וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות העתיקות הודתה: "הכתובת הנדירה שנמצאה אחרי 2,500 שנה - אינה אותנטית"

עודכן לאחרונה: 3.3.2023 / 13:41

הרשות הודיעה כי חלק הכלי שנמצא על ידי מטיילים בתל לכיש, הושאר שם על ידי חוקרת שחרטה עליו בזמן הדגמה לתלמידים בסיור במקום. הארכיאולוגית, בעלת השם העולמי, הבהירה כי לא עשתה זאת בכוונת זדון. "טעות רשלנית - אפשר לספור על יד אחת אירועים מסוג זה שקרו"

כתובת דריווש בת 2500 שנה שנמצאה בתל לכיש/צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

רשות העתיקות הודיעה היום (שישי) כי החרס הקדום שנמצא על ידי מטיילים בתל לכיש, הנושא את הכיתוב "דריווש שנת 24" - אינו אותנטי. הטעות התגלתה, לאחר שחוקרת בעלת שם עולמי הודתה כי חרטה את הכתובת על הכלי. לדברי החוקרת, שנחשבת לאחת מהבודדות בעולם שמתמחה בתעתיקים של השפה הארמית הקדומה, היא חרטה את הכתובת בסיור עם תלמידים באוגוסט האחרון, ואחרי כן השאירה את הממצא במקומו.

"רשות העתיקות לוקחת אחריות על האירוע", אומר פרופ' גדעון אבני, המדען הראשי של הרשות. "החרס נחקר על ידי ד"ר חגי משגב, מומחה בעל שם עולמי לכתב ארמי קדום, ועל ידי הארכיאולוג סער גנור, החוקר את תל לכיש, אבל מסתבר שנתקלנו ב'כתובת שהתחפשה'. בתור ארגון שהאמת המדעית היא נר לרגליו, אנחנו מחוייבים בתיקון הטעות בפני הציבור. מבחינה אתית-מדעית, האירוע חמור מאוד. השארת הכתובת החרוטה באתר הייתה רשלנית, והדבר הוביל להטעיית החוקרים ולשיבוש האמת המדעית. אפשר לספור על יד אחת אירועים מסוג זה שקרו במחקר הארכיאולוגי".

כתובת דריווש בת 2500 שנה שנמצאה בתל לכיש. יולי שוורץ, רשות העתיקות
הכתובת שהטעתה את החוקרים/רשות העתיקות, יולי שוורץ

החוקרת הבהירה כי לא השאירה את החרס בכוונת זדון, ולאור האירוע, תרענן הרשות את הנהלים בקרב כל משלחות החפירה הזרות שפועלות בארץ. פרופ' אבני הוסיף: "האירוע ממחיש את הסכנה שקיימת בהוספת כתב מודרני על גבי חפצים עתיקים - נושא שמעסיק את הקהילה המדעית מזה שנים רבות. במקביל לבדיקה הפליאוגרפית בידי מומחה עתיר ניסיון, החפץ נבדק במעבדות ונמצא כחרס עתיק. הדבר מוכיח פעם נוספת שרק חפץ שמתגלה בחפירה מסודרת ויוצא מהאדמה לעיני הארכיאולוגים, הוא 100% אמיתי. כל חפץ אחר שמתגלה מעלה סימני שאלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully