וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עין זהב: סיפורו של הנחל החבוי שזורם בין הבתים בקריית שמונה

עודכן לאחרונה: 20.4.2023 / 14:11

איך נשמע לכם לגור ברחוב שבו זורם נחל? לצאת לטבע ולציוץ הציפורים ישר מדלת הבית? זה בדיוק מה שחווים בימים אלה תושבי קריית שמונה, שבעזרת מתנדבים הצילו את "נחל עין זהב" שזורם בעיר כל השנה ומעניק פינות בילוי קסומות

מפל בנחל עין זהב, קריית שמונה/צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע

בלב קריית שמונה עובר לו נחל עין זהב, שבשונה מרב סיפורי הנחלים, נחשב לסיפור הצלחה מסחרר על התגייסות קהילתית מקומית ויציאה למאבק למען הנחל שחוצה את שכונת ביתם.

דוריס עובדיה, מורת דרך ופרוייקטורית בחברה להגנת הטבע, מספרת כי נחל עין זהב נובע בליבה של העיר, בכיכר הצפונית על כביש 90 ומשם חוצה את העיר. אחר כך הנחל ממשיך מזרחה ונשפך לתעלה המערבית של הירדן. נחל זה הינו איתן, כלומר הוא זורם כל ימות השנה ומקשט את העיר בגוון ירקרק ומעניק פינות בילוי קסומות. לאורכו של הנחל צמחיית נחלים הכוללת מינים כגון צפצפה מכסיפה, מילה סורית, שערות שולמית, נענע משובלת, קנה מצוי ועוד. בנוסף, לאורכו ניתן למצוא בתי גידול לחים עם מיני צמחים, כגון גומא צפוף, פטל קדוש ואפילו מינים נדירים כמו בוצין הגליל וחלביב יווני.

הנחל זורם למרחב ג'ונגל טבעי ובנתיב הנחל ניתן לפגוש מפלי מים כשאחד מהם מגיע לגובה של כ-3.5 מטרים. מקווי המים הרבים שנוצרו לאורך הנחל והשבילים בין סבך הצמחים יוצרים תחושה של הליכה בטבע פראי. "בנחל וסביבתו ניתן לצפות בעולם חי עשיר של מינים שונים של ציפורים כמו: צופיות, פשושים, שלדגים ובולבולים ובעלי חיים כמו דורבנים, צבים, נמיות, ואפילו לוטרות", היא אומרת. לפני קום המדינה, הבדואים שגרו במרחב כינו את הנחל "עין דהאב", שזכה לשמו העברי בתרגום "עין זהב". קריית שמונה הוקמה בשנת 1949, ומשנות ה-50 החלו לשאוב מנביעת הנחל מי שתיה לתושבי העיר ויישובי ההר. בשנת 1989 הצטרף למקור השאיבה שחקן נוסף והוא חברת נביעות שקיבלה הקצאה לשאוב את מי הנביעה.

נחל עין זהב. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
נחשב לסיפור הצלחה על התגייסות קהילתית למאבק למען הנחל. בריכה בנחל עין הזהב/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות
נחל עין זהב. דוריס עובדיה, החברה להגנת הטבע
מפלונים קטנים ומים מפכפכים לאורך "שביל המפל", שנפרץ על ידי מתנדבים מהקהילה/החברה להגנת הטבע, דוריס עובדיה

התושבים קנו מים מינרליים, שהם אותם מים שזרמו להם בברז

שרית, מפעילות עמותת "קסמי טבע ונוף" המקומית: "אני זוכרת בתור נערה כשהתחילו למכור מים מינרליים, היה קצת מוזר לקנות מים שמקורם בעין זהב שבקריית שמונה, שהם אותם המים שזורמים לנו בברזים בבית. שאיבת היתר לטובת מי שתייה ובעבור חברת 'נביעות', גרמו לך שרק את עודפי המים הזרימו לנחל עד שהנחל יבש, והיינו רואים בו מים רק כשירדו גשמים ונגרם נזק אקולוגי לנחל, לצמחייה ולבעלי החיים שבסביבתו".

לאחר למעלה מעשור של שאיבה אינטנסיבית ושינוי דרסתי בנופה של לב העיר, החל מאבק ציבורי להשבת מי המעיין לנחל שנוהל על ידי עמותת "קסמי טבע ונוף" בהובלתה של יוהנה ניזרי ופעילים נוספים. המאבק החל בשנת 2007 ובסופו התקבלה ההחלטה על שחרור הקצאת השאיבה ממפעל נביעות. כך, שבו המים אל הנחל ויחד עם המים, חזרו החיים לנחל - עצים, שיחים, מטפסים והמקום חזר להיות הומה אדם.

לפני כשנה העניקה החברה להגנת הטבע בוועידת הנחלים של ישראל אות הוקרה לרשות לעיריית קריית שמונה - בזכות חלוציותה בהבנת חשיבות הנחלים העירוניים כבסיס לעוגן כלכלי, נופי וקהילתי באזור ולפעילות למימוש חזון אזורי המבוסס על שיקום הנחלים.

נחל עין זהב. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
המפל הנסתר בנחל עין זהב, נופל מגובה של 3.5 מטרים בלב העיר/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות

קהילה אכפתית ואקטיבית

כיום, נחל עין זהב חוצה את העיר ובחלקים ממנו זורם בין שכונות מגורים, לעיתים ממש בחצרות הבתים, ובחלקים אחרים זורם הנחל בתוך הפארק הגדול בעיר. "סיפורו הייחודי והמוצלח של קהילה אכפתית ואקטיבית, שהתעקשה להציל את הנחל שזורם במרחב העיר הוא השראה לכולנו. נחל עין הזהב הוא מקום שכיום מהווה מרכז לעשייה חינוכית, בילוי, פנאי, טבע ותורם לאיכות החיים בלב ליבה של העיר", מוסיפה דנה טבצ'ניק, מנהלת היחידה לשיקום נחלים בחברה להגנת הטבע.

נחל עין זהב. דוריס עובדיה, החברה להגנת הטבע
חלק מהנחל זורם בין שכונות מגורים, לעיתים ממש בחצרות הבתים/החברה להגנת הטבע, דוריס עובדיה

החברה להגנת הטבע תקיים, זו הפעם הרביעית, את "קרנבל בנחל" - סוף שבוע שלם של פעילויות קהילתיות, סיורים וטיולים מיוחדים, בנחלים ובוואדיות ברחבי הארץ, בין 27-30.4.2023 ברחבי הארץ, בחינם או בעלות סמלית בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully