וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה נדירה לאי המסתורי בו עצים מדממים את דמו של הבל התנ"כי

2.6.2023 / 0:04

"סוקורטה" הוא ארכיפלג קטן באוקיינוס ההודי שעל פי האגדות המקומיות בו קין הרג את אחיו הבל בשל קנאתו. מעץ דם הדרקון שנמצא באי מטפטף נוזל אדום דמוי דם - שיש המאמינים כי זהו דמו של הנרצח הראשון בהיסטוריה

הצצה לאי סוקוטרה/@nastassia_matsu

ספק אם ידעתם על קיומו של הארכיפלג "סוקוטרה", אך חשיבותו המקראית, מיניו היחודיים ועץ "דם הדרקון" המפורסם שלו צפויים לעורר את התעניינותכם.

ספוג במיתולוגיה ובצמחים משונים, סוקוטרה הוא ללא ספק בין המקומות הייחודיים ביותר על פני כדור הארץ. לרוע המזל, האי הזה שמוקף בטבע ונופים יפהפיים נקלע לתקופה קשה לאחר מלחמת אזרחים שפרצה בתימן ב-2015 ובעקבות זאת השתלטות של כוחות צבא איחוד האמירויות הערביות על נקודות מפתח באי.

סוקוטרה הוא ארכיפלג קטן בריבונות תימן המורכב מארבעה איים באוקיינוס ההודי ונקרא על שם האי הגדול בהם. הוא נמצא כ-340 ק"מ דרומית לתימן וכ-250 ק"מ מזרחית לסומליה כששטחו של האי המרכזי הוא 3,650 קמ"ר והאיים האחרים קטנים וחלקם לא מיושבים. בשנת 2008 הוכרז הארכיפלג כאתר מורשת עולמית. האי ידוע בשל המגוון הביולוגי הייחודי שלו, הכולל צמחים ובעלי חיים רבים שלא נמצאו בשום מקום אחר על פני כדור הארץ. לפי אונסק"ו, 37 אחוזים מ-825 מיני הצמחים של סוקוטרה, 90 אחוזים ממיני הזוחלים שלה ו-95 אחוזים ממיני החלזונות היבשתיים שלה אינם קיימים בשום מקום אחר בעולם.

מיני יער של עצי דם דרקון צמח על קו החוף הסלעי של סוקוטרה. Zaruba Ondrej/Shutterstock.com, ShutterStock
מיני יער של עצי דם דרקון צמח על קו החוף הסלעי של סוקוטרה/ShutterStock, Zaruba Ondrej/Shutterstock.com
עץ הבקבוקים הוא עוד צמח ייחודי לאיי סוקוטרה. Olga Grinblat/Shutterstock.com, ShutterStock
עץ הבקבוקים הוא עוד צמח ייחודי לאיי סוקוטרה/ShutterStock, Olga Grinblat/Shutterstock.com

אחד המינים המוזרים ביותר שנמצאים כאן הוא "עץ דם הדרקון", עץ בעל מראה יוצא דופן שזכה לשמו מכיוון שנוזל מגזעו מעין מיץ אדום דמוי דם. על פי האגדה המקומית - קין והבל מהסיפור המקראי נולדו בסוקוטרה לאחר שהוריהם, אדם וחווה, סולקו מגן העדן. על פי הפולקלור המקומי, עץ דם הדרקון צמח במקום בו קין ביצע את הרצח הראשון בעולם - והרג את אחיו הבל בשל קנאתו. הוא שפך את דמו לאדמה ואיפשר לעץ לגדול כמו דשן מגואל בדם.

על אף הריחוק של האי מהציוויליזיה, הוא אינו חופשי מהשפעת שינויי האקלים ומחקר משנת 2007 חזה שמספר עצי דם הדרקון עשויים לרדת בכמעט מחצית במאה הזו כתוצאה מההתייבשות של האי. עץ דם הדרקון ידוע בשם Dam al-Akhawain בערבית, המתורגם ל"דם של שני האחים". אומרים שאפילו שמו של סוקוטרה עצמו נגזר מהמילים הערביות "סוקס קוטרה", שפירושם "שוק דם הדרקון".

בשל יופיו הטבעי, האי ידוע לעתים בשם "התכשיט של מפרץ עדן" או "הגלפגוס של האוקיינוס ההודי". עם זאת, גן העדן האידיאלי הזה נמצא בסכנה אמיתית. סוקוטרה הייתה היסטורית חלק מתימן, אך בשנים האחרונות היא נמצאת תחת השפעת כוחות צבא איחוד האמירויות הערביות. בשנת 2018, איחוד האמירויות פרס כוחות צבאיים באי כחלק מההתערבות המתמשכת של הנהגת ערב הסעודית במלחמת האזרחים בתימן. למרות שדווח כי לא נשפך שם דם, הם פלשו לאי והשתלטו על מקומות מרכזיים בו.

עוד על עץ דם הדרקון:

מה יעלה בגורל האי הקסום?

איחוד האמירויות הואשמה בתכנון הפיכת האי ל"מוצב צבאי קבוע". המבקרים טענו גם שמנהיגי האמירויות ניסו להבריח צמחים ובעלי חיים מוגנים מהאי למטרותיהם "המרושעות". מאחר שאין סימן לקיצו של המשבר בתימן, סוקוטרה תקוע בינתיים בלבו של הסכסוך הזה. עם זאת, למרות הצרות שעומדות בפני סוקוטרה ועץ דם הדרקון האייקוני, עדיין מתקיימים מאמצי שימור מתמשכים שמקווים לשמר את עושר האי עבור הדורות הבאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully