וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחיינים פינו פסולת מעומק הים בפלמחים - בתוך בגדי הים שלהם. צפו

עודכן לאחרונה: 20.12.2022 / 15:20

דיווו שהתקבל בסוף השבוע באפליקציית SeaWatch על לכלוך רב שנמצא בים של פלמחים, גרם לקהילת השחיינים להתגייס למבצע ניקוי, שבו הם אפילו מילאו את בגד הים שלהם בפסולת והביאו חזרה לחוף. צפו בשחיינים המנקים

שחיינים פינו פסולת מחוף פלמחים בתוך בגדי ים/צילום: יעל גל

שוחים ושומרים על הים: בסוף השבוע האחרון התקבל דיווח באפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע מיעל גל, שחיינית מים פתוחים, על פסולת רבה במים באזור פלמחים.

מדובר בתופעה בעייתית ביותר בעולם כולו ובישראל במיוחד, בעקבות משטר הזרמים שמביאים כמויות גדולות במיוחד של פסולת, לצד השימוש הגבוה בכלים חד פעמיים בישראל. יעל רתמה את קהילת השחיינים בפלמחים, שהרימו את הכפפה (תרתי משמע), והגיעו לבצע ניקיון יזום של האזור אתמול והיום בבוקר. "לצד האחריות האישית של כל אחד ואחת להפחתת השימוש בכלים ואריזות חד פעמיות, נחוץ פתרון מערכתי מצד קובעי מדיניות ולקיחת אחריות של התעשיות ויצרני הפסולת. כל הכבוד לשחיינים העירניים והאכפתיים שדיווחו באפליקציית SeaWatch ואף הגדילו והוציאו בעצמם חלק מהפסולת באמצעים שהיו להם. אם גם אתם נתקלים במפגע אקולוגי בחוף או בים, חשוב לדווח באפליקציה וכך המידע יגיע אוטומטית אל גורם הטיפול הרלוונטי", מוסיפה הדס גן-פרקל, רכזת מוקד SeaWatch.

שחיינים פינו פסולת מחוף פלמחים בתוך בגדי ים. יעל גל, החברה להגנת הטבע
"השחיינים הוציאו בעצמם חלק מהפסולת באמצעים שהיו להם". אחת מגיבורות מבצע הניקוי/החברה להגנת הטבע, יעל גל
שחיינים פינו פסולת מחוף פלמחים בתוך בגדי ים. יעל גל, החברה להגנת הטבע
"לצד האחריות האישית, נחוץ פתרון מערכתי". שחיינית ו"השלל" שמצאה בים/החברה להגנת הטבע, יעל גל
שחיינים פינו פסולת מחוף פלמחים בתוך בגדי ים. יעל גל, החברה להגנת הטבע
מצוף שבו נעזרו השחיינים לפינוי הפסולת מהים/החברה להגנת הטבע, יעל גל

הכי חשוב לדווח

בחברה להגנת הטבע מציינים כי 12 מיליון טונות פסולת פלסטיק מגיעים לאוקיינוסים בכל שנה. אפליקציית SeaWatch מיועדת לדיווחים על מפגעים כמו עבירות דיג, זיהום, רשתות רפאים ופגיעה בחיות מוגנות בזמן אמת. המוקד פועל מזה שש שנים בים התיכון ומחודש מרץ 2019 במפרץ אילת. מאז השקת האפליקציה בשנת 2015, הורידו את האפליקציה כ-10,000 חובבי ים. לאחרונה שודרגה האפליקציה וכעת היא מאפשרת גם דיווח על נסיעה בחוף, דיווח על דיג בחוף מוכרז, ודיווח על שיט מסוכן בקרבת החוף - כל אלה במסגרת דיווח המועבר לגורמי האכיפה והטיפול הממשלתיים בזמן אמת.

בנוסף, התווספה האפשרות לדיווח על תצפיות של יצורים ימיים, המועברות לחוקרים רלוונטיים באקדמיה במסגרת "מדע אזרחי". האפליקציה מציעה גם את אינציקלופדית "ים של ידע" - מדריך מקוון להכרת בעלי החיים בים התיכון, ריכוז של כל המידע על השמורות הימיות, תקנות הדיג, חוקי השיט ועוד, בצורה קצרה וברורה. "ציוד דיג פעיל וציוד דיג נטוש גורמים לפגיעה רחבת היקף בחי הימי שלנו. אולם הפגיעה של ציוד דיג נטוש היא מקוממת במיוחד מכיוון שהיא פגיעה מיותרת לחלוטין. מכיוון שהדייג שנטש את הרשת לא לקח עליה אחריות, העירנות של אזרחים המדווחים באפליקציה היא חיונית. אנחנו ממשיכים לפעול להעלאת המודעות והערנות למפגעים אקולוגיים בים וכך נמשיך להרחיב את מעגלי המדווחים - שבזכותם הכל קורה. בכל אירוע מחדש, אנחנו רואים שיתוף פעולה פורה ומוצלח עם פקחי היחידה הימית ומרכז ההצלה לצבי ים של רשות הטבע והגנים, היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה ומועצות אזוריות ועיריות, שמקבלים את הפניה ומטפלים בה במהירות ובמקצועיות. במידה ונתקלים בציוד דיג נטוש חשוב לדווח באפליקציית SeaWatch ואנו נדאג שהמפגע יוסר בצורה בטיחותית לבני האדם ולחיות המעורבות", מסכמת גן-פרקל.

אחת השחייניות מוציאה פסולת שאספה מבגד הים שלה, פלמחים, 20.12.22

שחיינים פינו פסולת מחוף פלמחים בתוך בגדי ים/צילום: יעל גל

שחיינית: "נדהמנו מכמות חסרת תקדים של פסולת פלסטיק שצפה"

יעל גל: "אנחנו בקהילת שחייני פלמחים נוהגים לשחות בים כמעט כל בוקר (אם הים מאפשר), ובעונה זו רגילים לים צלול ועושר לא ייאמן של חיות בר ימיות. בקהילה מעל 200 שחיינים פעילים. בשבת האחרונה, למרות תנאי הים המדהימים, נדהמנו מכמות חסרת תקדים של פסולת פלסטיק שצפה בכל אזורי השחייה, החל מחוף קיבוץ פלמחים ודרומה עד תל יבנה. כאנשי ים שהסביבה הימית, ובפרט חוף פלמחים, קרובים לליבם, התחלנו לאסוף את הפסולת אל שקי רשת ואל מצופי הסימון שלנו. אפילו בגדי הים הפכו לאמצעים לאיסוף זבל. פסולת פלסטיק שזורמת לים היא אחת מהסיבות למוות של דגים ויונקים ימיים. הפיכת איזור ימי זה לשמורת טבע ימית תאפשר להגן בצורה אופטימלית על בית הגידול הייחודי הזה".

להורדת האפליקציה:
GOOGLE PLAY
APPLE
להרחבה על האפליקציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully