וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פועל רצוף כבר מאה שנה: בית הדואר ההיסטורי בנהלל נחנך מחדש

עודכן לאחרונה: 8.5.2023 / 9:06

מבנה בית הדואר ההיסטורי בנהלל הוקם בשנות ה-20 על ידי הבריטים ופועל מאז ברציפות, אולם בשנים האחרונות התדרדר מצבו עד כדי סכנת התמוטטות. לאחרונה שופץ המבנה לשימור, שוחזרו החלונות העתיקים, כמו גם הכספות ותיבות הדואר ההיסטוריות

בית הדואר ההיסטורי בנהלל נחנך מחדש. המועצה לשימור אתרים,
בשנים האחרונות התדרדר מצבו. בית הדואר ההיסטורי בנהלל אחרי השיפוץ/המועצה לשימור אתרים

המועצה האזורית עמק יזרעאל, המועצה לשימור אתרים, הוועד המקומי נהלל ורשות הדואר חנכו מחדש אתמול (ראשון) את בית הדואר ההיסטורי בנהלל, לאחר ששומר ושוקם על ידי הצוותים המקצועיים של המועצה לשימור אתרים בעלות של 300 אלף שקלים. האירוע נערך במעמד ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, מנכ"ל המועצה לשימור אתרים, עמרי שלמון, מנכ"ל דואר ישראל, דוד לרון, ואורחים נוספים.

בית הדואר בנהלל הוקם בשנות ה-20 של המאה שעברה על ידי הבריטים, ותוכנן על ידי האדריכל הנודע ריכרד קאופמן, שתכנן רבים מהקיבוצים והמושבים בישראל. בשנות ה-30 הורחב המבנה, ונוסף לו אגף אחורי שבו התגורר מנהל הסניף. הבניין פועל ברציפות מאז הקמתו, אולם בשנים האחרונות התדרדר מצבו, עד כדי סכנת התמוטטות.

לפני כשלוש שנים, נודע למועצה לשימור אתרים על כוונת רשות הדואר לבצע עבודות שיפוץ במבנה, מבלי להתייחס אליו כמבנה היסטורי לשימור. המועצה עצרה את תחילת עבודות אלו, ובתמיכת המועצה האזורית עמק יזרעאל, הוועד המקומי נהלל, משרד המורשת ומשרד התרבות והספורט יזמה תיק תיעוד ותכנון (שביצעה אדריכלית ענת אסתרליס) ובהמשך החלה בעבודות שימור. העבודות כללו טיפול מקיף במעטפת המבנה ובשלד הגג, שחזור חלונות ודלתות ושימור מאוורר התקרה, הכספות ותיבת הדואר ההיסטוריות. על התיבה עדיין מופיעות האותיות המקוריות GR, ראשי תיבות של המילים GEORGE REX ("המלך ג'ורג'" בלטינית). כך סומנו כל תיבות הדואר בתקופת שלטונו של המלך ג'ורג' החמישי. בנוסף, הותקנו רצפה, מערכות חשמל, מיזוג אוויר וגילוי אש ועוד. במקביל, הוציאה לאחרונה המועצה לשימור אתרים ספרון מיוחד בנושא בית הדואר בנהלל.

בית הדואר בנהלל. Israel Zeller, PikiWiki, אתר רשמי
בית הדואר הישן בנהלל, לפני השיפוץ/אתר רשמי, Israel Zeller, PikiWiki
בית הדואר ההיסטורי בנהלל נחנך מחדש. המועצה לשימור אתרים,
הבניין פועל ברציפות מאז הקמתו בשנות ה-20 על ידי הבריטים/המועצה לשימור אתרים
בית הדואר ההיסטורי בנהלל נחנך מחדש. המועצה לשימור אתרים,
על התיבה מופיעות האותיות המקוריות GR, ראשי תיבות GEORGE REX ("המלך ג'ורג'" בלטינית)/המועצה לשימור אתרים

"מעז יצא מתוק"

אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל: "מושב נהלל חגג לאחרונה 100 שנים להיווסדו וכך גם בית הדואר, שהינו סמל היסטורי חשוב. אנו מברכים על כך שהצלחנו לעצור את ההחלטה לבטל את הפעילות בו, ויתרה מכך - מצאנו את המשאבים להסדרת המבנה. 'מעז יצא מתוק' ובמקום להרוס, אנחנו משקמים ומשמרים את מורשת הדואר ומורשת העמק, לתפארת נהלל, עמק יזרעאל והחברה הישראלית".

אורי בן ציוני, מנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרים: "בניין הדואר ההיסטורי הוא נדבך נוסף בעבודה המשותפת שנעשית בשנים האחרונות על ידי המועצה לשימור אתרים, המועצה האזורית עמק יזרעאל ומושב נהלל. כך שוקמו לאחרונה גם בית העם בנהלל - שעמד נטוש שנים רבות עד לשימורו ולהחייאתו בימים אלה - ומגדל המים, אחד מסמליו המפורסמים של המושב, ששומר לאחר שמצבו הפיסי התדרדר. בזכות שיתוף פעולה זה, ממשיכים בית העם ובית הדואר לשמש כיום בייעודם המקורי. מבחינתנו, ראוי להקדיש את עבודות השימור האחרונות בנהלל לזכרם של שני בני המושב ואושיות התרבות שנפטרו לאחרונה, מאיר שלו ויהונתן גפן ז"ל".

בית הדואר ההיסטורי בנהלל נחנך מחדש. המועצה לשימור אתרים,
וכך נראה בית הדואר אחרי השיפוץ, אתמול/המועצה לשימור אתרים
  • עוד באותו נושא:
  • נהלל
  • דואר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully