וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נס ציונה חוגגת 140 שנה, וזה מה שכדאי לראות בה

איתן אלחדז ברק

עודכן לאחרונה: 13.3.2023 / 7:27

300 מיני צמחים שונים בגבעות הכורכר, סדנאות אירוח של נשים מעוררות השראה, סיפור ציוני-חלוצי ומסעדה ששמה יצא למרחקים. נס ציונה חוגגת 140 והגיע הזמן לעשות לה את הכבוד הראוי

נס ציונה חוגגת 140 שנה/צילום: איתן אלחדז ברק

את העיר נס ציונה הקים לפני 140 שנה חסיד חב"ד בשם ראובן לרר שהיה מחובבי ציון. האזור שבו קבע את מושבו נמצא בכניסה לעיר מכיוון דרום ושם 'בנחלת ראובן', שמה הראשון של העיר, נמצא הבית המשומר. במקום מתקיים סיור מומחז שמספר את סיפורה של פייגה לרר (האישה שאיתו), שמגולמת על ידי השחקן אושר בית הלחמי. זהו חלק ממיזם: "בזכותן כאן", בעקבות הנשים המייסדות של נס ציונה.

בימים אלו חוגגת נס ציונה 140 שנה וזה הזמן הטוב ביותר להכיר ולבלות בכמה משכיות החמדה שמצויות בעיר, שאנחנו תמיד חולפים לידה בדרך לראשון לציון או לרחובות.

נחלת ראובן לרר בנס ציונה. איתן אלחדז ברק, תמונות גולשים
חוגגת 140 שנה. נחלת ראובן לרר בנס ציונה/תמונות גולשים, איתן אלחדז ברק
נחלת ראובן לרר בנס ציונה. איתן אלחדז ברק, תמונות גולשים
"נחלת ראובן" היה שמה הראשון של נס ציונה/תמונות גולשים, איתן אלחדז ברק

שומרי הגבעות

מנחלת ראובן מומלץ לבקר 'בגבעות הכורכר' - מקום שהוכרז כגן לאומי בלב השפלה - ומציע אתר טיול נפלא בין גבעות שבחלקן ניתן למצוא צמחייה אנדמית, צמחי תבלין, רפואה וכן את אירוס הארגמן ואירוס ארץ ישראלי, כמו גם מבט לנוף של שפלת החוף. על המקום התנהלו קרבות שליטה מצד יזמי בנייה וארגוני סביבה. העירייה הכריזה לבסוף על המקום כשטח לשימור, ובמקביל הוקם ארגון מתנדבים בשם 'שומרי הגבעות'.

אפרת קסלר, עובדת נמל אשדוד, גילתה בימי הקורונה שאפשר להעמיק ולהרחיב את העיסוק שלה באומנות הציור. קסלר תושבת נס ציונה שואבת השראה לציוריה מהטיולים הרבים שהיא עורכת בגבעות הכורכר, שנמצאות סמוך לביתה וציורים שלהן תלויים בגאווה על הקירות.

קסלר לוקחת חלק במיזם ייחודי של העירייה לקראת חגיגות 140 להיווסדה של העיר, והיא תקיים סדנאות בוטיק בהן המשתתפים יוכלו להתנסות בציור. "זה לא מיועד רק לציירים", היא מכריזה לכל אלו ששולפים את התירוץ. קסלר גם מציעה טעימה ממטעמי המטבח שלה, ביניהם גליל שוקולד מופלא של תמרים, אגוזים ועוד דברים נפלאים. בימים אלו היא מציגה תערוכת ציורים שאצרה יחד עם חניכי כפר הילדים 'נווה יהודה' ששוכן בעיר.

גבעות הכורכר בנס ציונה. איתן אלחדז ברק, תמונות גולשים
גן לאומי בלב השפלה. גבעות הכורכר בנס ציונה/תמונות גולשים, איתן אלחדז ברק
אפרת קסלר ציירת מנס ציונה. איתן אלחדז ברק, תמונות גולשים
תקיים סדנאות בוטיק בהן המשתתפים יוכלו להתנסות בציור. אפרת קסלר/תמונות גולשים, איתן אלחדז ברק

בית הכנסת הגדול

מגבעות הכורכר ניתן להמשיך למרכז העיר, שם בגן נווה, ישנה נקודת תצפית על שכונת הפועלים 'טירת שלום'. אתר חובה מקומי הוא 'בית ראשונים' שמשמש מרכז לשימור, הנצחה ותיעוד תולדות המושבה מאז היווסדה בשנת 1883 ועד ימינו. באולמות הבית ניתן לראות את תמונות משפחות המייסדים וצאצאיהם, מסמכים היסטוריים המתועדים על פי נושאים ותוכנית אור-קולית המספרת את תולדות המושבה מאז ימי המייסד ראובן לרר.

אחד המבנים הארכיטקטוניים היפים בעיר הוא 'בית הכנסת הגדול', שהוקם לפני כ-100 שנים ופעיל עד היום. בשנת 1922, לאחר תום מלחמת העולם הראשונה, לא מעט ביוזמתו ודחיפתו של חיים טפר מראשוני נס ציונה שהיה בנאי וקבלן בניין, חודשה הקמת בית הכנסת על ראש "גבעת האהבה". יצויין, כי בניגוד למושבות אחרות שנעזרו בתרומותיו של הברון רוטשילד להקמת בית הכנסת, בית הכנסת בנס ציונה הוקם רובו ככולו מכספי התושבים. יתרה מזו, התושבים נרתמו באופן פיזי לסייע בהקמתו. בית הכנסת שימש לא רק כמקום תפילה, אלא היווה מרכז החיים הקהילתיים והחברתיים של המושבה בשנותיה הראשונות.

לבית הכנסת 12 חלונות גדולים כנגד 12 שבטי ישראל המתנשאים לגובה של יותר מ-3.5 מטרים, שבחלקם העליון קשת מחודדת שבה משולב מגן דוד (ארבעה חלונות בכל אחת משלוש חזיתותיו: המזרחית, הדרומית, הצפונית). הכניסה הראשית לבית הכנסת נמצאת בחזית המערבית. על הגג חזיתות מעוטרות. מעל קשת הגג בחזית המזרחית, ניצבת חנוכיית פלדה מרשימה ובתוך בית הכנסת תמצאו חלק מציורי הקיר ששוחזרו.

בית הכנסת הגדול בנס ציונה. בית ראשונים, תמונות גולשים
הוקם לפני כ-100 שנים ופעיל עד היום. בית הכנסת הגדול/תמונות גולשים, בית ראשונים
בית ראשונים בנס ציונה. בית ראשונים, תמונות גולשים
אתר חובה מקומי. בית ראשונים בנס ציונה/תמונות גולשים, בית ראשונים

נווה מדבר ירוק וצבעוני

יחד עם המחלקה לקידום מעמד האישה, יצרו בעיר קהילת אירוח של נשים מעוררות השראה שמארחות בביתן ומספרות את סיפורן: לאה ימיני מזמינה לחוויה בניחוח תימני עם סיפור על אומנית רב תחומית ואוכל מסורתי. גלית שמעוני תכיר לכם לכם את עולם הפנג שווי וביקור בביתה של דריה לבובסקי גם הוא מיוחד ביותר.

כבר בכניסה לחצר ביתה של לבובסקי, ניכר שהגענו לנווה מדבר ירוק וצבעוני שמתנהל לפי חוקים משלו: פרחים צבעוניים ניבטים אלייך מכל פינה, והיכן שאין פרחים יש פריטי אומנות או אספנות, והכל ללא יומרה או 'איזה קו' מאפיין. "עד לפני 14 שנים הייתי ביו-כימאית שעובדת בפארק המדע", מספרת לובסקי בעיניים יוקדות ושיער צבוע בגווני טורקיז שמשתלבים היטב בנוף הביתי. "כשבתי הצעירה נולדה, ביקשו מאיתנו להכין בובה לבית הספר האנתרופוסופי שאליו התקבלה, אז התחלתי ליצור פיה בשיטת ליבוד מצמר וקיבלתי תגובות יפות", היא מוסיפה. לבובסקי החליטה לשם השעשוע להציע את הבובה למכירה באתר בינלאומי, ותוך שעתיים היא נמכרה. וכך גם השנייה ועוד. בסוף הבינה שהיא ממש יכולה להתפרנס מזה. "אמרתי שלום לפארק המדע ויצרתי עולם שלם של בובות ופיות בטכניקת הליבוד".

הבית של דריה לבובסקי בנס ציונה. איתן אלחדז ברק, תמונות גולשים
"יצרתי עולם שלם של בובות ופיות". דריה לבובסקי עם אחת מבובות הלבד שלה/תמונות גולשים, איתן אלחדז ברק
הבית של דריה לבובסקי בנס ציונה. איתן אלחדז ברק, תמונות גולשים
פרחים צבעוניים ניבטים אלייך מכל פינה. הבית של לבובסקי/תמונות גולשים, איתן אלחדז ברק

המוסד הקולינרי החשוב ביותר בנס ציונה

את היום אפשר לסיים ואפילו רצוי 'בקפה ציונה' - אולי המוסד הקולינרי החשוב והמיוחד ביותר בנס ציונה. מקום ששמו נישא למרחוק, ובעשור השנים לפעילותו הוא מושך אניני טעם מכל הארץ שמגיעים לטעום באווירה אורבנית-כפרית 'ניוקי סלק' משגע, סלומון עשוי היטב ומנות ירקות שנתפרו לכדי שלמות בידי נתנאלה פניגר (46), בעלת המקום עם רזומה של יותר מ-20 שנה בעולם הקולינריה.

פניגר פתחה כבר בגיל 23 את 'מא' בר-מסעדה ברחובות (יחד עם בעלה עופר) כי גילתה שחסרים מקומות שווים בעיר מגוריהם דאז. כשנולד בנם הבכור היא פתחה את קפה 'נתנאלה' אף הוא ברחובות. לפני עשור גילתה כי בית ישן שעליו שמה עין ברחובה הראשי של נס ציונה, שבו היה גן ילדים, עומד להשכרה. הזוג שזיהה את הפוטנציאל שכר את המקום שהתברר כמבנה היסטורי שבו גרו הזוג זיסקינד וקיקה קפלן, יקירי העיר נס ציונה ומראשוני מתיישביה. קיקה היא נכדתו של ראובן לרר (מייסד העיר). "אנחנו ממשיכים מסורת ארוכת שנים של הזוג זיסקינד שהיו ידועים בחוויית האירוח ובקבלת הפנים שהם עשו", מספרת נתנאלה. "קשה לי להגדיר את המטבח שלנו אבל הכל נעשה באהבה, עם חומרי גלם משובחים ובעיקר מבוסס על ירקות".

קפה ציונה. איתן אלחדז ברק, תמונות גולשים
ששמו נישא למרחוק. קפה ציונה/תמונות גולשים, איתן אלחדז ברק
מא בר-מסעדה ברחובות. איתן אלחדז ברק, תמונות גולשים
היו חסרים מקומות שווים בעיר. "מא", בר-מסעדה ברחובות/תמונות גולשים, איתן אלחדז ברק
נתנאלה פניגר במסעדה בנס ציונה. איתן אלחדז ברק, תמונות גולשים
שמה עין על מבנה היסטורי. נתנאלה פניגר במסעדה/תמונות גולשים, איתן אלחדז ברק

שמואל בוקסר, ראש העיר ציין, בהרמת כוסית חגיגית לכבוד פתיחה חגיגות 140 שנה לנס ציונה, "זוהי עיר עם שורשים עמוקים, עברה העשיר וההווה מממש בצורה מדויקת את ייחודיות העיר וחזונה, כעיר מתקדמת שיש לה 'לב של מושבה', החגיגות השנה יהיו באוריינטציה מקומית וקהילתית עם הפנים למחר והן יתפרסו לאורך כל השנה ויכללו פעילויות עבור תושבי העיר במגוון תחומים: חינוך, תרבות, ספורט, טבע, מוזיקה, בכולם ינתן דגש על הקהילה".

להרשמה לאירועים ולסיורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully