וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יען אדום צוואר שכמעט נכחד ובקע במדגרה, שוחרר בחי בר יטבתה

עודכן לאחרונה: 20.1.2023 / 8:24

"פרנקו" הוא יען אדום צוואר שבקע במדגרה מלאכותית בחי בר ביטבתה, שנותנת תקווה למאמצי השבה משותפים של המין שרשות הטבע והגנים מקדמת יחד עם גוזמקביליה במדינת סנגל, אחרי שהמין שם כמעט ונכחד בטבע. צפו בקטנצ'יק שגדל ושוחרר

"פרנקו" יען אדום צוואר שוחרר בחי בר יוטבתה/צילום: רשות הטבע והגנים

"פרנקו" הוא יען אדום צוואר צעיר כבן חצי שנה, היחיד ששרד בהצלחה מתוך ארבע ביצי יען שבקעו השנה בשמורת חי בר יוטבתה, המנוהלת על ידי רשות הטבע והגנים. מדי יום כמעט פוגשים אותו פקחי ומטפלי שמורת חי בר יוטבתה במרחבי השמורה ומתרגשים לראות את והשתלבותו העצמאית עם שאר היענים וחיות הבר האחרות המשוטטות בשמורה.

סיפורו מרגש במיוחד שכן בקיעתו היתה במדגרה מלאכותית בחי בר, שנותנת תקווה למאמצי השבה משותפים של המין שרשות הטבע והגנים מקדמת יחד עם הגורמים המקבילים במדינת סנגל, אחרי שהמין שם כמעט ונכחד בטבע.

"פרנקו" יען צוואר אדום. רשות הטבע והגנים
פרנקו גדל במדגרה בארץ, אחרי שכמעט נכחד בסנגל/רשות הטבע והגנים
"פרנקו" יען צוואר אדום. רשות הטבע והגנים
וכאן הוא כבר משתובב כמו ילד קטן/רשות הטבע והגנים

הוקמה בשמורת החי בר מדגרה מלאכותית לביצי היען

הפרויקט המשותף עם סנגל החל בשנים האחרונות בהובלת רוני מלכא, גימלאי של רשות הטבע והגנים ולשעבר מנהל חטיבת אכיפה ברשות. זאת לאחר שבדיקות דנ"א העלו כי היענים הנמצאים בשמורת חי בר יוטבתה (יען אדום צוואר/יען צפון אפריקני) כמעט וזהים לתת המין שחי בסנגל. עם השקת שיתוף הפעולה להצלה הבין לאומית של המין, הוקמה בשמורת החי בר מדגרה מלאכותית לביצי היען, במטרה לבסס גרעין רבייה מקומי משמעותי ולתמוך בסנגל להקים אחד משלה, על בסיס ביצי יען מישראל. זאת בין היתר על מנת שגם סנגל תשיב אותם לטבע בשמורות המתאימות בשטחה ותאושש בכך את אוכלוסייתם, המצויה בסכנת הכחדה.

בחי בר יוטבתה כ-30 יענים ממין אדום צוואר והישרדותן ופוריותן של ביצי היען בשטח הפתוח ובכלל אינה גבוהה. על כן מספר ביצים שהועברו עד כה מישראל לסנגל באופן מפוקח לא בקעו בהצלחה ברובן. בתוך כך ניצב האתגר כיצד ביצים שהודגרו במדגרה מלאכותית יוכלו להשתלב בטבע.

עם זאת, סיפורו של פרנקו שבקע במדגרה נותן כאמור תקווה למאמצי ההשבה. פרנקו בקע ביוני 2022 לאחר 40 יום במדגרה. הוא גודל בהשגחה קפדנית של מטפלי החי בר עד גיל חצי שנה בשטח מוגן בשמורה כדי להגן עליו מפני טורפים עד שיגדל ויתחזק. בסוף השנה, לאחר שגדל במקצת הוא הועבר לשטח הפתוח יותר בשמורת החי בר יוטבתה שם הוא פגש לראשונה את בני מינו ואת חיות הבר האחרות השוכנות בשמורה.

"פרנקו" יען צוואר אדום. רשות הטבע והגנים
פרנקו חוזר למדבר שבו הוא יחיה, בערבה הדרומית/רשות הטבע והגנים

לא ידוע אם פרנקו הוא זכר או נקבה

בימים הראשונים נראה היה כי הוא מתקשה להסתגל ולא זוכה לקבלת פנים חמה במיוחד מחיות הבר האחרות. צוות החי בר עקב אחריו מקרוב, ווידא שהוא מסתדר עם המזון בהצלחה ואף חיזק אותו באוכל מהצד באופן מפוקח. כשבוע לאחר מכן נראה שהוא כבר מצא את מקומו ומוצא את מזונו לבד, ומסתדר היטב. אגב, יצוין שעדיין לא ידוע אם פרנקו הוא זכר או נקבה מאחר ולא התבצעה לו עדיין בדיקת זוויג. בעוד כמה חודשים, על סמך נוצותיו יהיה ניתן לגלות את מינו. אם הוא יהיה בעל נוצות שחורות עם נגיעות לבנות ניתן יהיה לקבוע שמינו זכר. אם נוצות אפורות יעטרו אותו כנראה שהצוות יצטרך להתרגל שפרנקו הוא למעשה נקבה.

בכל אופן השתלבותו כעת בשטח הפתוח יכולה כבר כנראה להעיד על אפשרויות ההצלחה של ההשבה לטבע הן בישראל והן בסנגל, מביצים שגודלו במדגרה מלאכותית. בתקווה שהמין לא ייכחד בסנגל ובעולם בכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully