וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בלתי ייאמן": תיעוד ראשון אי פעם של הדג המהיר בעולם צד דג טונה

27.2.2023 / 23:57

חוקרים הצליחו לתעד לראשונה 24 שעות בחייו של דג מפרשן בניסיון להבין כיצד הוא צד את טרפו כשהוא לבד - ולכמה טרף הוא זקוק כדי לעמוד בדרישות האנרגיה שלו ובחילוף החומרים המהיר שלו. צפו בתיעוד המדהים הזה

המפרשן בנוי אחרת/@discovery

מתי יצא לכם לשחות לצד הדג המהיר ביותר בעולם במרדף אחר דג טונה? תיעוד חדש וראשון מסוגו מעניק הצצה ל-24 שעות בחייו של דג מפרשן, מהדגים המסתוריים ביותר באוקיינוס.

זה די מובן מדוע מומחים רואים אתגר במעקב אחרי הדג המהיר ביותר בעולם. המפרשן (Istiophorus platypterus) שייך לקבוצת דגים הנקראים דגי-מקור. הוא מפורסם במראה הייחודי שלו, בכוחו ובציד המהיר שלו, אולם מעט ידוע על האופן שבו המפרשן צד כשהוא לא עם להקתו, בעיקר בגלל שקשה לעמוד בקצב שלו. למעשה עד היום חוקרים לא הצליחו לעשות את זה.

כשזה מגיע לציד קבוצתי, ישנם מקרים מתועדים היטב של ציד "בייטבול", בו קבוצת מפרשניים תניע כדור של דגי טרף אל פני האוקיינוס. לאחר מכן, ביחידים הם יוכלו להיכנס לכדור הפיתיון הכלוא כדי לאכול. עם זאת, מלבד טכניקת הציד הזו, דגים אלו נחשבים לרוב לטורפים שמשוטטים כשהם בודדים ואין שום תיעוד לטכניקת ציד אחרת.

ככה זה נראה

המפרשניים נחשבים בעלי קצב חילוף חומרים גבוה בגלל גודלם, אולם הדבר לא נחקר מכיוון שקשה מאוד להחזיק אותם בשבי. במחקר חדש, החוקרים הצליחו לחבר למפרשן בודד במשקל 45 קילוגרמים במזרח האוקיינוס ​​השקט הטרופי אוגר נתונים נישא עם חיישנים ומצלמה, כדי לעקוב אחרי מה שהדג מצליח לעשות במשך תקופה של 24 שעות.

בזכות ההישג הזה צוות חוקרים מאוניברסיטת נובה סאות'ווסטרן בפלורידה זכה לראשונה לראות כיצד המפרשן הבודד לוכד את טרפו. החוקרים הצליחו לתעד את המפרשן צד דג טונה, תוך שהוא עושה מאמצים מרובים כדי ללכוד אותו, כך מתברר - כשדג הטונה ניסה להסתתר בעזרת שחייה קרובה למפרשן כדי שזה לא יראה אותו עקב הראייה ההיקפית הבעייתית של הדג.

על אף שהסרטון לא מציג את המפרשן תופס את דג הטונה (מכיוון שלא ניתן לראות את הפה של הדג), לאחר כ-60 שניות הדג מבצע "ניעור ראש" שלדברי החוקרים מעיד לעתים קרובות על בליעה או מניפולציה של טרף, מה שמרמז על כך שהמפרשן תפס בהצלחה את דג הטונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

בעוד שדגי מפרש נחשבים למהירים בעולם עם מהירות מרבית של כ-8.2 מטר לשנייה, דג זה הגיע רק למהירות מקסימלית של 3.1 מטר לשנייה במהלך המרדף אחר דג הטונה. עם זאת, הצוות מעריך שלמפרשן יש יכולת תמרון רבה יותר כשהוא רודף אחרי דג הטונה במהירות נמוכה יותר, במקום לשחות כמה שיותר מהר ולא להיות מסוגל לעמוד בקצב הסיבובים המהירים ושינויי הכיוון של הטרף.

בהתבסס על נתונים שנאספו מאוגר הנתונים יחד עם התיעוד המצולם, החוקרים העריכו שהמפרשן זקוק מדי יום לכחצי טונה כמו זו שהוא צד כדי לעמוד בדרישות האנרגיה שלו.

הצוות שחרר את התיעוד ההראשון מסוגו של אירוע ציד מפרשן יחיד - עם למעלה מ-24 שעות של נתוני התנהגות אינדיבידואליים והערכות קצב חילוף חומרים פעיל. הם מציעים שהמחקר יכול לשמש כנקודת מוצא לשיפור ההבנה על טורפי האוקיינוס ​​המרשימים הללו. "המחקר הזה משפר את ההבנה שלנו לגבי חייהם הנסתרים של הדגים המלכותיים, החשובים מאוד מבחינה אקולוגית וכלכלית", אמר ד"ר מחמוד שיבג'י, מחבר שותף למחקר ומנהל מכון המחקר גאי הארווי באוניברסיטת נובה סאות'ווסטרן, "ידע כזה חיוני כדי לעזור לנו להגן טוב יותר על בריאותם של הדגים הללו ועל טרפם כדי שתהיה לנו תעשיית דיג ספורטיבי בת קיימא לשנים רבות".

המאמר התפרסם ב-Scientific Reports.

  • עוד באותו נושא:
  • דגים
  • ציד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully