וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביל המפקדים: טיול פורח בבקעת הירדן

בשנת 2015 נפרץ שביל טיול במטרה לשמר את זיכרון קרב ואדי זמור ושני המפקדים - אל"מ אריק רגב ז"ל וסרן גד מנלה ז"ל - שנפלו במרדף אחרי המחבלים בבקעת הירדן. בין החורף לאביב, הבקעה נצבעת בירוק ובפריחה ססגונית - הזדמנות נהדרת לטיול ב"שביל המפקדים"

בקעת הירדן/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ניר חן

טיול בארץ המרדפים ובשביל המפקדים, היורד אל הבקעת הירדן, הוא יופי של מסלול בתקופה שבין החורף לאביב, בה נצבעת הבקעה בעב ירוק ומוצפת בפריחה ססגונית.

שביל המפקדים נפרץ בשנת 2015 על ידי בית ספר שדה עפרה של החברה להגנת הטבע, שמדריכיו ממליצים הפעם על הטיול, וזאת במטרה לשמר את זיכרון הקרב והחיילים שלחמו במרדפים שבבקעה. המסלול משלב חוויית תצפית נהדרת, הליכה במורד נחל מרשים מלא מפלים ובולדרים שניתן לצלוח בקלות והליכה בבקעת פצאל.

פריצת שביל המפקדים בבקעת הירדן. בית ספר שדה עפרה, החברה להגנת הטבע
פריצת שביל המפקדים בבקעת הירדן/החברה להגנת הטבע, בית ספר שדה עפרה
שביל המפקדים בבקעת הירדן. זיו ריינשטיין
ואדי זמור. המרדף התרחש ביולי 1968/זיו ריינשטיין
פריצת שביל המפקדים בבקעת הירדן. בית ספר שדה עפרה, החברה להגנת הטבע
פורצים את השביל, שנת 2015/החברה להגנת הטבע, בית ספר שדה עפרה

המושב שנקרא ע"ש המפקדים שנפלו

מרדף ואדי זמור התרחש ב-26 ביולי 1968, כאשר זוהו עקבותיהם של שמונה מחבלים מירדן יצאה חטיבת הבקעה לשטח בעקבות המחבלים. החוליה זוהתה במעלה הנחל, אך מסוק הפיקוד נקלע למארב של מחצית מחברי החולייה שחזרו להביא ציוד שנשכח. השמונה נתפסו, ובמרדף נפלו אל"מ אריק רגב ז"ל, מפקד חטיבת הבקעה וסרן גד מנלה ז"ל, קצין המבצעים.

לזכרם ולזכר השאר נפרץ המסלול בתוואי של ואדי זמור, ולזכרם גם נקרא מושב ארגמ"ן בבקעה שמכיל את ראשי התיבות של שמם. מראש ההר בתחילת המסלול ישנה תצפית נהדרת וממנה נשקפת בקעת הירדן על כל חלקיה, הר הסרטבה, מטעי התמרים ויישובי בקעת פצאל. בתקופה הזו ישנה פריחה במורדות הנחלים, של כלניות, רקפות, איריות ועוד.

באנדרטת הבקעה מצוינים שמות הנופלים בבקעת הירדן במלחמות ישראל, תושבי הבקעה שנפלו רחוק מהבית וחללי פעולות האיבה תושבי הבקעה.

שביל המפקדים בבקעת הירדן. זיו ריינשטיין
השביל מסומן בסימון אדום עד המפגש עם השחור באנדרטת הבקעה/זיו ריינשטיין
שביל המפקדים בבקעת הירדן. זיו ריינשטיין
הסבר על הקרב בוואדי זמור בשביל המפקדים/זיו ריינשטיין

לטיול יצאנו

רמת קושי: משפחות, בינוני
אורך המסלול: 6 ק"מ
משך הטיול: 4-5 שעות
נקודת התחלה: צומת איזור תעשייה מעלה אפרים
נקודת סיום: אנדרטת הבקעה
מה להביא: נעליים סגורות, 3 ליטר מים, כובע, אוכל

שביל המפקדים בבקעת הירדן. זיו ריינשטיין
שלט שמנציח את אל"מ אריק רגב ז"ל וסרן גד מנלה ז"ל בשביל המפקדים/זיו ריינשטיין
הסרטבה בבקעת הירדן. בית ספר שדה עפרה, החברה להגנת הטבע
הר הסרטבה מהשביל/החברה להגנת הטבע, בית ספר שדה עפרה

איך מגיעים?

מכיוון כביש 90 - לפנות בצומת פצאל לכיוון מעלה אפרים, ולפנות ימינה לתוך אזור התעשייה של מעלה אפרים. לעשות פרסה ולפנות שמאלה לכיוון כביש 90, ולחנות בתחנת אוטובוס שמול צומת האזור תעשייה - כאן מתחיל המסלול. לסוף המסלול. להקליד בוויייז 'אנדרטת הבקעה'.

מצומת אזור התעשייה נעלה על המסלול האדום, נלך לאורכו לאורך כל המסלול. לפני העלייה להר לתצפית יש אפשרות לעבור למסלול הכחול ולהתחבר עם האדום בצד השני של האוכף. יש מעבר כביש, אחריו מגרש חנייה רחב, גם שם אפשר להתחיל את השביל. נמשיך עם האדום במורד הנחל ונעלה על שביל ג'יפים (עדיין סימון אדום). נעבור לסימון השחור, שביל ג'יפים ונמשיך עליו עד לאנדרטת הבקעה.

בימים אלו בית ספר שדה עפרה בשיתוף עם מועצה אזורית בקעת הירדן מוציאים סדרת טיולים - 'המדבר הירוק'. סדרת טיולים בבקעת הירדן הפורחת. חפשו בגוגל: המדבר הירוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully