וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי השיטפונות הנפלאים: רשימת 10 הגבים הכי שווים בנגב

נתנאל אלינסון

2.12.2022 / 0:01

עקב השיטפונות הנפלאים שהיו השבוע ברחבי הנגב והערבה, ביקשנו מאיש המדבר המהולל נתנאל אלינסון להכין רשימה של עשרת הגבים הכי טובים באזור לטבילה ולטיול, ויש רבים כאלה. הנה הם לפניכם (וסליחה מאלו שלא נכנסו)

גבי עתק/עודד סהר, רשות הטבע והגנים

עקב השיטפונות הנפלאים שהיו השבוע באזור הנגב והערבה, ביקשנו מנתנאל אלינסון, ראש מדרשת הערבה ואיש המדבר, ללהכין את רשימה של עשרת הגבים הכי שווים בנגב, שרבים מהם התמלאו עכשיו, והם נהדרים לטבילה ולטיול.

"מדבר יהודה לא נכנס למשחק כי הוא היה לוקח שבעה מקומות מתוך העשירייה", מסביר אלינסון מדוע הוצא חבל הארץ המדברי הזה מהרשימה, ולכן התמקד באזור הנגב, כלומר מקו עזה-באר שבע-דימונה- צומת הערבה ודרומה עד הרי אילת.

יאללה, מתחילים.

מקום 10: גב ירקעם

אם זה היה תלוי בי הוא היה מחוץ לרשימה כי לא מדובר בגב אלא בבריכת שחייה שכונתית. קרבתו היחסית לרכבים ומיקומו הצפוני יחסית הפכו אותו למתויר מידי ולעתים גם מלוכלכך. אבל בסוף לא יכולתי להתעלם מאחד הגבים המשמעותיים ביותר בנגב, גם היסטורית. והוא אחלה. מקום לקפוץ, פינות חמד, וגב שנשאר עמוק לתוך הקיץ.

עין ירקעם

מקום 9: גב עורץ

על אחד מהערוצים היורדים מהמכתש הקטן. לא מוכר בעליל. חמד של בחור. ארבע על חמש מטרים של מים שרוב הסיכויים שלא מלאים בזיעת מטיילים. כשהוא מלא זה חגיגה. חסרונות: אין חוף, אם המים יורדים ואתם לא חזקים מספיק- סיכוי טוב שתתקעו בפנים. אז תמיד תשאירו מישהו בחוץ.

מקום 8: גב שביט

מה רציתם, שלא תהיה פה אפליה מתקנת? תראו. הגב כשלעצמו לא היה אמור להיכנס אפילו לרשימת מאה הגבים. אבל- ויש פה אבל. הוא הנציג היחיד בכל אזור חולות ניצנה! גב באזור של חולות זה נדיר, וגם לא יכולתי להשאיר אזור ענק שיהיה מחוץ לרשימה. נחל שביט מתחתר לו לקניון קצר ונחמד והגב מוחבא מתחת למפל קטן בינות לעצי אשל. תוספת נקודות משמעותית מאוד: שש דקות הליכה מהגב נמצאת דיונת שביט, דיונה נפלאה של חול אדמדם, מהיפות ביותר בנגב. כן כן, מוסיפים פה ניקוד גם על המרחב שמסביב לגב.

מקום 7: ערוץ 126 (גב צופר)

גב צופר, המכונה גם "ערוץ 126", קרוי על שם הדרך היחידה למצוא את הנחליל הזה: בקילומטר ה-126 מאילת (יש שלטים קטנטנים בצד הדרך). ערוץ קטן ויפהפה, לא מטיול בדרך כלל- ובקצה, מפל גבוה שבתחתיתו גב מתוק מארץ המתוקים. סוד: גם מעל המפל יש גב גדול ויש עלייה מדרום למפל. החוף של הגב נהדר, עץ שיטה ענק עושה צל, ואם התמזל מזלכם לראות את המפל זורם- זה בכלל אורות גבוהים.

מקום 6: גב עישרון וגבי נחל עתק

כן, זאת רמאות, שמתי פה שניים, אבל אהבה מקלקלת את השורה. ואני חולה על הרי אילת הצפוניים. כשראיתי שאין מקום ברשימה לשניהם ואמרתי- אבוי! הרי את שניהם אני כל כך אוהב - יאללה הם קרובים יחסית נדחוף אותם יחד.

גב עישרון: חור עולם. הרי אילת הצפוניים. הפתעה אמיתית. לא הרחק מהיישוב שחרות מתחבא לו גב גדול יחסית מתחת למפל גבוה. קסם של מקום שחבוי בתוך לופ של נחל שיוצר שם כעין אודיטוריום שסוגר על הגב. חוף נפלא. מלא לעתים רחוקות (בערך פעם בשלוש עד חמש שנים).

גבי נחל עתק: פלא פלאות. הרי אילת כידוע לא מצטיינים בגבים אלא בדברים אחרים (נוף מטריף, צבעוניות ועוד), אבל נחל עתק הוא כמו דרישת שלום ממדבר יהודה במקום לא צפוי. קניון מרשים עם סדרה של שלושה גבים בלתי רגילים עם סולמות ביניהם. מלא פעם בחמש שנים גג.

גבי עתק בהרי אילת. רעות שגיא, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
גבי עתק בהרי אילת/רשות הטבע והגנים, רעות שגיא, רשות הטבע והגנים

מקום 5: גב זרחן

יואווו תרגעו עם הקללות! אני יודע, רבים מחברי הטובים טוענים בתוקף זה חד משמעית הגב היפה ביותר בנגב. זאת משום שמעל הגב ישנה מעין מערה יפהפייה עם חור בתקרתה, והשמש שמרצדת על המים ועל הקירות יוצרת מיצג מרהיב. הכל נכון אבל יש בעיה: אני שונא שקר לי. וגב זרחן תמיד קפוא. הוא תמיד בצל, אה וגם אין לו חוף טוב לצידו, רק סלעים כאלה שבקושי אפשר להתחרדן עליהם. היתרון בצל שמעליו- שהוא מחזיק זמן רב יחסית.

גב זרחן

מקום 4: גב נחל חווה

אני יודע שזה לא הסיבה שהוא נקרא ככה - אבל במאה מטרים לפני גב חווה אתה פשוט מרגיש בגן עדן. נקיק צר עטור עצי תאנה ירוקים באמצע המדבר, ובסופו- גב מושלם מתחת למפל יפהפה. חוף חלוקים נוח במיוחד. גן עדן. חיסרון יחיד: תמיד מוצל. אני אוהב גבים שיש בהם גם שמש.

גב נחל חווה

מקום 3: גב שרף

לא רחוק ממפעלי צין, נחל קצר שבו כמה וכמה גבים. הגב העליון ושני קילומטרים אחר כך מפל עם עוד שני גבים נהדרים. אבל את המקום הגבוה ברשימה הוא בזכות הגב העליון. חלקת אלוהים קטנה שנותרה מהאזור הזה לפני ההרס של מפעלי צין. גב מושלם. עמוק, גדול, צלול, מתחת למפל לא גבוה, חוף נהדר, גב עם שמש- כלומר חמים ונעים יחסית, וליד אשלים עם צל. מה יש עוד לבקש?

גב שרף

מקום 2: הקניון הלבן

לא יודע, אני מאוד אמביוולנטי על הבחירה של עצמי לדחוף את הקניון הלבן למקום כל כך גבוה. אני מודה שברמה האישית אין לי אליו חיבור מיוחד (אולי כי זה גב ששמור כמעט ורק לג'יפאים. הוא רחוק באופן קיצוני מכל כביש למעט כביש 10 הסגור, ובלב שטחי אש). מצד שני, אי אפשר להתעלם מהנתונים הרטובים: מדובר בגב שתכולתו יכולה להכיל את כל הגבים שציינתי עד עכשיו כפול שלוש פעמים. זה למעשה קניון באורך של עשרות מטרים, שלאחר שיטפון כולו, פשוט כולו גב אחד ארוך של מים צלולים וכחולים. נמצא בערוץ נחל שגיא, מדרום להר כרכום. כשהוא מלא, מדובר באחד המקומות הפלאיים ביותר בארץ.

הקניון הלבן

מקום 1: גב נחל יחם

אהוב ליבי. המלך הבלתי מעורער של הדרום. נותן את מימיו רק למסורים שבהולכי המדבר. שמשי. ענק. עצום. מרהיב. מוטרף. גב נחל יחם חבוי למרגלות מפל אדיר בערוץ שיורד מהר כיפה לנחל פארן. יש בו הכל. הוא ענק. יש לו חוף רך ונעים וקסום, המפל שמעליו הוא מהמיוחדים שיש, נראה כאילו אלוהים בעצמו גילף אותו. לא קרוב לרכב אבל גם לא מאוד רחוק (חצי שעה הליכה).

ומה הקאץ' שמוסיף לו נקודות: קשה עד בלתי אפשרי לדעת מתי הוא מלא. כלומר, מהרגע שהוא זורם - יש לו "גג" שבוע לפני שהוא מחלחל ונעלם. בשנה שעברה הייתי בו ביום שישי והוא היה מלא בטירוף שאי אפשר לעמוד בו, וחמישה ימים אחר כך הייתי שם עם חבורה שהדלקתי אותם על המקום הזה, והיתה בו שלולית קטנה עד הברכיים. בקיצור, מימד הקשה להשגה רק הופך אותו טוב יותר.
ואתמול הוא התמלא עד גדותיו.

עד כאן חברות וחברים. מצטער בשם כל אלו שבכאב גדול נאלצתי להשאיר בחוץ (רשימה חלקית: גב צניפים, עין אום תינה, ברק, ורדית, גב ספיר, גב חולית, גבי פרס, גבי חצרה, גב כרכום, הגבים האולימפיים בפארן, גב שועל, גבי ימין, גבי מזר, עין אורחות, עין אום צלאח, גב ילק, גבי חדב, גוב, עקרבים, גבי צין).

חשוב מאוד!
אין ברשימה הנ"ל משום המלצה לאחד מהמקומות. הרשימה הנ"ל גם לא מתיימרת להסביר דרכי הגעה - לשם כך חפשו במדריכים המוסמכים. אין להיכנס לשטחי אש ולמסלולים לא מסומנים בשמורות ללא תיאום מראש עם הגורמים המוסמכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully