וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שבועות של מעקב: 5 חשודים נתפסו "על חם" באתר ארכיאולוגי בגליל

עודכן לאחרונה: 14.5.2023 / 20:35

מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, בשיתוף פעולה עם שוטרי המחוז הצפוני עצרו "על חם" חמישה חשודים בגין ניסיון פגיעה בעינות שועים שליד נצרת - ישוב עתיק מתקופות שונות - שבו מערות מסתור רבות

שודדי עתיקות בעינות שועים/צילום: דוברות המשטרה

ביום שישי האחרון ביצעו מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, בשיתוף שוטרי המחוז הצפוני, לכידה "על חם" ליד הכפר עין מאהל שבמחוז הצפון. במבצע זה, נעצרו חמישה חשודים בעת שניסו לבצע שוד עתיקות באתר עתיקות בן כ-2000 שנים, המתוארך לתקופות הרומית-ביזנטית.

"הצוות שלנו סורק ועוקב באדיקות אחר כל הנעשה בשטחי העתיקות בארץ. לאחרונה הבחנו בחפירות שוד שהתרחשו באופן בלתי חוקי סביב הכפר עין מאהל. מרגע זה, יצאנו למבצע, עד שהבאנו ללכידת השודדים", אומר ניר דיסטלפלד מפקח היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות באזור הצפון. "המבצע ארך כשלושה שבועות, עד שבשישי האחרון החלטנו לערוך פעילות יזומה, כדי לתפוס את השודדים. ארבנו להם, ומרגע שזיהינו שהחלו בניסיונות חפירה, הזעקתי סיוע ממשטרת מחוז צפון, והובלתי את השוטר שהגיע לסייע. יחד, תפסנו אותם על חם".

שודדי עתיקות בעינות שועים. ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות
"המבצע ארך כשלושה שבועות". החשודים שנתפסו בעינות שועים/רשות העתיקות, ניר דיסטלפלד
שודדי עתיקות בעינות שועים. ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות
החשודים בעת המעצר/רשות העתיקות, ניר דיסטלפלד

באתר מערות מסתור ארוכות ומסועפות

"סמוך לשעה 18:00 התקבל דיווח על ידי מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, על מספר חשודים הנמצאים באתר חפירות מוכרז וחופרים באתר", נמסר מדוברות המשטרה. "למקום הוזנקו שוטרי מחוז צפון, שיחד עם מפקחי רשות העתיקות הביאו למעצרם".

האתר בו ניסו לחפור השודדים נקרא "עינות שועים". במקום היה מקור מים וסביבו התיישבות גדולה. סביב האתר זיהו החוקרים ממצאים מהתקופה הפרהסטורית ועד התקופה הע'ותמנית, אך עיקר ההתיישבות במקום הייתה בתקופות הרומית-ביזנטית. עוד נמצאו באתר מערות מסתור ארוכות ומסועפות. סביר להניח, שחציבת מערות המסתור של עיינות שועים הייתה קשורה לאירועים הסוערים של מרידות היהודים ברומאים: בגליל נחצבו עשרות מערות כהכנה למרד - אשר, בסופו של דבר, לא הגיע לאזור זה. "לשמחתנו מערות המסתור, שהן מהגדולות שנמצאות באזור, לא ניזוקו במהלך אירועי השוד האחרונים, והפעילות מנעה נזק עצום".

שטח האתר שניזוק בעינות שועים. ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות
שטח האתר שניזוק. מבט מתוך החפירה/רשות העתיקות, ניר דיסטלפלד
שודדי עתיקות בעינות שועים. ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות
כלי החפירה בהם השתמשו השודדים/רשות העתיקות, ניר דיסטלפלד

לצד המערה: טוריות, פטישים, כלי חציבה וגלאי מתכות

לדברי דיסטלפלד, "לצד המערה היו מונחים כלים שבהם תכננו להשתמש השודדים - טוריות, פטישים, כלי חציבה וגלאי מתכות. בחזית המערה ניתן לראות חציבות עתיקות בגודל בינוני. אלה היו, ככל הנראה, תאי אחסון. יתכן שהחשודים שנתפסו הספיקו "לנקות" את תאים קדומים אלה מממצאים לפני שנתפסו. בחיפוש על גופם של החשודים לא נמצאו עתיקות, אך הנושא בחקירה".

החשודים עוכבו להמשך חקירה ברשות העתיקות.

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "בשל האופי המיוחד והנוח של ארץ ישראל, היא הייתה מיושבת לאורך כל התקופות כמעט. בהתאם לכך, כמות אתרי העתיקות בארץ היא גדולה - כמעט בלתי נתפסת. באחריותנו לשמור עליהם. ואנו זקוקים לעזרת הציבור. בכל מקרה של שוד עתיקות -אנא דווחו לנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully