וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללכת רק לשם: אלו הן הרשויות עם החופים הכי נקיים בישראל

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 11:56

על פי נתוני מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה, 93.94% מחופים הפתוחים בישראל דורגו נקיים או נקיים מאוד - עלייה לעומת המדד הקודם שעמד על 81.8%. ומהן הרשויות החופיות הנקיות ביותר בארץ?

שחיינים פינו פסולת מחוף פלמחים בתוך בגדי ים/צילום: יעל גל

החופים הנקיים בישראל במגמת עלייה, כך על פי נתוני מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה, 93.94% מחופים הפתוחים בישראל דורגו נקיים או נקיים מאוד - עלייה לעומת המדד הקודם שעמד על 81.8%.

הרשויות החופיות הנקיות ביותר - (בעלות ציון "נקי מאוד"): נהריה, עכו, טירת הכרמל, מטה אשר, נתניה, תל אביב- יפו, בת ים, אשדוד ואשקלון. ניקיון החופים הוא באחריות הרשויות החופיות.

שנת 2023 היא השנה ה-18 של תוכנית חוף נקי. מטרת תוכנית "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה היא למזער את מפגע הפסולת החופית והימית בישראל ולפעול לניקיונם של החופים והים בהתאם למחויבות הבין לאומית, לטובת הסביבה והציבור בישראל.

מזג אוויר קייצי בתל אביב. ראובן קסטרו
מהרשויות החופיות הנקיות ביותר. חוף ים בתל אביב/ראובן קסטרו
מדד "חוף נקי" 2023 בחופי ישראל. ShutterStock
מדד "חוף נקי" 2023 בחופי ישראל/ShutterStock

שנת 2022 - השנה הנקייה מאז תחילת מדידת ניקיון החופים

מרכיב מרכזי בתוכנית חוף נקי וכן עיקר תקציבה, מופנה לתמיכה ברשויות החוף לניקיון החופים הפתוחים שבשטחיהן. תוכנית חוף נקי מגדירה יעדי תוצאה לניקיון החופים הפתוחים, שלפיהם 85% מהחופים יהיו נקיים 70% מהשנה, במטרה לטפל בבעיה הסביבתית של הפסולת הימית בישראל.

במסגרת זו, מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה מבצעים מדידה של רמת הניקיון בחופים הפתוחים תוך יידוע שוטף של רשויות החוף לטובת מעקב ופעולות מתקנות לשיפור מתמיד של ניקיון החופים.

שנת 2022 הייתה השנה הנקייה ביותר מאז תחילת מדידת ניקיון החופים הפתוחים והלא מוכרזים לרחצה. 81.8% מהחופים הוגדרו "נקיים" או "נקיים מאוד" לפחות 70% מהשנה, לעומת 19.7% מהחופים בשנת 2005, כאשר הושקה התוכנית. בכך תוכנית חוף נקי השיגה, ואף יותר מכך, את היעד התוצאה של 75 אחוז מהחופים נקיים 70 אחוז לשנת 2022. פעילות תוכנית חוף נקי, על שלל מרכיביה, הביאה לשיפור משמעותי וחסר תקדים במצב ניקיון החופים הפתוחים לאורך השנה. תוצאות מצוינות אלו הם המשך ישיר של לעליה העקבית בתוצאות התוכנית משנת 2017 ונובעים, בין היתר, משיתוף פעולה פורה עם פורום הרשויות החופיות, העמותות הסביבתיות והציבור.

ניקוי חוף גדור. ענר גרין, מערכת וואלה! NEWS
81.8% מהחופים הוגדרו "נקיים" או "נקיים מאוד" ב-2022. ניקוי חוף גדור בחדרה/מערכת וואלה! NEWS, ענר גרין

מעודדים הציבור לא להשתמש בכלים חד-פעמיים

לפי המשרד להגנת הסביבה, הוא ימשיך להשקיע ולתמוך ברשויות המקומיות החופיות שבתחומן חופים בלתי מוכרזים לרחצה, עבור ביצוע פעולות ניקוי בחופים לא מוכרזים לרחצה והפחתה במקור של פסולת ימית, על ידי עידוד הציבור לשימוש בכלים רב פעמיים והפסקת שימוש בכלים מפלסטיק לשימוש חד פעמי. כמו כן, המשרד יפעיל תוכנית לתגבור אכיפה של חוקי העזר לניקיון, בעזרתם של שוטרי משטרת ישראל מתחנות רבות ברחבי הארץ בחודשי הקיץ.

המשרד להגנת הסביבה תומך בשנים 2021 עד 2024 בתקציב רב שנתי ברשויות המקומיות שבתחומן חופים בלתי מוכרזים, בהיקף של עד 26,463,253 שקל עבור ביצוע פעולות ניקוי בחופים לא מוכרזים לרחצה, וכן תקציב של עד 6 מיליון שקל עבור הפחתה במקור של פסולת ימית על ידי הקמת תשתיות לאיסוף פסולת בחופים לא מוכרזים, מתקני אסוף למניעת הגעת פסולת לחופים מנקז נגר עילי, פיקוח על חוק איסור שימוש בפלסטיק חד-פעמי בחופים, עבור הקמת מתקני תשתית או ציוד לעידוד בשימוש כלים רב פעמיים.

התמיכה ברשויות החוף בהפחתה במקור מקדמת התחייבות לקידום חוק עזר עירוני, שיאסור שימוש בכלים חד-פעמיים מפלסטיק בכלל חופי הרשות (הן המוכרזים והן הלא מוכרזים), כפי שכבר קיים באילת, חוף אשקלון, הרצליה, תל אביב, חדרה וחוף הכרמל.

המשרד להגנת הסביבה קורא לציבור להימנע מלהביא פסולת פלסטיק לחופי הים, במטרה לשמור על החופים של כולנו נקיים!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully