וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתפוס את הזוהר הצפוני: מבט על אחת מתופעות הטבע המדהימות בעולם

בשיתוף הפניקס

3.1.2023 / 13:00

הזוהר הצפוני נחשב לאחת התופעות הטבעיות הקסומות בעולם. כך תוכלו לראות אותו במלוא הדרו במסגרת טיול באיסלנד

הזוהר הצפוני. ShutterStock
הזוהר הצפוני/ShutterStock

מי מאיתנו לא שמע על הזוהר הצפוני? מופע אורות צבעוני ומסתורי בשמי צפון כדור הארץ, שגורם לאנשים מכל רחבי העולם לחצות יבשות ולנסוע אלפי קילומטרים, כדי להגיע למקומות כמו איסלנד ולצפות בפלא המואר.

מהו הזוהר הצפוני, ואיך הוא נוצר?

הזוהר הצפוני, או אורות הצפון, נוצרים בחגורת ואן אלן - רצועות של חלקיקים טעונים אנרגטית, המקיפים את כדור הארץ. כאשר חלקיקים טעונים אנרגטית מגיעים מהשמש, הם מתנגשים עם חלקיקי גז באטמוספירת כדור הארץ וכך נוצר המראה המרהיב. צבעי המופע (אורות הקוטב) משתנים בהתאם לסוגים של חלקיקי הגז המשתתפים בתהליך. מפגש עם חלקיקי חמצן למשל, מוליד מופע של אורות ירוקים ואילו מפגש נדיר יותר עם חלקיקי מימן או חנקן, מוליד מופע של אורות אדומים וכחולים.

כפי שאפשר להבין, צריכים להתקיים במקביל תנאים רבים כדי לאפשר את היווצרות התופעה, ולכן לפעמים דרושה סבלנות והמתנה של כמה ימים עד שה"מופע" המרהיב מתחיל. בנוסף, אורות הקוטב משתנים בהתאם למצב החלקיקים בשמיים ולכן עשוי להתקבל מופע שונה בעוצמתו, בצבעים שלו ובאורכו, שלא תמיד נראה בדיוק כמו בתמונות.

באיזה מדינות אפשר לראות את אורות הזוהר הצפוני?

הזוהר הצפוני או אורות הצפון ניתנים לצפייה בקרבת הקוטב הצפוני, אם כי גם בקוטב הדרומי התופעה מתקיימת. אם מתרחשת תופעה נדירה יותר, כמו סערה מגנטית, אורות הצפון יכולים להרחיק מאזורי הקטבים ולהגיע למשל למדינות שונות במרכז אירופה. נוסעים במיוחד כדי לצפות בזוהר הצפוני? עדיף לנסוע למקומות שבהם הסיכוי לראות אותו גבוה במיוחד.

ניתן לראות את האורות בצפון רוסיה, לפלנד, גרינלנד, אלסקה וקנדה. בחלקן אפשר לשהות בתוך מלון בונגלו עם תקרת זכוכית שקופה, המאפשרת צפייה נוחה מהמיטה בשמיים הזוהרים. איסלנד נחשבת בין המיקומים הפופולריים יותר לצפייה, בשל הסיכוי הגבוה לראות משם את הזוהר הצפוני. לכל אלה אפשר להוסיף טיסה קצרה יחסית מישראל, תושבים ידידותיים ועוד הרבה אטרקציות תיירותיות כמו צפיה בלווייתנים בטבע.

איפה ומתי מתרחש המופע השמיימי?

הזמן האידיאלי לנסוע לאיסלנד כדי לצפות בזוהר הצפוני הוא בין החודשים ספטמבר ואפריל, כאשר ינואר נחשב לחודש המתאים ביותר לצפייה בזוהר (בעיקר המחצית השנייה שלו). ואחרי שאמרנו את זה, אם יש לכם מזל אולי תצליחו לראות את הזוהר אפילו באוגוסט.

השעה שבה תיהנו מהסיכוי הגדול ביותר לראות את אורות הקוטב חולפים מעל איסלנד היא שעת חצות, מה שהופך את כל החוויה למסתורית ומיוחדת אפילו יותר. עם זאת, כדאי לשריין כמה שעות בכל לילה (למשל בין 22:00 - 02:00), כי התופעה מתרחשת לעיתים מספר פעמים לאורך הלילה, לפרקי זמן של כ- 15 דקות לכל מופע.

המיקום המתאים ביותר לצפייה בזוהר הצפוני הוא כמה שיותר רחוק מהעיר, כמה שיותר עמוק בתוך הטבע. הסיבה לכך היא התאורה: קצת כמו צפיה בכוכבים, גם כדי לראות את הזוהר הצפוני במיטבו מומלץ להיות במקום שאין בו תאורה מלאכותית (אם כי אפשר לראות את הזוהר גם ברייקיאוויק, העיר הגדולה של איסלנד). לכן מומלץ לנסות לתזמן את הטיסה שלכם לאיסלנד לימים שבהם אין ירח כלל או כאשר הירח אינו מלא.

לבסוף, כדאי לבדוק מה מצב העננים בשמיים לפני שאתם יוצאים לרדוף אחרי הזוהר הצפוני, כי שמים מכוסים בעננים כבדים יסתירו לכם את המופע.

לאן באיסלנד כדאי להגיע כדי לראות את אורות הקוטב?

כדאי להקדיש לפחות שבוע ימים לטיול באיסלנד על מנת לנסות מיקומים שונים לצפייה בתופעה, בעיקר בסביבת רייקיאוויק. הנה כמה מהלוקיישנים הבולטים:

הגעה לרייקיאוויק - העיר הגדולה באיסלנד היא לוקיישן ממנו אפשר לראות את הזוהר הצפוני, המכונה גם "אורורה". בתוך רייקיאוויק עצמה, כדאי לנסות לתפוס את הזוהר ליד מגדלור גראוטה - Grótta בצפון מערב העיר. ליד המגדלור תמצאו בריכה גיאותרמית קטנה עם מים חמים שבה תוכלו לחמם את כפות הרגליים באוויר הלילה הקפוא, בזמן שאתם ממתינים למופע. עוד לוקיישן מומלץ בתוך רייקיאוויק היא גבעת Oskjuhlid שצופה על העיר ומסביבה חורשה חשוכה.

תצפית מלב האוקיינוס - אחת האפשרויות המרגשות וההרפתקניות למרדף אחר הזוהר הצפוני באזור רייקיאוויק היא צפייה באורות מהאוקיינוס. ספינות תצפית יוצאות מנמל רייקיאוויק שנמצא במרכז העיר ומפליגות למרחק של כ- 20 דקות מקו החוף של העיר. המרחק מאורות העיר מבטיח שמיים חשוכים ונקיים מזיהום אור. מסיבות אלו, מופע האורות כפי שהוא נצפה מעל האוקיינוס נחשב מרהיב במיוחד.

מרדף אחרי אורות הצפון ברכב פרטי או בסיור מאורגן - אפשר לשכור רכב ולנסוע אחרי אורות הצפון בסביבת רייקיאוויק או באחת העיירות האחרות בסביבה. כדי להצליח לראות את אורות הקוטב במקרה כזה, מומלץ לבדוק מה מצב העננים בשמים באזור אליו אתם נוסעים. כדאי גם לבדוק באתרי אינטרנט רלוונטיים את רמת הפעילות הסולארית באותו הערב, על מנת להבין מה הסיכוי שתפגשו את הזוהר. יש גם קבוצות פייסבוק איסלנדיות שמציעות תחזיות והמלצות על מקומות שכדאי לנסוע אליהם בערב ספציפי, כדי לראות את האורות בצורה הטובה ביותר.

מעדיפים שמישהו אחר יעשה בשבילכם את העבודה הקשה? תמיד אפשר לקחת סיור מאורגן באוטובוס עם מדריכים מקצועיים שיודעים איך לאתר את אורות הקוטב, מכירים את הלוקיישנים הכי טובים ויודעים מתי הסיכוי הטוב ביותר לראות אותם.

הזוהר הצפוני מעל הר קירקיופל, איסלנד. ShutterStock
הזוהר הצפוני מעל הר קירקיופל, איסלנד/ShutterStock

מתכננים לראות את הזוהר? יש רק דבר אחד בטוח

צפייה באורות הזוהר הצפוני יכולה לחשוף בפניכם את נפלאות הטבע והיקום במלוא הדרם. אך הזוהר יכול להיות חמקמק: גם אם תתזמנו את הנסיעה באופן מדויק, תגיעו ללוקיישנים הכי מומלצים ותעמדו שעות ארוכות כל לילה באזורים החשוכים של איסלנד בתקווה לראות את האורות, אף אחד לא יכול להבטיח לכם שזה באמת יקרה. רוצים ללכת על בטוח בתחום חשוב לא פחות? במידה שתזדקקו לסיוע רפואי הרחק מהבית, תוכלו לוודא שאכן תקבלו אותו, במידה שתרכשו ביטוח נסיעות לחו"ל.

אחרי הכול, כשאנחנו או היקרים לנו לא חשים בטוב, אנחנו רוצים לראות את האור (בקצה המנהרה) - ולקבל את הטיפול הכי טוב שאפשר. בדיוק מסיבה זו כדאי להצטייד בביטוח נסיעות לחו"ל כבר בשלבי תכנון הנסיעה לאיסלנד, ולהבטיח שבמידת הצורך יש מי שידאג לכם. חשיבותו של ביטוח נסיעות עולה במיוחד כאשר מדובר על טיול הרפתקני כמו נסיעה לאיסלנד בעקבות אורות הזוהר הצפוני, טיול שבו תוכלו למצוא את עצמכם נוסעים בשעות הלילה החשוכות על כבישים מכוסים בקרח, כשהעיניים שלכם בודקות כל הזמן מה קורה בשמיים. וזה עוד לפני שהזכרנו את מזג האוויר הקר, שיכול להגדיל את הסיכויים לחלות ולהזדקק לטיפול רפואי.

זוהר בשמיים ואפליקציה חדשנית בידיים

גם כשאתם נמצאים במקום מרוחק כמו איסלנד, במידה שתצטרכו סיוע רפואי הוא נמצא במרחק לחיצה. זאת בהנחה שתרכשו ביטוח נסיעות לחו"ל, שכולל אפליקציה המאפשרת להפעיל אותו בלחיצת כפתור. כך למשל ביטוח נסיעות לחו"ל הפניקס smart travel כולל אפליקציה ייעודית, המאפשרת לבצע מגוון פעולות בצורה קלה - שחוסכת זמן וחותכת את הבירוקרטיה. האפליקציה מאפשרת לכם לחפש רופא זמין בקרבת מקום ויותר מזה - לקבוע אליו תור בלחיצת כפתור.

רוצים לקבוע תור לרופא, בלי להגיע למרפאה? אין שום בעיה. אם רכשתם ביטוח נסיעות לחו"ל של הפניקס, תוכלו דרך האפליקציה לקבוע תור לשיחת ווידאו - ואפילו לקבל במהלכה הפניה או מרשם בהתאם לצורך. בחלק מהמקרים, אפשר להזמין רופא עד אליכם (הוא אולי לא יגיע ללב ים אם יצאתם למרדף ימי אחרי הזוהר הצפוני, אך בחלק מהמקרים הוא יוכל להגיע עד החדר שלכם במלון).

ומה לגבי התשלום לרופא? ביטוח נסיעות סטנדרטי כרוך לרוב בתשלום לרופא מהכיס שלכם. כדי לקבל החזר, תצטרכו לפתוח תביעה ולהמתין לקבלת החזר מחברת הביטוח. אפליקציית הפניקס smart travel חוסכת לכם את הבירוקרטיה. הזמנתם תור דרך האפליקציה? הפניקס תשלם עבורכם מאחורי הקלעים, בלי שתצטרכו לשלם מהכיס ולחכות להחזר. השירות באפליקציה ניתן ע"י חברת Air Doctor הישראלית, שמחברת בין מטיילים לרופאים ברחבי העולם.

לצלם את הזוהר הצפוני

לא פשוט ללכוד את הזוהר הצפוני בעדשת המצלמה, אך עבור מי שבוחר לקחת ציוד צילום איכותי, גדלים הסיכויים לצלם תמונות איכותיות שישאירו מזכרת מדהימה מהחוויה. כדאי לחפש מדריכים ולבדוק איך מומלץ לכוון את המצלמה כדי לתעד את הזוהר הצפוני במלוא הדרו. למקרה שהחלטתם לקחת אתכם מצלמה יקרה, כדאי גם לדאוג לה לכיסוי ביטוחי מתאים: בעת רכישת ביטוח נסיעות לחו"ל, אפשר להוסיף כיסוי ייעודי למצלמה, שיעניק החזר כספי עד התקרה הנקובה בפוליסה במקרה של גניבה.

לראות את הזוהר הצפוני ולחזור מוארים

צפייה בזוהר הצפוני יכולה להיות חוויה של התעוררות רוחנית אמיתית. אירוע מרגש של פעם בחיים, שכדאי להשקיע בשבילו, לתכנן היטב ולנסוע עד איסלנד הרחוקה כדי לרדוף אחריו - גם אם רק לכמה ימים. רק אל תשכחו לשמור על עצמכם בעזרת ביטוח נסיעות מותאם ומקיף, שיאפשר לכם להתרכז בטיול ולמצות את החוויה המיוחדת הזו עד תום.

מידע זה הינו כללי אודות התכנית בלבד וכל האמור כפוף לתנאי הפוליסה המלאים ולסייגיה. לעיון בתנאי הפוליסה המלאים ולמידע מלא אודות הכיסויים הביטוחים, החרגות וסייגים, ניתן להיכנס לאתר החברה בכתובת WWW.FNX.CO.IL.

החברה עושה מאמצים בכדי לוודא שהמידע המוצג בכתבה הינו המידע השלם והמדויק, אולם עשויים להיות שינויים ו/או להופיע בכתבה אי דיוקים ו/או שגיאות. הסתמכות על המידע הינה באחריות עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין כל נזק ו/או הפסד מכל מין וסוג שהוא העלולים להיגרם, בין במישרין ובין בעקיפין, כתוצאה מהסתמכות על מידע זה. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי או כל ייעוץ אחר המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הפניקס חברה לביטוח בע"מ.

בשיתוף הפניקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully