וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיסות החדשות הן בשורה "אדירה" לצפונים? לא בדיוק

דני שדה

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 12:42

אחרי ההודעה של חברות התעופה כי יפעילו הקיץ טיסות ישירות לקפריסין, יצאנו לבדוק - איך כל זה בעצם אמור לקרות בפועל והכי חשוב - האם המחירים באמת שווים?

חוף הים בפרוטארס, קפריסין/צילום: יפעת סני

החברות איסתא וישראייר הוציאו אתמול הודעה 'דרמטית' משותפת בה בישרו לעם ישראל על תחילת שיווק של חבילות ישירות מחיפה לקפריסין (לרנקה ופאפוס) בעונת הקיץ הקרובה.

על פי ההודעה החברות יבצעו 3 טיסות יומיות, ששה ימים בשבוע, במחיר מ-299 דולר לטיסה הלוך ושוב או מ-399 דולר לחבילה הכוללת גם לינה (על בסיס אדם בחדר זוגי).

"טיסות משדה התעופה בחיפה יקצרו דרמטית את הדרך לחופשה עבור תושבי הצפון", נאמר בהודעה שהוגדרה כבשורה אדירה לתושבים הגרים מנתניה וצפונה. "הנוסעים יחסכו תורים בבטחון, תורים ברישום לטיסה, ייהנו ממטוסים 'כמעט' פרטיים, ממגוון גדול של חבילות נופש משפחתיות וגם מחניה חינם בשדה התעופה בחיפה".

יופי. ממש בשורה אדירה. אבל. אם זה כל כך טוב, למה לא חשבו על זה קודם, או למה ביטלו את הקו הזה שפעל לפני כמה שנים. ואם זה כל כך טוב למה אני צוחק כשאני שב וקורא את הידיעה שוב ושוב ומנסה להבין מה בדיוק מנסים למכור לי במלים 'דרמטית' ו'בשורה אדירה'.

טיסת הבכורה של ישראייר משדה התעופה בחיפה ללרנקה. יואב איתיאל, אתר רשמי
טיסת הבכורה של ישראייר משדה התעופה בחיפה ללרנקה/אתר רשמי, יואב איתיאל

אז בואו נעשה קצת סדר

הטיסות האלה של איסתא/ישראייר יופעלו על ידי חברת תעופה ממלטה בשם Universal Air Malta. זו חברת תעופה שעוסקת בטיסות שכר, הובלת מטענים קטנים, טיסות רפואיות ועוד. החברה מפעילה מטוסי דאש-8 דגם 100 עם 37 מושבים. הייצור של מטוסים אלה הופסק בשנת 2005, כך שבמקרה הטוב מדובר במטוסים בני 18 שנים. אבל בדיקה באתרי האינטרנט מלמדים כי לחברה יש שני מטוסים כאלה. שניהם כבר שכחו מתי הם היו בני 20. גילם על פי האתרים: 26 ו-31

בהנחה שהטיסות לקפריסין יהיו מלאות מדובר בהובלה של 666 נוסעים בשבוע (שלוש טיסות יומיות ששה ימים בשבוע). כלומר במשך ארבעת החודשים בהם יופעלו הטיסות (מסוף יוני עד אחרי חג תשרי) יטוסו מחיפה לקפריסין כ-10,500 נוסעים. בדיקת הדוחו"ת של נמל התעופה בן גוריון לחודשים המקבילים בשנת 2022 מלמדת כי באותה תקופה טסו בקו בין ישראל לקפריסין כ-352 אלף נוסעים, כלומר כ-176 אלף נוסעים לכיוון. כלומר, שמספר הנוסעים שיטוסו מחיפה לקפריסין יהווה בקושי 6% מכלל הנוסעים שיטוסו בקיץ לקפריסין. זאת ועוד. בשטח בין נתניה לצפון המדינה חיים קרוב לשלושה מליון תושבים. כלומר, שמספר הנוסעים שיטוסו מחיפה לקפריסין בעונת הקיץ יהווה כ-0.35% ממספר התושבים באזור הזה. או במלים אחרות: בשורה אדירה או דרמטית אין פה.

אבל זה עוד כלום. עד לפני מספר שנים הופעלו טיסות מחיפה לקפריסין על ידי חברת TUS, חברת תעופה קפריסאית. החברה הפעילה בקו בין חיפה לקפריסין מטוסים מסוג SAAB2000 עם 34 מושבים ומאוחר יותר עברה להפעיל מטוסים גדולים יותר מסוג פוקר-75 עם כ-80 מושבים. הפעלת מטוסי ה'סאאב' לא היתה כדאית משום שעלויות הפעלת המטוסים, כמו גם תקלות לא מעטות גרמה לכך שהפעילות היתה לא רווחית. לאור זאת החברה החליטה להפעיל מטוס גדול יותר מסוג פוקר-70 עם כ-85 מושבים. אלא שכאן נוצרה בעייה חדשה. בשל המסלול הקצר בשדה התעופה בחיפה המטוסים היו יכולים להמריא מחיפה עם תפוסה מלאה, אולם נחיתה עם מטוס מלא היתה בלתי אפשרית. כלומר לחברה נוצרה בעיה שהיא לא היתה יכולה להפעיל את המטוסים בתפוסה מלאה, מצב שהפך את הפעילות לבעייתית. הבטחות של שנים מצד כמה שרי תחבורה להאריך את המסלול בחיפה נמסו במים עוד לפני שהספיקו להתייבש. וככל הנראה המצב הזה יימשך עוד שנים רבות.

בעיה נוספת בפעילות בחיפה היא שמדובר בשדה תעופה שהוא מנותק מחברות תעופה אחרות. כלומר, אם בנתב"ג ישנה לאחת החברות בעיה, ניתן להעביר נוסעים לחברה אחרת או למטוסים אחרים. לעומת זאת תקלה במטוס בנמל התעופה בחיפה חייבה את המפעילים לשלוח את הנוסעים הביתה, או להעביר אותם בהסעה קרקעית לנתב"ג, או להשאיר אותם בהמתנה של כמה שעות בשדה תעופה לא ידידותי, בלי חנויות דיוטי-פרי, בלי מקומות הסעדה נורמליים ועוד. לאור זאת החליטה החברה לסגור את הפעילות ושדה התעופה נותר שומם בכל הקשור לטיסות בינלאומיות וגם לטיסות בין חיפה לאילת לאחר שארקיע וישראייר מכרו את מטוסי ה-ATR שהיו להן.

ולעניין הטיסות החדשות שמציעות איסתא/ישראייר. בדקנו היום מחירים של טיסות של איסתא/ישראייר מחיפה לקפריסין (פאפוס) ומנתב"ג לקפריסין. הבדיקה נעשתה באתר של חברת ישראייר ובשיחה עם חברת איסתא. הבדיקה נעשתה על תאריכים מקריים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נמל לרנקה בקפריסין. Shutterstock, ShutterStock
נמל לרנקה בקפריסין/ShutterStock, Shutterstock

והנה התוצאות

טיסה מחיפה לפאפוס ב-2 ביולי וחזרה ב-9 ביולי הוצעה לנו ב'מבצע' ב-374 דולר לנוסע. לטיסה מותר להביא תיק של עד 7 ק"ג. אם תרצו למסור גם מזוודה יש לכם תוספת של 60 דולר. טיסה מחיפה לפאפוס ב-23 באוגוסט וחזרה ב-30 באוגוסט הוצעה לנו (המוקדן התנצל שמדובר בשיא העונה ולכן היא יקרה) ב-600 דולר. לאדם. רוצים גם מזוודה? יש תוספת של 60 דולר.

בדקנו טיסות דומות של ישראייר מנתב"ג לפאפוס. טיסה ב-2 יולי וחזרה ב-9. המחיר שהוצע לנו היה 251 דולר עם תיק יד ו-331 דולר עם מזוודה. טיסה ב-24 יולי וחזרה ב-31 באוגוסט (באתר של החברה לא הוצעו טיסות ב-23 לפאפוס וב-30 בחזרה). המחיר: 390 דולר ללא מזוודה ו-470 דולר עם מזוודה.
כלומר, בבדיקה מקרית גילינו כי המחירים של ישראייר מנתב"ג (וזה בהחלט יכול להיות גם אחרת) היו זולים משמעותית מהמחיר שאיסתא/ישראייר מציעים מחיפה. זאת ועוד. מנתב"ג יש מגוון של טיסות לקפריסין. של ישראייר, ארקיע, ריינאיייר (עם מחירים זולים במיוחד), אלעל וחברת התעופה הקפריסאית ואתם יכולים להיות יותר גמישים ולבחור בין טיסות רבות שיהיו בכל יום לאי השכן.

אז אני יכול לאחל לנמל התעופה בחיפה שיהיה קיץ פורה בטיסות לקפריסין, לאחל לנוסעים שיגיעו בשלום גם לחופשה ובעיקר הביתה ולחברות שיפעילו את הפרויקט הזה הרבה בהצלחה. אבל בשורה התחתונה אני הייתי חושב כמה פעמים ובודק את כל המחירים לפני שהייתי 'מגהץ' את כרטיס האשראי שלי. כי בפער המחירים המסתמן, למשפחה שתגיע מהצפון לנתב"ג עם רכב או אפילו תיסע במונית מיוחדת, הטיסה מנתב"ג היא זולה משמעותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully