, "רשות הטבע והגנים מאפשרת למטיילים שנעזרים בכלבי שירות, להשאיר את כלבם בכניסה לאתר, במקום ראוי שמיועד לכך, ולהיכנס לטיול באתר תוך הסתייעות במלווה".

הודעה על איסור כניסה ומיתקן חלופי צריכה להיות מפורסמת בשילוט הכניסה לגן הלאומי ומידת האפשר באתר האינטרנט של הרשות. ברנדר אומר, כי בשילוט הכניסה לא הייתה כל התייחסות לעניין, וטוען כי אתר רט"ג אינו נגיש לעיוורים. ברשות הטבע והגנים חולקים עליו גם בעניין זה. מציינים כי הציעו לו להשאיר את פפסי בחדר ממוזג בשער השמורה, בעת שאת ברנדר ילווה בסיור הולך על שתיים.

"או שיש איסור על אפליה או שאין איסור על אפליה. אם המקום מסוכן אז לא נותנים לאף אחד להיכנס. לא משאירים חלק בחוץ וחלק נכנסים בפנים. מה זה השטויות האלה? חייבים לאפס את הרשימה הזו באופן מידי. אם הם לא מסוגלים להגן עלי באמצעות החוק וכל אחד עושה מה שהוא רוצה אז מה התועלת בחוק? נותרתי עם הרגשה שהחוק לא מגן עלי", הוא אומר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אריה ברנדר, עיוור בכניסה לנחל ערוגות בשמורת עין גדי. באדיבות המצולמים
ברנדר: "אם המקום מסוכן אז לא נותנים לאף אחד להיכנס. לא משאירים חלק בחוץ וחלק בפנים/באדיבות המצולמים

"נותר לי אלא לשבת בשער לחכות שלוש שעות לקבוצה שלי"

חבר מועצת העיר חיפה, ניר שובר, המתמודד לראשות העיר, שניסה אף הוא לעזור לברנדר לאחר שקיבל ממנו פנייה טלפונית מהשמורה, נתקל אף הוא בחומה אטומה. "התקשרתי ישר ליועצת ראש הממשלה במשרד ראש הממשלה טל גלבוע, שפנתה לממונים על רט"ג וקיבלה תשובה שאסור להכניס כלבים לשמורה. אני מצפה שזכות של אדם עיוור לא תפגע, זאת זכות בסיסית, הטוענה של הפארק על יעלים שתגרומנה לאבנים להידרדר על מטיילים, מנותקת מציאות וחסרת רגישות, צר לי שזה נגמר ללא תוצאות מקווה שישנו את רוע הגזירה למען עיוורים שיגיעו בעתיד, אפילו רק לחלק מהפארקים, אין לשלול זכות בסיסית של אדם עיוור".

"אני לאט מקבל את זה", אומר אריה ברנדר שהתעוור לפני 28 שנה לאחר שחלה בסוכרת וגם ניתוחים לא הצליחו להציל את מאור עיניו. מאז פרישתו מעבודה הוא "בעיקר מטייל, בעיקר בארץ אבל בכל מקום שאפשר". הוא אומר, "אבנים יכולות להתדרדר בכל מקום בארץ. גם בנחל בוקק הדרדרו עלינו אבנים ממש יום קודם ויעלים יש גם בנחל דוד וגם אצלנו בחיפה בחי-פארק ולא אוסרים עלי להיכנס עם הכלב. עם כל הכבוד ליעלים, זה לא יכול לעמוד מול הזכות שלי להיכנס עם 'העיניים שלי' - פפסי. אף אחר לא יכול לומר לי להשאיר את העיניים בשער".

"אני מרגיש כל כך רע מזה. מרגיש גמור, חלול. אין לי דרך לתאר את זה", הוא סיכם בגרון חנוק, "לא נותר לי אלא לשבת בשער לחכות שלוש שעות לקבוצה שלי. נותר לי טעם רע מכל הטיול, והוא לא עוזב אותי. אני כל כך מאוכזב".

מרשות הטבע והגנים נמסר: "רשות הטבע והגנים רואה חשיבות רבה בהנגשת שמורות הטבע והגנים הלאומיים לאנשים עם מוגבלות ומשקיעה מאמצים ומשאבים רבים לצורך כך. ההנגשה מאפשרת לאנשים עם מוגבלות לבלות בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים ולחוות חוויה דומה, ככל הניתן, לזו שחווים אנשים ללא מוגבלות. פעולות ההנגשה נעשות תוך פיתוח מושכל וזהיר, על מנת למנוע פגיעה בערכי טבע, נוף ומורשת המצויים בשטחי השמורות והגנים. הרשות מנהלת ומנגישה מאות גנים ושמורות. בשניים בלבד -גן לאומי עין עבדת ושמורת טבע עין גדי - נאלצת הרשות למנוע את הכניסה לכלבים וגם שם עומד לרשות המבקרים מתקן הולם לכלבים משיקולי בטיחות ושמירת טבע. במקרה המדובר הגיע מבקר יחד עם קבוצה לשמורת טבע שלא ניתן להכניס לתוכה כלבים על אף שהמידע בדבר איסור הכנסת כלבים לשמורה היה ידוע למארגני הסיור. הוסבר למבקר כי לא ניתן להכניס את הכלב ואף הוצע לו להשאיר את כלבו בחדר ממוזג. לצערנו המבקר סירב להצטרף לקבוצה למרות הפרסום מראש באתר הרשות שמונגש לעיוורים וכמובן שילוט שקיים בשטח. הרשות פועלת במקום זה לפי התקנות הנגישות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully