וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה נדירה לבית קברות איראני עם מצבות בצורת פין

19.9.2022 / 23:45

האתר שממוקם בצפון איראן הפך לפופולארי למדי בקרב תיירים. הממשל המקומי מתבייש בו - אך עד היום לא ממש ברור מדוע המצבות נראות כך ומה הוותק שלהן

פסטיבל הפין ביפן, 2015/רויטרס

מאחר שקרוב לוודאי לא הייתם לאחרונה באיראן ובטוח לא ביקרתם בבית קברות באיראן, תרשו לנו להציג בפניכם את בית הקברות חאליד נאבי. כשאתם שומעים על בית קברות אתם בטח מדמיינים בעיניכם מצבות צפופות בשטח קטן, אבל זה בדיוק ההפך ממה שקורה בבית הקברות הביזארי הזה. שם, בשטח הררי בין המון גבעות ירוקים, מתנוססות להן מצבות שנראות כמו איבר המין הגברי.

לא ברור מדוע המצבות הללו עוצבו ברמיזה מינית משהו או כמה זמן הן עומדות שם. במדינה השמרנית יש מבוכה גדולה נוכח קיומו של האתר הזה, כך שיש מעט מאוד מחקר סביבו. אנתרופולוגים שניסו לחקור את התופעה הזו מאמינים שבית הקברות הזה עשוי להיות שייך לתרבויות שעסקו בפולחן הפאלי (סגידה לאיבר המין הגברי ולכוחות הרבייה של הטבע) ממרכז אסיה ומהודו - למרות שאין כל ראייה שמוכיחה את זה.

בית הקברות חאליד נאבי. Richard Manning, GettyImages
בית הקברות הביזארי בתפארתו/GettyImages, Richard Manning
בית הקברות חאליד נאבי. Kaveh Kazemi/, GettyImages
בית קברות באיראן עם מצבו בצורת פין/GettyImages, Kaveh Kazemi/

בית הקברות הביזארי הזה ממוקם בצפון איראן, באזור הררי ליד הגבול עם טורקמניסטאן. יש בו מאות מצבות מרווחות למדי, רובן המכריע בצורת איבר המין הזכרי.

על פי האגדה המקומית הקברים הללו הם של אנשים שקוללו על ידי האלים על חטאיהם ושייכים לאנשים שהאמינו בפטישיזם לפני מאות שנים.

בית הקברות חאליד נאבי. Kaveh Kazemi/, GettyImages
לא ברור מה הוותק שלהן או מה משמעותן/GettyImages, Kaveh Kazemi/

בבית הקברות יש גם קבר מהמאה ה-4 השייך לנביא נוצרי תימני, חאלד, שמאות טורקמנים מבקרים בו מדי שנה בעלייה לרגל ומשאירים סרטים עליו. מאגר די גדול של תיירים מרחבי העולם פוקדים את האתר הזה מדי שנה, אבל ככל הנראה לא בגלל סיבות הנוגעות לדת.

ב-2015 על פי הדיווחים, שודדים השחיתו את האתר הזה ובזזו כמה מצבות. "לטענת תושבים מקומיים המתגוררים בקרבת מקום, בימים שבהם האתר ריק מתיירים, אנשים מסוימים מתגנבים פנימה ומשחיתים את האבנים", נטען בדיווח של IranWire, "מדיווחים עולה כי בשנות ה-80 היו במקום כ-600 מצבות, מהן נותרו לא יותר מ-200, חלקן שבורות או פגומות. ראיתי דוגמאות רבות לנזק הזה". בדיווח הזהירו שבית הקברות עלול להימחק כליל אם מקרים אלו ימשיכו. מאז האתר זכה למעמד הגנה על ידי ארגון המורשת התרבותית, התיירות והמלאכה של איראן. חאליד נאבי פתוח למבקרים - בין אם למטרות דתיות, או רק למטרות שעשוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully