וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהשקעה של 50 מיליון דולר: נפתח מגדל דוד - מוזיאון ירושלים החדש

עודכן לאחרונה: 29.5.2023 / 17:18

לאחר שלוש שנים והשקעה של למעלה מ-50 מיליון דולר, נפתח מגדל דוד - מוזיאון ירושלים החדש. השיפוץ כלל את שימור המצודה העתיקה, שיפוץ המינרט, הקמת ביתן כניסה, חשיפת חפירות ארכיאולוגיות, מפות מציאות רבודה וממצאים ארכיאולוגיים. הצצה

מוזיאון מגדל דוד ירושלים המחודש/צילום: מוזיאון מגדל דוד ירושלים

לאחר תכנון של למעלה מעשור ושלוש שנות בנייה על ידי צוות רב-תחומי שכלל ארכיאולוגים, אדריכלים, אוצרים, חוקרים, מעצבים ויוצרים, נפתח היום (שני) מגדל דוד - מוזיאון ירושלים החדש (כך נקרא המיתוג החדש של מוזיאון מגדל דוד) במצודה העתיקה, ויפתח לקהל הרחב ביום חמישי ה-1 ביוני.

את פרויקט חידוש ושימור המוזיאון, שהיקף ההשקעה בו נאמד בלמעלה מ-50 מיליון דולר, הובילה דיים ויויאן דאפילד באמצעות קרן קלור ישראל ובתמיכתם של עיריית ירושלים, משרד ירושלים והמסורת יהודית, משרד המורשת, משרד התיירות, קרן פטריק ולינה דרהי, קרן היסוד, קרן ירושלים, ידידי המוזיאונים האמריקאים בישראל וקרן פיי אוסטין.

מוזיאון מגדל דוד ירושלים המחודש. נפתלי הילגר,
ההשקעה של למעלה מ-50 מיליון דולר. מגדל דוד - מוזיאון ירושלים החדש/נפתלי הילגר
מוזיאון מגדל דוד ירושלים המחודש. ריקי רכמן,
מסע אל טבור העולם בעקבות העיר המקודשת לשלוש הדתות/ריקי רכמן

סיפורה של מצודת מגדל דוד כמיקרוקוסמוס לתולדות העיר

מסלול זרימת המבקרים החדש שמתחיל בביתן הכניסה בשער יפו, עובר דרך הגלריות ונקודת התצפית במגדל פצאל ומסתיים ביציאה לעיר העתיקה, הופך את מגדל דוד מוזיאון ירושלים לשער לחקר ירושלים. המסלול תוכנן כחלק בלתי נפרד מהקונספט החדש של המוזיאון, ומטרתו לאפשר למבקרים להבין טוב יותר את ההיסטוריה של ירושלים, ובה בעת לספק להם חומר למחשבה ולהתבוננות מחודשת במציאות המורכבת של העיר.

תצוגת הקבע החדשה של המוזיאון מציעה למבקרים לצאת יחד למסע אל טבור העולם, בעקבות העיר המקודשת לשלוש הדתות: ליהדות, לנצרות ולאסלאם. בתצוגה עשר גלריות שבהן שולבו ממצאים ארכאולוגים, תעודות וחפצי אמנות יחד עם עמדות אינטראקטיביות חדשניות, עבודות וידאו-ארט וסרטים שהופקו במיוחד לתערוכה. בתצוגת הקבע החדשה ניתן להכיר את ירושלים הממשית לצד זו המסמלת את הקשר הנצחי שבין אלוהים לאדם; ירושלים כמקום מפגש בין-דתי ובין-תרבותי דרך חגי מעגל השנה בשלוש הדתות, במיצב קולנועי-אנימטיבי יוצא דופן שיצר המאייר דוד פולונסקי.

בנוסף, דגם האילש המשוחזר של ירושלים, שעוצב עבור התערוכה העולמית של וינה בשנת 1873, של העיר ממעוף הציפור מהמאה ה-19, השופך אור על רגע בזמן שאליו ירושלים לא תשוב עוד, שבו פרצה העיר מבעד לחומות. עוד בגלריות - סיפורה של מצודת מגדל דוד כסמל ומיקרוקוסמוס לתולדות העיר ותצוגה של אוסף החפצים שנמצאו במצודה, וכרזות וגלויות שנעשו בהשראתה. טיפוס למגדל פצאל, התצפית היפה ביותר בעיר, יציג 360° של נוף פנורמי המקפל בתוכו את העבר, ההווה ועתידה של העיר.

מוזיאון מגדל דוד ירושלים המחודש. עודד אנטמן,
בתערוכה עמדות אינטראקטיביות חדשניות ועבודות וידאו-ארט/עודד אנטמן
מוזיאון מגדל דוד ירושלים המחודש. ריקי רכמן,
המינרט (הצריח), סמלו של מגדל דוד, שופץ גם הוא/ריקי רכמן
מוזיאון מגדל דוד ירושלים המחודש. ריקי רכמן,
המפלסים השונים של המצודה הפכו נגישים באמצעות שתי מעליות/ריקי רכמן

לחקור כלי מתקופת בית שני על רקע נוף משכנות שאננים

שתי גלריות לתערוכות מתחלפות בנושאים עכשוויים ישלימו את סיפורה של ירושלים וייפרשו לעיני המבקר והמבקרת חוויה עשירה ומגוונת. שורה של יוצרים מובילים הצטרפו ליצירה המשותפת, ביניהם הקולנוען ארי פולמן, שיצר את מיצב הכניסה לתערוכה החדשה.

פרויקט ההתחדשות, שהבטיח את שלמות המרחבים והאבנים העתיקות, בוצע בשיתוף רשות העתיקות ובהנחיית משרד קימל אשכולות אדריכלים. המפלסים השונים של המצודה הפכו נגישים באמצעות שתי מעליות - אחת ליד הכניסה המערבית, המביאה את המבקרים למפלס התערוכה הראשי של המוזיאון; והשנייה בצד המזרחי המאפשרת גישה לגלריות בקומה העליונה של המצודה.

אדריכלות הפנים של המוזיאון החדש, בהובלת סטודיו דה לנגה, מדגישה את הדיאלוג המתמשך בין ההיסטוריה עתיקת היומין של ירושלים לבין העיר בת זמננו. החללים כוללים פתחים גדולים וויטרינות בחלונות הקשתיים של המצודה, שדרכן נשמר הקשר בין ביקור בתוך המוזיאון לבין העיר שבחוץ. כך למשל, יכולים המבקרים לחקור כלי מתקופת בית שני על רקע נוף משכנות שאננים. הקו העיצובי מינימליסטי ונקי ומאזן את מבנה המצודה העוצמתי ואת מורכבות התוכן והיקפיו, בזמן שהחללים הפתוחים ושטופי אור השמש מעניקים למקום רובד נוסף של דרמטיות.

התכנים מוצגים בין היתר באמצעות מיצגי מדיה דיגיטלית יצירתית, בניהולו של יואב כהן. המיצגים מבוססים על טכנולוגיות אינטראקטיביות שמאפשרות יצירת מעורבות וחיבור של המבקרים עם התכנים בכל הגלריות במוזיאון. הקיר האינטראקטיבי הגדול, המשתרע לכל אורכה של גלריית המבוא מאפשר למבקרים לגלות בעצמם את ההיסטוריה של ירושלים בנגיעה מהירה.

מאחורי פיתוח הקונספט של הקיר עומדים ג'ייק ברטון המוערך (Local Projects) האחראיים בין היתר לעיצוב מוזיאון ה-11 בספטמבר בארה"ב. על העיצוב והתכנות ניצחה חברת Shortcut Playground, ישראל.

מוזיאון מגדל דוד ירושלים המחודש. ריקי רכמן,
בתצוגה עשר גלריות שבהן שולבו ממצאים ארכאולוגיים/ריקי רכמן
מוזיאון מגדל דוד ירושלים המחודש. ריקי רכמן,
ביקור וירטואלי באתרים הקדושים. כיפת הסלע/ריקי רכמן
מוזיאון מגדל דוד ירושלים המחודש. עודד אנטמן,
התכנים מוצגים בין היתר באמצעות מיצגי מדיה דיגיטלית יצירתית/עודד אנטמן

צילום ב-360 מעלות בתוך כיפת הסלע

אלמנטים בולטים נוספים הם הנפשה של מפה משנת 1584המתארת את ירושלים בתקופת בית שני, סריקה תלת-ממדית דגם ירושלים מהמאה ה-19 ממבט-על והקרנה אינטראקטיבית על עותק של פסיפס מפת מידבא מהמאה ה-6 ועוד.

מגוון הסרטים שהופקו עבור המוזיאון כולל סרטונים שמגוללים את 4,000 שנות ההיסטוריה של ירושלים בשלוש דקות, בהובלת האמן המועמד לאוסקר ארי פולמן; סרטי אנימציה קצרים, המבוססים על עדויות ארכיאולוגיות והיסטוריות ומתייחסים לתקופות שונות בעברה של העיר; הדמיה של קשת טיטוס שנוצרה בעזרת מחקר ושיחזור שבוצעו על ידי Yeshiva University NY; צילום ב-360 מעלות בתוך כיפת הסלע ומסגד אל-אקצה המאפשר ביקור וירטואלי באתרים הקדושים; סרט מקורי של ירושלים משנת 1896, שכולל צילומים של האחים לומייר, ונערך כדי להחיות את ירושלים בתחילת המאה ה-20; מונטאז' של תמונות מפסטיבלים דתיים שונים שמוקרן על אחת התקרות המקומרות בחדר שמירה. חוויה בת שבע דקות, שנוצרה על ידי דוד פולונסקי, שבה מתכנסים יחד לוחות השנה של שלוש הדתות - היהדות, הנצרות והאסלאם - באופן הייחודי לירושלים בלבד.

המוזיאון ייפתח ב-1 ביוני באירוע פתיחה מיוחד, ולאחר מכן במהלך החודשים יוני ויולי ייערכו אירועים מיוחדים הפתוחים לקהל הרחב. כך למשל אירוע "סודות מחדר העריכה" שייערך ב 8 ביוני, ובו צוות אוצרי ויוצרי המוזיאון יתפרשו על פני המצודה ויחלקו עם הקהל סיפורים והסברים על מאחורי הקלעים מארכיטקטורה ועיצוב ועד אוצרות והיסטוריה.

מנכ"לית מגדל דוד מוזיאון ירושלים והאוצרת הראשית, אילת ליבר: "אין מוזיאון אחר שיכול לספר את סיפורה של ירושלים בסביבה ייחודית כל כך, כמו בתוך מצודה זו שהייתה עדה לאינספור תקופות ואירועים בעברה של העיר. הארכיטקטורה האייקונית, קירות האבן הירושלמיים המסיביים וחדרי השמירה המקושתים לתקרה, יוצרים תפאורה יוצאת דופן במוזיאון שהופך עתה לשער כניסה לעיר האחת והיחידה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully