וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע אנחנו לא שומעים יותר על "תעלומת" משולש ברמודה?

ספינות ומטוסים רבים נעלמו ללא עקבות בתוך משולש ברמודה הדמיוני התחום על ידי מיאמי, ברמודה ופורטו ריקו. מה שגרם להעלמויות הללו נותר בגדר תעלומה - אבל עוד תעלומה היא מה עומד מאחורי הירידה הפתאומית בדיווחים על מקרי ההעלמות?

טריילר לסדרה The Bermuda Triangle- Into Cursed Waters Documentary/History Channel

בסוף המאה ה-20 היינו שומעים שוב ושוב על תעלומת משולש ברמודה - אזור באוקיינוס האטלנטי שצורתו משולשת, וקודקודיו הם איי ברמודה בצפון, החוף המזרחי של פלורידה במערב, ופורטו ריקו בדרום - שבלע ספינות ומטוסים כאילו היו חטיפים.

אבל במהלך השנים האחרונות, החלו לעלות שאלות חדשות ובראשן - מה קרה לתעלומת משולש ברמודה? מה עומד מאחורי הירידה הפתאומית בעניין במה שקורה שם? האם ההיעלמויות הפסיקו להן ככה פתאום? ובכן, יכול להיות שזה קשור לעובדה שה"תעלומה" נפתרה שוב ושוב, ולכך שלא הייתה בכלל שום תעלומה מלכתחילה. אבל עבור מי שחסר לו מסתורין בחיים, בואו נחזור להתחלה.

את העניין באזור שנפרש על שטח של 1.5 מיליון קמ"ר במי האוקיינוס שבין פלורידה, פורטו ריקו וברמודה ניתן לייחס למאמר שפורסם בשנת 1968 על "טיסה 19". ב-5 בדצמבר 1945 נעלמו חמישה מטוסי מפציצי טורפדו אמריקאים מעל משולש ברמודה, בתנאי מזג אוויר ממוצעים ותחת שליטה של כמה טייסים מנוסים, כמו גם טייסים חסרי ניסיון שעברו הכשרה. בסביבות השעה 16:00 עברה הודעת רדיו בין חניך אחד למדריכו, שאמר שהם לא היו בטוחים במיקומם ושהמצפן של המטוס לא תקין. זמן קצר לאחר מכן, המטוסים אבדו אי שם מזרחית לפלורידה ולא נראו שוב מעולם. האסון התעצם כאשר מטוס הצלה, שנשלח לחפש את הטיסה האבודה, אבד אף הוא. גורלם של 14 אנשי הצוות של המפציצים ו-13 אנשי הצוות של מטוס ההצלה לא נודע עד היום.

עד כמה שהכתבה הייתה מסקרנת, מטוסים נעלמים כל הזמן מכל מיני סיבות. במקרה הזה, חוקרי חיל הים הניחו שלאחר שאיבד את הכיוון הצוות נאלץ ככל הנראה לבצע נחיתת חירום בים, שהיה סוער והתרסק. "ייתכן גם שהתפתחות בלתי צפויה ובלתי צפויה של תנאי מזג האוויר התערבה", הם כתבו בדו"ח, "אם כי אין עדות לסופות יוצאות דופן באזור באותה עת". החקירה רשמית של הצי קבעה שאנשי צוות הטיסה נאלצו לבצע נחיתת התרסקות במים סוערים, לאחר שאזל הדלק במטוסיהם, ואילו מטוס ההצלה התפוצץ באוויר עקב תקלה טכנית.

עם זאת, משהו ברעיון של אזור שבו דברים הולכים לאיבוד תפס תאוצה, וטביעות של ספינות ומטוסים שנעלמו יוחסו לאזור עם השנים שחלפו. גם טביעות שאירעו לפני 1945 יוחסו למשולש בדיעבד, כולל אובדן ספינת המשא ה-USS Cyclops, שנעלמה עם 366 אנשים עליה בדרכה הביתה מברזיל ב-1918.

בעקבות התאונות, שלפי חלק מהטענות גבו כאלף הרוגים, נפוצו שמועות הטוענות שיש באזור כוח מסתורי הגורם להיעלמותם של כלי שיט וכלי טיס העוברים בו. בין ההסברים הפסבדו-מדעיים שהוצעו ל"תעלומה", כביכול, של משולש ברמודה, נמנו שדה מגנטי לא מוכר המושך מתכות לים, חוצנים השוכנים באזור או עיוותי זמן מדומים.

עוד על תעלומת משולש ברמודה

"פצצות אוויר"? האמת מאחורי פתרון תעלומת משולש ברמודה

תגלית מפתיעה במשולש ברמודה: נמצאה חללית בעומק 91 מטר?

אבל משמר החופים האמריקני חיבר מסמך ובו מספר הסברים רציונליים אפשריים להעלמות כלי שיט ומטוסים באזור. "ניתן לייחס את רוב ההיעלמויות למאפיינים הסביבתיים הייחודיים של האזור", הם כתבו. "ראשית, 'משולש השטן' הוא אחד משני המקומות על פני כדור הארץ שמצפן מגנטי בו מצביע לכיוון הצפון האמיתי הגיאוגרפי - כשבדרך כלל הוא מצביע לכיוון הצפון המגנטי. ההבדל בין השניים מכונה וריאציה של מצפן. השוני בינהם משתנה עד 20 מעלות כשאדם מקיף את כדור הארץ. אם השינוי או השגיאה של המצפן הזו לא יפוצו ויחושבו, נווט עלול למצוא את עצמו רחוק מהמסלול במקורי המתוכנן ובצרות רציניות."

הם ציינו שיש אזור אחר המכונה "ים השטן" על ידי דייגים, ממש ליד החוף המזרחי של יפן, שם יש את אותה בעיה.

"גורם סביבתי נוסף הוא אופיו של זרם המפרץ", הם המשיכו. "הוא מהיר וגועש במיוחד ויכול למחוק במהירות כל עדות לאסון שקרה", מה שהופך במהירות אובדן טרגי של ספינה לתעלומה שאולי לעולם לא תפתר. "גם מזג האוויר הקריבי-אטלנטי הבלתי צפוי ממלא את תפקידו - סופות רעמים מקומיות פתאומיות ונדי מים הופכים לעתים קרובות למקור לאסון לטייסים וימאים".

תעלומה?

ספינה שנעלמה לפני כמעט 100 שנה במשולש ברמודה הופיעה לפתע בחופי פלורידה

לכתבה המלאה

והאמת היא...

אבל כל האמור לעיל אינו רלוונטי, שכן עם מספרים אי אפשר להתווכח - ומסתבר שסטטיסטית אין יותר תאונות במשולש ברמודה בהשוואה לאזורים אחרים באוקיינוסים ובימים. למעשה, מחקר שבחן את המים המסוכנים ביותר לספינות על ידי תיעוד תאונות ותקריות לא הציג את משולש ברמודה ב-10 המקומות הראשונים (למעשה המקום בו טובעות הכי הרבה ספינות הוא משולש האלמוגים, אזור שוניות אלמוגים בעל שטח דמוי משולש, הממוקם בשוליהם המערביים של מימי האוקיינוס השקט, סביב חלק מאיי דרום-מזרח אסיה. שטח האזור הימי הוא כ-6 מיליון קילומטר רבוע, והוא מצוי בין המדינות הנכללות בתחום זה, שהן אינדונזיה, מלזיה, פפואה ניו גיני, הפיליפינים, איי שלמה ומזרח טימור).

במקביל, סרט תיעודי של ערוץ 4 הבריטי שבדק תקריות סביב משולש ברמודה קבע כי "מספר גדול של ספינות שנטען כי טבעו באזור - כלל לא שקעו שם". אגב, גם משמר החופים האמריקני מסכים. באתר הרשמי שלו מצוין כי "משמר החופים לא רואה במשולש ברמודה כאיזור גיאוגרפי המסוכן לאניות או מטוסים. בבדיקה של כל הכלים שהלכו לאיבוד לאורך השנים, לא התגלתה שום עדות לכך שהסיבות היו אחרות מלבד סיבות פיזיות. שום גורמים בלתי רגילים לא היו מעורבים".

אז מי אשם בתעלומה? כמובן שהתקשורת

האמונה שיש יותר טביעות והתרסקויות באזור מגיעה ככל הנראה (תראו מופתעים) מכלי התקשורת (ומחובבי תיאוריות קונספירציה) שהתמקדו ודיווחו על כל טביעה שהתרחשה באזור, בגלל ההתעניינות סביב משולש ברמודה - מה שחיזק את ה"תעלומה". במציאות לא קורות באזור זה יותר תאונות מאשר באזורים אחרים בהם עוברים ספינות ומטוסים. בהתחשב בכך שאזור זה הוא אחד מנתיבי השיט העמוסים ביותר בעולם, כמות האבדות היחסית בו אינה גדולה יותר מכל מקום אחר.

בנוסף, מספר ההיעלמויות נופח בשל עבודת תחקיר רשלנית, כמו במקרים בהם היעלמותה של ספינה דווח בעיתונות, אך מציאתה וחזרתה לנמל לא דווחו.

אז למה פתאום מתעסקים פחות במשולש ברמודה וכבר לא מדווחים על העלמויות של ספינות או מטוסים שדווקא כן מתרחשים בו?

על פי האתר המדעי Iflscience זה קרה ככל הנראה בגלל כמות התוכניות, הסרטים הדוקומנטריים והמאמרים על התעלומה שנוצרו בעשורים האחרונים. ההערכה היא שרוב הציבור כבר יודע ש"תעלומת משולש ברמודה" היא לא באמת דבר אמיתי ושמספר הטיסות שנעלמו במשולש ברמודה זהה לכל מקום אחר בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully