וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לַצְלֵחת את השדה: התערוכה שבה רואים (וטועמים) את הפרחים

עודכן לאחרונה: 19.4.2023 / 17:45

פרחים לרוב מקשטים את הסביבה שלנו, אבל לאחרונה עושים בהם שימוש גם באוכל שלנו. תערוכה חדשה, "לְצַלְחֵת את השדה", שנפתחה בעמק חפר, מציעה מבט (וגם סדנת בישול עם פרחים) ליצירות של שפים המבקשים לקרב את הטבע לצלחת שלהם

השפית אריאלה עזרן ופרחים אכילים/צילום: יפעת פרל

עמק חפר הוא שם נרדף לפרדסים, ובכלל שם נרדף לקטיף עצמאי המתקיים לאורך כל השנה, בהתאם לעונה. בסתיו - תפוזים, בחורף ובאביב - תותים, ובקיץ - פירות יער. אבל יש גם פרחים. כן כן, פרחים ריחניים וצבעוניים כמו נוריות, כלניות וגם חמניות.

עוד לפני קום המדינה, ענף הפרחים צמח בגלל האהבה ממבט ראשון של חבר קיבוץ משמר השרון מהעמק, צבי גזית (גינזבורג) ז"ל. גזית נסע לארה"ב ושם גילה לראשונה את הפרח גלדיולה (כיום מוכר כפרח הסייפן), ומיד התאהב בו. הוא הביא עמו פקעות ולאחר שהם פרחו אצלו בגינה, הציע לקיבוץ להקים את הענף הראשון בארץ לגידול גלדיולות וענף הפרחים בכלל. הענף התפתח במהרה ובערב פסח 1946, הכין הקיבוץ משלוח ענק של פרחים אלה לבית החולים הצבאי בארה"ב כמחווה לחיילים האמריקנים הפצועים ממלחמת העולם השנייה.

פרחים לרוב מקשטים את הסביבה שלנו, ולאחרונה אנו רואים בהם שימוש גם בצלחת שלנו. ידוע כי פרחים היוו חלק מהתזונה שלנו במשך אלפי שנים. טבחים סינים ערכו ניסויים בפרחים אכילים כבר לפני 5000 שנה, והרומאים השתמשו בסיגליות ובוורדים באוכל שלהם, כמו גם בלבנדר כמרכיב ברטבים.

סדנת פרחים אכילים. אריאלה עזרן, תמונות גולשים
לאחרונה רואים בפרחים שימוש גם בצלחת שלנו/תמונות גולשים, אריאלה עזרן
סדנת פרחים אכילים. אריאלה עזרן, תמונות גולשים
פרחים היוו חלק מהתזונה של האדם במשך אלפי שנים/תמונות גולשים, אריאלה עזרן

לשטוף ולייבש את הפרחים, ולהכניס למקרר

תופתעו לגלות כמה זנים אכילים תוכלו למצוא בגינה שלכם. פרחים אכילים הם תמיד הטובים ביותר כאשר נקטפים טריים מהגינה, והם יהיו טעימים אף יותר אם תוכלו לקטוף אותם מוקדם בבוקר, עוד לפני עלות השמש. אך אל דאגה, אפשר גם אחרת: השפית אריאלה עזרן מרגיעה שאפשר לשטוף ולייבש את הפרחים בעדינות, להכניס אותם ישר למקרר (בכלי פלסטיק) ולהשתמש בהם תוך מספר ימים.

עזרן מעבירה סדנאות אירוח בישול ואפייה בדירתה שבתל אביב ומשתמשת בפרחי שדה אכילים כחלק בלתי נפרד מהתפריט היומיומי, בשאיפה לקרב את הטבע כמה שיותר לצלחת שלנו. עזרן אוהבת לשלב את פרחי כליל החורש בצלחת לאבנה טרייה, וכשמגיע הסתיו היא מפזרת פרחי ברוקולי צהובים כמו פתיתי שלג הנופלים ברכות על סלט תותים ותרד.

עלי הכותרת של הפרח - אלו הם החלקים הטובים ביותר של פרחים אכילים רבים. עלי החרצית הצהובה אכילים לחלוטין והטעם שלהם מאוד מזכיר את זה של הפטרוזיליה, והם תמידי יוסיפו רעננות לסלט. גם עלי כותרת של חמניות מתאימים בתוך סלט או מוקפצים, תתפלאו להיווכח שהם מסוגלים להוציא את הטעם והארומה של האגוזי. סוגים שונים של פרחים כמו למשל, גרניום ריחני, יכולים לתת טעמים הנעים בין הדרים לעקצוץ של אגוז המוסקט.

אם יש לכם ספק אם פרח הוא אכיל או לא - אל תאכלו אותו, מסבירה עזרן. "זה כלל אצבע פשוט! פרחים כמו נרקיס, פרג, שושנת העמקים והרדוף הם רעילים ורצוי להימנע מהם לחלוטין".

השפית אריאלה עזרן. יפעת פרל, תמונות גולשים
משתמשת בפרחי שדה אכילים כחלק בלתי נפרד מהתפריט היומיומי. השפית אריאלה עזרן/תמונות גולשים, יפעת פרל
השפית אריאלה עזרן. יפעת פרל, תמונות גולשים
תופתעו לגלות כמה זנים אכילים תוכלו למצוא בגינה שלכם/תמונות גולשים, יפעת פרל

"לְצַלְחֵת את השדה"

אם כן, כיצד לבחור, להכין, להגיש, לאחסן וליהנות מפרחי שדה עונתיים? תערוכה המתקיימת בימים אלה בגלריה ארטורה (מדרשת רופין, עמק חפר) הנקראת "לְצַלְחֵת את השדה", מציגה כ-80 איורים ורישומים מיצירות השף המבקשים לקרב את הטבע לצלחת שלהם. מיצב "בריגדה בשדה" של השף ארז קומרובסקי, שדה של חסה ערבית הנמצא בחצר האחורית של הגלריה, עם 22 דחלילים ששומרים על הירקות האיכותיים שאנו אוכלים (לא התפלים וחסרי הטעם), ירקות טעימים ומזינים, שדורשים למעשה עבודה קשה, מחויבות, אהבה למקצוע, כבוד לאדמה, לירקות, לתהליך ועוד ערכים.

במסגרת התערוכה, תציג השפית עזרן את רישומיה ותעביר סדנת שף ייחודית בשם "היפים והאכילים", שתתקיים ביום שישי 21.4.2023 בשעה 11:00. בסדנה תחשוף עזרן את הפרחים שנמצאים בגינות בתים, בחווה ובשדות העמק, ואותם אפשר לאכול, בשילוב סיור מודרך עם אוצרת התערוכה.
לפרטים והרשמה. היכן: גלריה ארטורה, מדרשת רופין (כתובת בווייז: קפה ארטורה).

ואם פספסתם או החמצתם את הסדנה, אל דאגה שוק האיכרים של עמק חפר, המתקיים אחת לחודש, מזמין אתכם לרכוש תוצרת חקלאית טרייה ישירות מהשדה: פרחים, צמחי נוי, פירות וירקות, דבש, יין ובירה בוטיק. את כל הטוב הזה תמצאו בשוק בהאנגר 9, פארק התעשיות עמק חפר ביום שישי 5.5.2023 בין השעות 09:00-14:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully