וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הים העמוק בישראל בסכנה. אבל יש דרך להציל אותו

אלון רוטשילד

עודכן לאחרונה: 1.6.2023 / 4:38

עומק המים של הים בישראל גדול מ-200 מטר ושטחו דומה בהיקפו לשטח היבשתי של המדינה. יש בו אלמוגים בני 1,500 שנה וצורות חיים מיוחדות, אבל מיזמי פיתוח רבים, כמו חיפוש גז, חקלאות ימית, הרחבת הדיג, הנחת כבלי תקשורת וחשמל ועוד מאיימים עליו. אבל יש פתרון להצלתו

תכנית אב לשמורות ימיות בים העמוק - האזור הכלכלי הבלעדי/צילום: החצי הכחול

מה הייתם נותנים כדי להחזיר את הזמן לאחור, ולהימנע מטעות? הפתרון להצלת הים העמוק

לכמה מאיתנו לא הייתה הפנטזיה, לפחות פעם בחיים, לקבל איזו מכונת זמן? כזו שתאפשר לנו לדלג לעבר ולתקן איזה משהו שאמרנו או עשינו, ובכך למנוע תגובת שרשרת הרסנית לנו או לסובבים אותנו.

רובנו חושבים על כך ועוברים הלאה, הרי זה לא אפשרי, ומכונת זמן כזו לא זמינה באמזון או בעליבבא.
בעולם שמירת הטבע, מכונת זמן כזו הייתה יכולה לחסוך מאמצים אדירים של שיקום. מהטעות של ייבוש
אגם החולה בשנות ה-50 של המאה הקודמת, שהביאה לזיהום חמור של מי הכנרת והרס אחד מאתרי הטבע החשובים במזרח התיכון, דרך ההתייחסות לנחלי ישראל כאל צנרת ביוב ואל חוף הים כאתר בנייה, שפגעה במשאב הטבע והנופש הזמין ביותר לתושבי המדינה. אפשר אפילו להרחיק עם מכונת הזמן, אל האי מאוריציוס במאה ה-17, ולמנוע את הכחדת הציפור דודו.

הבשורה הטובה היא, שמכונת זמן כזו, מצויה למעשה בידינו, והיא מאפשרת לנו היום לפעול כדי לחסוך את הצורך בשימוש בה בעתיד.

הים העמוק. עוז ריטנר, החברה להגנת הטבע
הים העמוק משתרע על פני כ-21,000 קמ"ר ודומה בהיקפו לשטח היבשתי של המדינה/החברה להגנת הטבע, עוז ריטנר

חייבים להשתמש במכונת הזמן שלנו

הים העמוק של ישראל, כזה שעומק עמודת המים בו גדול מ-200 מטר, משתרע על פני כ-21,000 קמ"ר ודומה בהיקפו לשטח היבשתי של המדינה. למרות פעילות אנושית מסוימת בו, בעיקר דיג, קידוחי גז, וספנות, מדובר על מרחב כמעט לא נגוע. קיימים בו אלמוגים זקנים, בני 1,500 שנים, צורות חיים שמפיקות אנרגיה מגז המפעפע מקרקעית הים, מרבדי ספוגים, לווייתנים, אתרי רבייה של כרישים ועוד. חלק גדול מהיצורים החיים בים העמוק, מתקשרים זה עם זה, באמצעות אור שהם מייצרים בכוחות עצמם, ממש כמו גחליליות. מדובר גם על מאגר פחמן עצום, שכולא בתוכו גזי חממה בצורתם המנוטרלת, שאינה מזיקה לאקלים.

אם לא נשתמש במכונת הזמן שלנו כיום וננהל את כל היופי הזה בצורה מושכלת - זה יהיה מאוחר מידי. אל הים העמוק של ישראל, לוטשים עיניים מיזמי פיתוח רבים - מהכוונה של משרד האנרגיה להרחיב את חיפושי הגז למטרות ייצוא - החלטה מוזרה כשלעצמה בעידן של מאמץ עולמי למאבק בשינוי האקלים, דרך מיזמים להפקת אנרגיות מתחדשות, חקלאות ימית, הרחבת הדיג, הנחת כבלי תקשורת וחשמל ועוד. לכן, מדינת ישראל מצויה כרגע בנקודת זמן ייחודית, שבה יש ביכולתה להשתמש במכונת הזמן ולמנוע את ההרס מראש בעזרת תכנון מושכל.

ישראל חתומה על שורת התחייבויות בינלאומיות לקידום 30% מהשטח הימי, כשטח מוגן, עד שנת 2030 במסגרת "אמנת ברצלונה" - אמנת המגוון הביולוגי ורשת המדינות Ocean Alliance. רשת של שמורות ימיות, מהווה למעשה קפסולת זמן בה הטבע נשמר ללא הפרעות של דיג, תשתיות, וזיהום. מהלך כזה, שומר על הטבע במקומות החשובים ביותר ומאפשר קידום פיתוח מושכל באתרים רגישים פחות. כל זאת, במהלך תכנוני המקדים את גל הפיתוח ומונע הרס מיותר ששנים של שיקום, לא יצליחו להשיב לאחור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
כרישי עומק בים העמוק פלמחים. צוות המחקר בהובלת אוניברסיטת חיפה, החברה להגנת הטבע
אל הים העמוק של ישראל לוטשים עיניים מיזמי פיתוח רבים. כרישי עומק בים העמוק בפלמחים/החברה להגנת הטבע, צוות המחקר בהובלת אוניברסיטת חיפה

שמורות ימיות כמקלט לבעלי חיים ימיים

החברה להגנת הטבע השלימה לאחרונה תכנון של רשת שמורות ימיות בים העמוק באזור הכלכלי הבלעדי של ישראל בים התיכון. תכנון זה, שבוצע בשיתוף בית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה, מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב וגופים נוספים, אפיין לראשונה למעלה מ-20 יחידות אקולוגיות שונות בקרקעית הים העמוק ובעמודת המים שמעליו. יחידות אלה כוללות כ-6% מהשטח המהווים בתי גידול ייחודיים של הקרקעית וכוללים גני אלמוגי עומק, חברות ייחודיות המבוססות על נביעות גז קרות ומרבדי ספוגים. בנוסף, אופיינו אזורים עשירים במערבלים בעמודת המים - אזורים בהם זרמים עולים מן העומק ומעשירים את המים בחומרי הזנה. מדרון היבשת, האזור בו הים הרדוד צולל אל הים העמוק, זוהה כאזור חשוב במיוחד לשימור.

התכנית מציעה לקדם 10 שמורות טבע ימיות גדולות בים העמוק. רשת שמורות זו שומרת על מרבית בתי הגידול הייחודיים ועל נתח מייצג משאר היחידות האקולוגיות. הרשת תוכננה כך שקישוריות טובה תשמר בין השמורות ויתאפשר מעבר של בעלי חיים ימיים. בנוסף, השמורות מאפשרות הגנה על אזורים שצפויים להיות אזור מקלט בעת שינוי אקלים, שאליהם יהגרו חלק מבעלי החיים בתגובה להתחממות המים בעומקים רדודים יותר.

תכנית האב לשמורות בים העמוק היא מכונת זמן רבת עוצמה, המאפשרת למדינת ישראל לתכנן בצורה נכונה, לפני שהפיתוח קובע מסמרות בשטח. בכך, אנחנו מייתרים את הצורך להשתמש במכונת זמן אמיתית, אם תהיה כזו, בעוד 30 שנים.

אנו קוראים לממשלת ישראל, לאמץ את תכנית האב: לשר המשפטים, לקדם חקיקה שתאפשר את תכנון האזור הכלכלי הבלעדי וקידום השמורות; לשר האנרגיה, להקפיא חיפושי גז בשטחים רגישים ולהתאים את פריסת התשתיות לתכנית השמורות; למינהל התכנון, לשלב את תכנית השמורות במסגרת תכנון כולל לאזור הכלכלי הבלעדי. יש להקצות משאבים משמעותיים לסקרים באזורים המיועדים לשמורות כדי לאסוף מידע עדכני, שיאפשר אכרזת השמורות. למשל, באמצעות הקצאת 10% מקרן רווחי הגז (הקרן לאזרחי ישראל) למטרה זו. וכמובן, יש להקצות משאבים לרשות הטבע והגנים, להתעצם במשאבים הנדרשים, לצורך פיקוח וניהול של שמורות ימיות רחוקות.

זה הזמן הנכון, להשתמש במכונת הזמן שבידינו - תכנון וניהול סביבתי, המקדים את ההרס ומרשת את הים העמוק, ב-30% שמורות ימיות.

תכנית האב לשמורות בים העמוק תושק במסגרת כנס הים העמוק, שייערך היום (חמישי) באוניברסיטת חיפה בהובלת החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה, אוניברסיטת חיפה, חיא"ל וגופים נוספים.

לקריאה נוספת על תכנית האב

הים העמוק. צוות המחקר בהובלת אוניברסיטת חיפה, החברה להגנת הטבע
התכנית החדשה מציעה לקדם 10 שמורות טבע ימיות גדולות בים העמוק/החברה להגנת הטבע, צוות המחקר בהובלת אוניברסיטת חיפה

אלון רוטשילד, מנהל 'החצי הכחול', פרויקט הים של החברה להגנת הטבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully