וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחל צאלים: מסלול מעגלי אל גבי המים במשטחים הלבנים

השטפונות הרבים שירדו לאורך מיליוני שנה בנחל צאלים שבמדבר יהודה, שחקו את סלעי הגיר שבו והותירו משטחים סלע לבנים וגבים נחמדים, שאוגמים את המים. הצעה למסלול מעגלי למשפחות - בימים שאין שטפונות

המשטחים הלבנים בנחל צאלים/צילום: ירדן פרי, החברה להגנת הטבע

כבר סוף מרץ ועוד מעט עונת הטיולים במדבר מסתיימת, אז נצלו את מזג האוויר המצוין בחודש הקרוב וצאו לטיול אביבי למשפחות חובבות מדבר.

ביקשנו ממדריכי בית ספר שדה עין גדי וחצבה של החברה להגנת הטבע להמליץ על טיול משפחתי מדברי, והם הציעו לצאת אל המשטחים הלבנים שבנחל צאלים שבמדבר יהודה.

נחל צאלים הוא מגדול נחלי מדבר יהודה, הנחל נשפך אל האגן הצפוני של ים המלח וניתן לטייל במקטעים רבים בו. אנו נמליץ על טיול בחלקו המזרחי, הקרוב לכביש 90. מוצא הנחל בבקעת ערד ובדרום מזרח הרי חברון, הנחל מנקז שטח אדיר ולכן גם שוטף פעמים רבות בכל שנה, לא לחינם הוא קרוי בערבית ואדי א-סיאל, משמע, נחל השיטפונות הגדולים. גם שמו העברי מספר על המצוי בו - עצי הצאלה אשר יש הסוברים שהוא עץ השיטה.

המשטחים הלבנים שבנחל צאלים. ירדן פרי, החברה להגנת הטבע
המשטחים הלבנים שבנחל צאלים/החברה להגנת הטבע, ירדן פרי
המשטחים הלבנים שבנחל צאלים. ירדן פרי, החברה להגנת הטבע
המשטחים הם סלעי גיר קשה שלאורך הזמן נשחקו על ידי השיטפונות הרבים בנחל/החברה להגנת הטבע, ירדן פרי

המעיין שנובע בכל עונות השנה

המסלול הוא מעגלי, ואפשר לטייל בו משני הכיוונים, אבל כדאי לטייל באופן הבא: מחניון הלילה מתחילים ללכת בשביל הירוק, עלייה קטנה ולא מבהילה בשביל נוח וברור, נחלוף ליד פיצול ובו שלט 'מעלה צאלים', לשם הולכים האנשים שרוצים להזיע מאוד. אנחנו נמשיך בשביל הכחול אשר יורד בדרך ג'יפים משובשת אל אפיק הנחל. לאחר כחצי ק"מ נגיע למשטחים הלבנים - הלא הם סלעי גיר קשה שלאורך הזמן נשחקו על ידי השיטפונות הרבים שזורמים בנחל. השיטפונות חרצו וחצבו במשטחי הגיר ויצרו גבים נחמדים, שאוגמים את המים גם שבועות אחדים אחרי שיטפון, ואם התמזל מזלכם והגעתם מיד לאחר שהנחל זרם, תזכו לראות את המחזה בדמות פכפוך מים בין הגבים.

בהחלט הגעתם למקום טוב לעצירה ארוכה ולמנוחה, ניתן להמשיך ולשוטט בשביל הכחול עד לפיצול עם שביל שחור, משם מתחיל מקטע בשם 'גיא סלעים', אלה מכם שמעוניינים בטיול מאתגר וארוך יותר יוכלו להמשיך משם לכיוון עין נמר, מעיין אשר נובע בכל עונות השנה (מתאים למיטיבי לכת).

לאחר מנוחה במשטחים הלבנים, נמשיך בהליכה, בסימון שחור, במורד ערוץ הנחל אשר הולך ונפתח ואט אט מתמלא עצי שיטה ענקיים. בעונת האביב ניתן למצוא בנחל שלל צמחים אופיינים למדבר יהודה. לאחר מעט יותר מק"מ, נראה פיצול עם שביל ירוק נטפס עם השביל בגדה הצפונית של הנחל הישר אל חניון הלילה.

המשטחים הלבנים שבנחל צאלים. ירדן פרי, החברה להגנת הטבע
בעונת האביב, יש בנחל שלל צמחים אופיינים למדבר יהודה/החברה להגנת הטבע, ירדן פרי

דגשים חשובים
טרם הטיול - אנא בדקו בתחזית התראת שיטפונות או עומסי חום. נחל צאלים הינו חלק משמורת טבע, אין לשהות בנחל לאחר רדת החשכה. יתכן שמצב הגבים אינו מזהיר, קחו בחשבון. השאירו אחריכם עקבות רגליים בלבד - אנחנו אורחים.

איפה מתחילים?
לרשום בווייז: חניון צאלים, נסיעה של כ-3 ק"מ בדרך עפר שמתאימה לכל רכב.
רמת קושי: קל-בינוני
אורך: כ-3 ק"מ
מיועד: כולם
תקופה מומלצת: חורף ואביב
נגישות: המסלול אינו נגיש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully