וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרוב לסוכה: כשכולם בטבע, קבלו הצעה ל-5 טיולים עירוניים

עודכן לאחרונה: 1.10.2023 / 14:52

כשכולם יוצאים לטבע, זה הזמן שלכם להישאר קרוב לסוכה ולגלות מסלולי טיול נהדרים בעיר שלכם או בעיר לא מוכרת: הפתעות אורבניות ברמת גן וגבעתיים, טיול אופניים מנמל לנמל בתל אביב, אוצרות מהעבר בחיפה, תצפיות בירושלים ודילוגים בעיר העתיקה של באר שבע

סנפלינג טיילת החומות בירושלים/צילום: איל שפירא

תל אביב: באופניים מנמל לנמל ושאר חוויות אורבניות

מה כבר אפשר לחדש בתל אביב? ובכן, אם אתם גרים בצפון הרחוק או בדרום העמוק, תל אביב היא כר פורה למסע גילויים אורבני. למעשה, גם תושבי גוש דן ימצאו בה פינות לא מוכרות. הסוד הוא לפקוח את העיניים.

המסלול הראשון הוא טיול מנמל לנמל, שאותו מומלץ לבצע באופניים ששוכרים ברחבי העיר (שירות האופניים השיתופי תל אופן למשל). המסלול נע בין נמל תל אביב לנמל יפו, ואורכו פחות מ-15 ק"מ. לכל אורכו יש גם מסלול אופניים ייעודי לצד הטיילת, כך שאתם מסודרים. פשוט רוכבים, עוצרים בנקודות עניין, שותים קפה מול הים, וממשיכים הלאה. הכיוון לא משנה, אבל ההמלצה שלנו היא לסיים בנמל יפו, ובאותה הזדמנות גם להסתובב בסמטאות, בשוק הפשפשים ובשאר מוקדי העניין. כדי להגיע חזרה לרכב בנקודת ההתחלה, אפשר לשוב באופניים, או פשוט לקחת אוטובוס או מונית.

מסלול מומלץ נוסף הוא טיול רגלי קצר בשביל העצמאות, שנחנך בלב העיר ביום העצמאות ה-70 של המדינה. בסך הכל קילומטר הליכה, אבל עם אינספור עצירות. זהו מסלול מעגלי והוא חולף בשדרות רוטשילד, כך שאתם מסודרים גם מבחינה קולינרית. בנוסף, השביל דוגם גם את נחלת בנימין, רחוב אלנבי ועוד. כאן אין כמובן סימון שבילים, אלא פסי מתכת מיוחדים שהוטבעו על המדרכות. במסלול: בית העצמאות (המקום שבו הוכרזה המדינה), הקיוסק הראשון בעיר, מגדל שלום (הבנוי על הריסות גימנסיה הרצליה), בית הכנסת הגדול, האנדרטה למייסדי העיר ועוד. לשביל הזה יש אפילו אפליקציה, כך שגם תקבלו מידע היסטורי מרתק.

ולסיום, מסלול שקשה להגדירו "תיירותי" במלא מובן המילה, אך הוא בהחלט מרתק: שיטוט בדרום תל אביב, באזור נווה שאנן והתחנה המרכזית. כאן, במקום שבו אוכלוסייה גדולה של מהגרי עבודה, הנוף האורבני אינו משובב נפש, אבל הוא בהחלט מעניין. באזור נווה שאנן יש לא מעט מסעדות מצוינות. אנחנו אהבנו את "גורקה קיטשן", שמגישה מנות מהודו ונפאל (רח' ראש פינה 16), והפכה לחביבתם של פודיז מרחבי העיר. ואם תתמסרו לאפלוליות קשת-היום של התחנה המרכזית, אל תוותרו על קניות במכולת הפיליפינית הגדולה שבקומת הקרקע ועל הליכה לאיבוד במסדרונות הנטושים ומוכי הגרפיטי. שימו לב שהחוויה האורבנית הזו ממש לא מתאימה לכולם.

נמל יפו. איל שפירא
מנמל לנמל, מומלץ לבצע באופניים. נמל יפו, מבט מהאוויר/איל שפירא
התחנה המרכזית בתל אביב. איל שפירא
הסוד הוא לפקוח את העיניים. התחנה המרכזית בתל אביב/איל שפירא

חיפה: פסיפסים לצד תל שקמונה וגם מסלולי מדרגות

לחיפה יש קטע משלה, וטיול בה - במיוחד בעיר התחתית - תמיד יניב חוויות מדליקות. אחרי שכבר סימנתם וי על המסעדות של ואדי ניסנאס ועל הגנים הבהאיים, הגיע הזמן להעמיק.

ההמלצה הראשונה היא מסלול טיול מול הים בתל שקמונה וטיילת הכט. המסלול, שאורכו כ-2.5 ק"מ, מתחיל ומסתיים במכון לחקר ימים ואגמים. מהחנייה צועדים דרומה ומגיעים מיד לתל שקמונה ומטפסים לראשו. מלמעלה נראה הים במיטבו, כמו גם שרידים ארכיאולוגיים למרגלות התל, שחלקם בני 2,000 שנה ויותר. בין השאר, שגשגה כאן בימי קדם תעשיית הפקת צבע הארגמן, שחומרי הגלם שלה היו חלזונות ימיים. ממשיכים דרומה ופונים שמאלה מתחת לגשר אל פארק הכט - מרחב מטופח שאיתו ממשיכים צפונה. בצד השני של הכביש ממתין אוצר: מערות שקמונה, ששימשו בימי קדם לקבורה. אם אתם עם ילדים, שימו לב שהמקום זרוע בורות עמוקים, אז שימו לב היטב. בהמשך ממתין לכם גם פסיפס מפתיע.

מסלול יפהפה, שמתאים גם ליום וגם ללילה, הוא טיול בשבילי המדרגות של חיפה. קשה להאמין, אבל יש המון גרמי מדרגות שמחברים בין העיר התחתית לבין אזור הכרמל. הם יספקו לכם חוויה אורבנית מרעננת פלוס נוף נפלא של המפרץ ושל הקריות. אורך המסלול כ-2.5 ק"מ (קווי). מומלץ להתחיל ב"מדרגות גדרה" (ליד מבנה מספר 107 ברח' יפה נוף) ולסיים בשדרות בן גוריון. אם הגעתם ברכב אחד, אפשר לחזור אליו באוטובוס או במונית.

תל שקמונה. איל שפירא
מלמעלה נראה הים במיטבו, כמו גם שרידים ארכיאולוגיים למרגלות התל. תל שקמונה/איל שפירא
טיילת לואי בחיפה. איל שפירא
שבילי המדרגות מתאימים גם ליום וגם ללילה. טיילת לואי בחיפה/איל שפירא

דילוגים בין רמת גן לגבעתיים: מנפוליאון ועד הכוכבים

מכירים את גבעת נפוליאון ברמת גן? תחזיקו חזק, כי מתברר שהיא בכלל שייכת לתל אביב. בכל מקרה, סעו אליה, טפסו על רכסיה הקדומים, וגם תופתעו לגלות שהיא קיבלה את שמה מאחר שכאן חנה צבאו של המצביא הצרפתי לפני כיבוש יפו. ניבט ממנה נוף עירוני מעניין ועבור הילדים הי אנדמית כהר אדיר שכיף לטפס עליו. ואם תרדו ממנה בצדה השני, המערבי, תגיעו לפארק הצפרות ביער ראש ציפור, ששטחו כ-30. פשוט תפסו פינה באחד המסתורים הייעודיים וחפשו בעלי כנף ממינים שונים, שמגיעים לאגם המלאכותי הנראה טבעי לחלוטין. כיף גדול. ומשם צעדו אל אתר שבע טחנות בירקון, שבו שרידי טחנות קמח קדומות לצד הסכר. אורכו של כל הסיבוב הזה הוא כקילומטר ואפילו פחות.

מכאן מומלץ לדלג אל גבעתיים השכנה, ולטפס אל גבעת קוזלובסקי, שגובהה 87 מטרים מעל פני הים, מה שהופך אותה לאחת הגבוהות בגוש דן. כאן ממתין לכם "מצפור שלום", שממנו ניבט נוף מרהיב של גבעתיים ותל אביב. לאחר התצפית, לכו מספר דקות אל גן העלייה השנייה, שבו יש עצים קשישים, מתקני שעשועים, בריכת מים ציורית, המון ספסלים ושביל טיול חמוד שלצדו נטועים שלטי הסבר על גרמי השמים, כיאה לגן שבו נמצא מצפה הכוכבים של העיר. את כל האתרים הללו ווייז מכיר היטב, וכל שנותר לכם הוא רק למצוא חנייה.

גבעת קוזלובסקי בגבעתיים. איל שפירא
87 מטרים מעל פני הים. בריכת מים בגבעת קוזלובסקי, גבעתיים/איל שפירא
תל עכו גבעת נפוליאון. צילום: עמית מנדלסון, יח"צ קרמר דוידוביץ',
מסתבר שהיא שייכת בכלל לתל אביב. גבעת נפוליאון/צילום: עמית מנדלסון, יח"צ קרמר דוידוביץ'

ירושלים: הטיילת, החומות והגיא

מה כבר אפשר לחדש לירושלמים? תתחילו מטיילת החומות הצפונית, ותופתעו. הטיילת נעה על גבי החומות הקשישות של העיר, שהוקמו לפני כמעט 500 שנה בידי הסולטן הטורקי סולימאן המפואר. באדיבותו, תקבלו נקודות מבט חדשות ומרעננות על העיר העתיקה, כולל הרובע המוסלמי והנוצרי. אל תוותרו על סלפי הכרחי בנקודה היפה מכל: "תצפית שלוש הכיפות", שמציגה לראווה את כיפת בית הכנסת החורבה, כיפת הסלע והר הבית. שימו לב: הכניסה בתשלום (25 שקלים למבוגר, 12 שקלים לילד. פרטים נוספים בקישור).

אחרי שחוזרים אל הקרקע, מומלץ לעשות סיבוב הליכה נעים בגיא בן הינום. פשוט הולכים כמה שרוצים וחוזרים באותה הדרך. עניין של 1-2 ק"מ. בשנים האחרונות, נעשה באזור זה פיתוח סביבתי משמעותי, ונוספו לו שלטי הסבר וסימוני שבילים. תתחילו מסינמטק ירושלים, חלפו מעל גשר בני ברית המתנשא מול חומות העיר, וצעדו עם סימון כחול שייקח אתכם אל נקודות תצפית יפות. בין נקודות העניין המרכזיות במסלול: מצוק שלצדו נובע מעיין, מערות קבורה מימי בית ראשון ומבנה צלבני קדום ("בית העצמות"), שממנו נראה הר הזיתים במלוא יופיו.

גיא בן הינום בירושלים. איל שפירא
באזור זה נעשה פיתוח סביבתי משמעותי. גיא בן הינום/איל שפירא
טיילת החומות בירושלים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
שהוקמו לפני כמעט 500 שנה. טיילת החומות בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

דילוגים בעיר העתיקה של באר שבע

מתי בפעם האחרונה טיילתם בבאר שבע, בעיר עצמה? בין אם אתם מקומיים ובין אם תיירים מצפון הארץ, כדי להקדיש לעיר העתיקה כמה שעות טובות, במיוחד כעת, בעונה הנעימה יותר. העיר העתיקה כוללת מבנים מהתקופה העותמאנית וגם מימי המנדט הבריטי. חלק מהמבנים שוקמו להפליא.

בכל מקרה, כאן אין צורך במסלול מוגדר, פשוט הפעילו את מפות גוגל בנייד ודלגו בין נקודות העניין לאורך של קילומטר או יותר. כך למשל, "באר אברהם" הכולל מרכז מבקרים (לקראת סוכות, כדאי לברר אם יהיו פעילות בחג), המבנה שבו פעל בית המרחקת הראשון בנגב (רח' קק"ל 94), בית השייח' אבו מדין, ראש העיר הבדואי בימי המנדט, בית הסראיה הטורקי, מוזיאון הנגב, אנדרטה לחיילים הטורקים וטחנת הרכבת הטורקית, ששימשה במיזם האדיר להנחת פסי רכבת לעבר חצי האי סיני במלחמת העולם הראשונה. במקום ממתין לכם קטר קיטור נושן מספר 70414, הדומה לזה שכיכב בשירו של חיים חפר, "שיר הקטר". ואם אתם עם ילדים, מומלץ לדלג גם למוזיאון המדע שבפארק קרסו למדע. ב-13-11 באוקטובר ייערך בו פסטיבל מדע לכל המשפחה.

מוזיאון הנגב בבאר שבע. מרכז המבקרים הבינל"א באר אברהם,
מוזיאון הנגב בבאר שבע/מרכז המבקרים הבינל"א באר אברהם
מתחם הקטר בבאר שבע. דיאגו מיטלברג, מערכת וואלה! NEWS
מתחם הקטר בבאר שבע/מערכת וואלה! NEWS, דיאגו מיטלברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully