וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטמון מדהים של 24 פסלים עתיקים התגלה ליד ספא בטוסקנה

הפסלים יוצאי הדופן היו שקועים בין שכבות בוץ במרחב ששימש בתי מרחץ קדומים לפני 2,300 שנים. החוקרים אומרים כי זהו הממצא המשמעותי ביותר מסוגו מזה 50 שנה

פסלי ברונזה בני 2300 שנה התגלו ליד ספא בטוסקנה/צילום: רויטרס

מקבץ ייחודי של פסלי ברונזה שנשמרו במשך אלפי שנים בין שכבות של בוץ ומים רותחים, התגלה במתחם של בתי מרחץ שנבנו על ידי האטרוסקים בטוסקנה. מתחם זה מצוי לצד ספא מודרני.

המקבץ, שהוגדר "יוצא דופן", כולל 24 פסלים שהיו שקועים בחלקם בקרקע הבוצית. גילם מוערך בכ-2,300 שנים, והם זכו לתואר "הממצא המשמעותי ביותר מסוגו מזה 50 שנה". בין השאר, הם כוללים פסל של נער השוכב לצד היגיאה, אלת הבריאות במיתולוגיה, עם נחש הכרוך סביב זרועה. בנוסף, נמצא פסל של אפולו, אל השמש, ופסלים של ילדים, גבירות וקיסרים.

פסלי ברונזה בני 2300 שנה התגלו ליד ספא בטוסקנה. רויטרס
בין שכבות של בוץ ומים רותחים. אחד מ-24 הפסלים שנמצאו ליד סיינה/רויטרס
פסלי ברונזה בני 2300 שנה התגלו ליד ספא בטוסקנה. רויטרס
הפסלים זכו לתואר "הממצא המשמעותי ביותר מסוגו מזה 50 שנה"/רויטרס
פסלי ברונזה בני 2300 שנה התגלו ליד ספא בטוסקנה. רויטרס
גילם של הפסלים מוערך בכ-2,300 שנים/רויטרס

העם הקדום שנעלם מההיסטוריה

אתר הגארדיאן מדווח כי ארכיאולוגים נתקלו בפסלים במהלך חפירות שנערכו בבית המרחץ העתיק בסן קסיאנו די באני (San Casciano dei Bagni), ליד סיינה. הספא המודרני, שניזון מ-42 מעיינות חמים, סמוך לאתר העתיק והוא נחשב לאחד מיעדי הספא הפופולריים ביותר באיטליה.

החוקרים מאמינים כי בתי המרחץ הללו נוצרו בידי האטרוסקים במאה השלישית לפני הספירה, והם כוללים מזרקות ומזבחות. בני העם הקדום, שנעלמו מבמת ההיסטוריה, התעשרו במרוצת התקופה הרומית, בעת שקיסרים שונים, בהם אוגוסטוס (הקיסר שהונצח בידי המלך הורדוס בשמה של העיר קיסריה) פקדו את המעיינות בזכות יתרונותיהם הבריאותיים.

לצד 24 פסלי הברונזה, שחמישה מהם מתנשאים לגובה של כמעט מטר, מצאו הארכיאולוגים גם אלפי מטבעות וכן כתובות אטרוסקיות ולטיניות. מניחים כי המבקרים במקום השליכו מטבעות אל מי המרחצאות, כסימן למזל טוב ולבריאות.

מאסימו אוסאנה, מנהל אגף המוזיאונים במשרד התרבות האיטלקי, אמר כי השרידים הם התגלית המשמעותית ביותר מסוגה מאז שנמצאו שני פסלי ברונזה בגודל מלא של לוחמים עירומים מזוקנים מול חופי קלבריה (Calabrian) בשנת 1972. "זוהי ללא ספק אחת התגליות המשמעותיות ביותר של פסלי ברונזה בהיסטוריה הקדומה של הים התיכון", אמר אוסאנה.

פסלי ברונזה בני 2300 שנה התגלו ליד ספא בטוסקנה. רויטרס
הפסלים נמצאו בבית המרחץ העתיק בסן קסיאנו די באני (San Casciano dei Bagni), ליד סיינה/רויטרס
פסלי ברונזה בני 2300 שנה התגלו ליד ספא בטוסקנה. רויטרס
חמישה מהפסלים מתנשאים לגובה של כמעט מטר/רויטרס

משפחות נבחרות וקיסרים איטלקיים

את פרויקט החפירה במקום מוביל מאז שנת 2019 הארכיאולוג ג'אקופו טאבולי. בחודש אוגוסט האחרון נמצאו במקום כמה פרטי אמנות קדומים. טאבולי, המכהן כפרופסור באוניברסיטה בסיינה, תיאר את התגלית האחרונה כ"ייחודית לחלוטין".

הציוויליזציה האטרוסקית שגשגה באיטליה, בעיקר באזורים המרכזיים של טוסקנה ואומבריה, במשך 500 שנים לפני הגעתה של הרפובליקה הרומית. לאטרוסקים הייתה השפעה משמעותית על תחומי התרבות והאמנות הרומיות.

בדיקה ראשונית של 24 הפסלים, שפוסלו בידי אומנים מקומיים בין המאה השנייה והראשונה לפני הספירה, מצביעה על כך שהשרידים היו שייכים במקור למשפחות אטרוסקיות ורומיות נבחרות, בעלי אדמות, אישים מקומיים בעלי השפעה וקיסרים רומיים.

טאבולי מסביר כי המעיינות החמים, העשירים במינרלים כסידן ומגנזיום, נשארו פעילים עד המאה החמישית, לפני שנסגרו. אך למרות סגירתם, הם לא נהרסו בתקופה שבה הנוצרים שלטו באזור. הבריכות נאטמו באמצעות עמודי אבן כבדים בעוד שהפסלים נותרו במים. המטמון נמצא לאחר שארכיאולוגים הסירו את עמודי האבן. "זהו מאגר הפסלים הגדול ביותר מאיטליה העתיקה והוא היחיד שאנו מבינים היטב את ההקשרים שלו", אמר טאבולי.

פסלי ברונזה בני 2300 שנה התגלו ליד ספא בטוסקנה. רויטרס
"זהו מאגר הפסלים הגדול ביותר מאיטליה העתיקה"/רויטרס
פסלי ברונזה בני 2300 שנה התגלו ליד ספא בטוסקנה. רויטרס
הפסלים פוסלו בידי אומנים מקומיים בין המאה השנייה והראשונה לפני הספירה/רויטרס

"איטליה מלאה באוצרות אדירים וייחודיים"

שר התרבות האיטלקי שמונה לאחרונה, ג'נארו סנג'וליאנו, אמר כי "התגלית יוצאת הדופן מאשרת שוב כי איטליה היא מדינה מלאה באוצרות אדירים וייחודיים".

השרידים הללו מהווים עדות חשובה למעבר בין התקופה האטרוסקית והרומית, כאשר המרחצאות הללו נחשבים למעין עיר מקלט שבה שרר שלום. "אפילו בתקופות היסטוריות שבהן התחוללו הסכסוכים הנוראיים ביותר בחוץ, בתוך הבריכות הללו ועל המזבחות הללו, נראה ששני העולמות - האטרוסקי והרומי - התקיימו בצוותא ללא בעיות", אמר טאבולי.

החפירות במקום יתחדשו באביב הבא, בעוד שתקופת החורף תשמש את החוקרים לשיקום ועריכת מחקרים נוספים על השרידים. חפצי האמנות ישוכנו בבניין מהמאה ה-16 שנרכש לאחרונה על ידי משרד התרבות בעיירה סן קסיאנו. גם אתר המרחצאות העתיקים יזכה לפיתוח ויהפוך לפארק ארכיאולוגי. "זוהי הזדמנות נוספת לצמיחה רוחנית של התרבות שלנו", אמר סנג'וליאנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully