וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי השריפה בנוטרדאם: חוקרים גילו שלדים בסרקופגים עתיקים

עודכן לאחרונה: 19.12.2022 / 16:39

מתחת להריסות החרוכות של הקתדרלה המפורסמת בפריז, התגלו סרקופגים מעופרת שבהם שרידים של שני אישים רמי מעלה. אחד מהם - שגולגולתו נוסרה - נותר בגדר תעלומה

סרקופגים עם שלדים נמצאו מתחת להריסות קתדרלת נוטרדאם בפריז/צילום: טוויטר, UT3

לאחר שקתדרלת נוטרדאם המפורסמת בפריז נשרפה עד היסוד בשנת 2019, נמצאו מספר ממצאים מדהימים מתחת להריסותיה החרוכות. ביניהם היו שני סרקופגים (ארונות קבורה קדומים) יוצאי דופן העשויים עופרת, שהיו קבורים מתחת לקתדרלה במשך מאות שנים. אחד הסרקופגים שנמצאו עתיק בכמה מאות שנים מרעהו.

אתר iflscience מדווח כי לאחרונה, ארכיאולוגים עטו על עצמם ביגוד מגן מיוחד, ופתחו את הסרקופגים. המיגון נדרש בשל החשש מרעילות העופרת שממנה עשויים ארונות הקבורה. החוקרים, מאוניברסיטת טולוז שבצרפת, מצאו בהם שרידים של שני גברים אמידים, שעל גופם רמזים לתלאות חייהם.

חוקרי מעבדה בודקים את הסרקופג מנוטרדאם

הרמז נמצא במוזיאון הלובר

אחת הגופות זוהתה בקלות כאנטואן דה לה פורט, וזאת הודות לכתובת זיכרון שנותרה שלמה ברובה. וכך נכתב בה: "זהו גופו של מר אנטואן מכנסיית קאנון פורט. מוות (ב-)24 בדצמבר 1710 בשנתו ה-83. תנוח על משכבך בשלום".

הארון היה עשוי מעופרת כדי לסייע בשימור הגופה, פריבילגיה שהיתה שמורה באותה עת לעשירים בלבד. אך הארון לא היה שלם והגופה התפרקה באופן משמעותי. כל שנותר ממנה היה עצמות, שיער וכמה פיסות של בד. עצמותיו רמזו על אורח חיים יושבני, כמו גם על שגדון (מחלת גאוט), מחלה שעשויה להיגרם לעיתים מאכילה ומשתייה מופרזים.

החוקרים דיוחו כי דה לה פורט נטמן באזור השמור למיוחסים, ובמהלך חייו היה אדם עשיר ובעל השפעה. למעשה, הוא הזמין מספר ציורים התלויים כאן במוזיאון הלובר שבפריז ושילם מכספו עבור שיפוצים בקתדרלה נוטר-דאם, שבה נקבר.

זהותו של הנקבר השני נותרה בגדר תעלומה. סבורים כי מדובר בזכר בגיל 40-25, שבמהלך חייו נהג ככל הנראה לרכוב על סוסים. על גולגולתו ואזור בטנו הונחו עלים ופרחים. למרות שגם ארונו הוצב בחלק מהקתדרלה המעיד על חשיבות או בולטות, עדיין לא ידוע כאמור במי מדובר, ולא באיזו מאה הוא חי. העצמות הראו סימנים למחלה כרונית, בעוד שרוב שיניו נהרסו עוד לפני מותו. נוסף על כך, גולגולתו היתה מעוותת, ככל הנראה תוצאה של חבישת כיסוי ראש מסוים בעת שהיה תינוק.

הסוד הראשון של הסרקופגים מנוטרדאם נחשף בטולוז

בזכות ניסור הגולגולת

החוקרים מכנים אותו בכינוי "לה קבלייה" (Le Cavalier), וסבורים כי יש עדיין סיכוי לזהותו בעתיד. "אם מועד מותו היה בסביבות המחצית השנייה של המאה ה-16 או תחילת המאה ה-17, אולי נוכל לזהות אותו במרשם המתים שיש ברשותנו", אמר החוקר כריסטוף בסנייה במסיבת עיתונאים. "אם המועד מוקדם מכך, כנראה שלעולם לא נדע מי הוא היה".

עם זאת, גולגולתו של האיש נוסרה לאחר מותו, מה שמעיד על כך שלצוות החוקרים יש מזל. "גולגולתו של אותו פרש נוסרה והחזה שלו נפתח לצורך חניטה", אמר אריק קרוביזי, פרופסור לאנתרופולוגיה ביולוגית באוניברסיטת טולוז. "היה זה נוהג מקובל באצולה לאחר אמצע המאה ה-16".

עוד נמסר כי בחינת שרידיו של הפרש מרמזת על סיבת מותו: דלקת קרום המוח כרונית שנגרמה כתוצאה משחפת. בחודשים הקרובים יימשכו הבדיקות, וצוותי החוקרים מתכננים להמשיך ולפרסמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully