וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי מאות שנים של חיפושים: נחשף קברו של סנטה קלאוס האמיתי

25.10.2022 / 0:05

ארכיאולוגים חשפו בכנסייה מהמאה הרביעית.בטורקיה את המקום המדויק שבו נקבר ניקולאוס הקדוש, הבישוף הנוצרי שעשה ניסים וחילק מתנות לילדים והיווה את המקור לסיפור שמאחורי סנטה קלאוס

קונגרס הסנטה קלאוס השנתי בקופנהגן/רויטרס

חוקרים טורקים טוענים שהם הצליחו לאתר את קברו של ניקולאוס הקדוש, הדמות האמיתית שהיוותה השראה לסנטה קלאוס, מתחת לשרידי כנסייה מהמאה החמישית. למרות שכבר זמן רב ידוע שהקדוש הנוצרי נקבר במחוז אנטליה שבטורקיה, שרידיו נעלמו כ-700 שנה לאחר מותו, כך שמקום קבורתו המדויק לא היה ידוע - עד כה, כך דיווח Live Science.

"זו תגלית חשובה ביותר, הממצא הראשון מאותה תקופה", אמר אוסמן אראבשאר, יו"ר המועצה האזורית לשימור המורשת התרבותית באנטליה, לאתר החדשות המקומי DHA. החוקרים גילו את מקום מנוחתו הסופי לכאורה של ניקולאוס הקדוש לאחר שחשפו את שרידי המקדש העתיק בעיירת החוף דמרה.

על פי הדיווחים, האדם עליו מתבססת האגדה של סנטה קלאוס, מת ב-6 בדצמבר 343 ונקבר באתר המורשת של אונסק"ו, עם זאת, הבזיליקה הוטבעה אז על ידי עליית מפלס הים התיכון בימי הביניים, וכנסייה נוספת נבנתה מעליה בעיירה שנקראה אז מיירה בין המאות ה-5 וה-12, כדי להגן על קברו של הקדוש. לרוע המזל, גנבים מאיטליה בזזו את הקבר בשנת 1087 וסילקו את רוב שרידי גופתו של ניקולאוס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הכל נראה אבוד עד שהחפירות האחרונות חשפו את שרידי ריצוף האריחים והפסיפס מהבזיליקה המקורית, מה שהוביל את החוקרים להאמין שזהו המקום בו הוא נקבר. "הגענו לשרידי הכנסייה הראשונה ולקומה שעליה צעד ניקולס הקדוש", אמר ארבשאר. החוקרים משערים כי מקום מנוחתו המדויק נמצא בבסיסו של ציור קיר של ישו, והם מסתמכים בין היתר על הדמיון של הבניין הכנסייתי לכנסיית הקבר בירושלים.

כך הפך ניקולאוס לסנטה קלאוס

בעוד שמעט מאוד ידוע על ניקולאוס האמיתי, הבישוף התפאר לכאורה ברזומה דמוי ישו מבחינת עשיית ניסים - כולל הצלת שלוש נערות מזנות, החייאת שלושה ילדים עניים שנרצחו ועמדו להכין מבשרם או מדמם אוכל או מרק, כריתת עץ שנשלט על ידי שדים והצלת ספינה מהריסות על ידי תפילה.

המעשה המפורסם ביותר שלו לכאורה היה כרוך בתרומת רוב עושרו לעניים ונותן מתנות בסתר, למשל הטמנת מטבעות בנעליים - מה שהיווה את הבסיס לסיפורים על מסעות הענקת המתנות השנתיים של סנטה קלאוס בחג המולד.

למעשה מקור השם סנטה קלאוס הוא בשמו ההולנדי של ניקולאוס, סינטרקלאס, פטרון הילדים. האגדה מספרת שב־6 בדצמבר העניק הבישוף לשלוש נערות עניות מתנות זהב, ומכאן המנהג לתת מתנות בחג יומו של ניקולאס הקדוש. במסורת המקורית סינטרקלאס מגיע כל שנה בסירה ממקום מושבו הקבוע בספרד מלווה בעוזרו, שדון חג מולד שקיבל את הכינוי פיט השחור. אף שהחג הזה נחוג עד ימינו, ברוב המדינות הנוצריות תפס את מקומו חג המולד ב־25 בדצמבר.

על פי אחת מהאגדות האורבניות דמותו המפורסמת של סנטה האמריקני המודרני - זקן שמנמן וחביב, בעל זקן לבן וארוך - נוצרה בכלל על ידי חברת קוקה קולה ב־1931 שרצתה ליצור דמות מושכת של סנטה, שתשמש בפרסומות החברה. עובדה זו הינה נכונה רק חלקית וקוקה קולה אכן עזרה לגרסה הזו של סנטה קלאוס להפוך לפופולארית ומוכרת ביותר, אבל למעשה הדמות של סנטה לובש האדום עם הזקן הלבן התקבעה בתרבות המודרנית הרבה לפני שקוקה קולה השתמשה בה בפרסומות שלה (והוא צוייר ככה עוד מלפני שקוקה קולה הומצאה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully