וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברה להגנת הטבע נגד המכביה: "נזק שנגרם בקלות דעת ובריונות"

26.7.2022 / 14:12

מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן פנתה ליו"ר המכביה אריק זאבי בשל הנזקים לחוף פולג: "הכר בטעויות שנעשו בחוף. קשה להגזים בחומרת הנזק, העבודה הרסה את שכבת החול העליונה". זאבי בתגובה: "ניהול הפרויקט היה בהנחיה ובליווי רשות הטבע והגנים"

בווידאו: ביידן בטקס פתיחת המכביה/צילום: קונטקט

מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן, פנתה הבוקר (שלישי) לספורטאי האולימפי לשעבר, אריק זאבי, המשמש כיו"ר המכביה ה - 21, בנוגע לפגיעה האנושה בטבע הייחודי של חוף פולג, בעקבות הקמת מתקני המכביה.

"אנחנו מבקשים ממך, להכיר בכך שנעשו טעויות וחריגות, שגרמו לפגיעה בסביבה החופית, לדאוג לכך כי הנזקים שקרו יתוקנו וכן להפיק לקחים, עם כל הנוגעים בדבר, כולל נציגות של גופי הסביבה, לקראת המכביה הבאה", נכתב בפנייה לזאבי, "אנו, החברה להגנת הטבע, פונים אליך מתוקף תפקידך כיו"ר המכביה ה-21, אבל גם בהיותך אזרח המדינה המגדל בה את ילדיו, ובוודאי שותף לנו בדאגה לשמירת הסביבה, שתאפשר להם איכות חיים גם בעתיד.

"הבחירה להקים את מתקני המכביה בחוף פולג הייתה, לטעמנו, בחירה שגויה - מדובר בחוף נדיר, המשמש כמסדרון אקולוגי יחיד מסוגו, המחבר בין שמורת פולג בדרום, לשמורת האירוסים, פארק החורף ממזרח ומצפון, ואף עד לחורשת הסרג'נטים. המעבר האקולוגי אינו תיאורטי, מדובר בבעלי חיים, העושים בו שימוש, חלקם מעל הקרקע וחלקם מתחת לפני הקרקע. גופי שמירת הסביבה, התנגדו מראש למיקום, אך משניתן ההיתר לכך, אפשר היה לצפות שעבודות ההכנה יתנהלו בהתאם לו.

"לצערנו, העבודות נעשו בחריגות משמעותיות מההיתר שניתן. למשל, הבאת חול אדום וחצץ וערבובו בחולות הים, שיקוע מיכלי פלסטיק, עירום חולות על הנקז בחוף כדי להסתירו, החריש העמוק שנעשה עם טרקטורים על קו המים ויצירת דרכי נגישות וחניות, לכאורה על קרקע פרטית וללא היתרים - כל אלו הן עבירות מעבר לסמכויות שניתנו בצו. מדובר במהלך הרסני במיוחד, שמנוגד לכל התכנון, (שהיה הנחת מתקנים על השטח החולי, ללא ערבוב של חומר חיצוני). צורת העבודה הרסה את שכבת החול העליונה, שהייתה שכבה מתפקדת, למעשה ללא תקנה. את החול הזה, כבר אי אפשר יהיה להחזיר להיות חול נקי וטבעי.

חוף פולג. ShutterStock
רצועה נדירה שנהרסה. חוף פולג/ShutterStock

עוד הוסיפה האן: "בחודשים האחרונים, פנינו מספר פעמים לגורמים בעיריית נתניה, למשרד להגנת הסביבה ולרשות הטבע והגנים. לצערנו, הייתה התנערות מוחלטת מטענותינו, ומהאחריות של הגורמים האחראים על העבודות. אבסורד בעינינו, שאירוע ספורט כל כך חשוב כמו המכביה משמש תירוץ לפגיעה כה חמורה בטבע. אנו נמצאים בשנים קריטיות למלחמה במשבר האקלים. לטבע ולסביבה החופית יש תפקיד קריטי ביצירת איזון אקלימי. קשה להגזים בחומרת הנזק שנגרם לטבע בקלות דעת, בורות, ובריונות. כספורטאי אולימפי שייצג את המדינה בהצלחה ובכבוד במשך שנים רבות, אנחנו בטוחים כי ערכי הטבע והסביבה קרובים וחשובים לליבך".

מאוחר יותר הגיב זאבי למכתב: "ברצוני לעדכן אותך בהחלטה שהתקבלה עוד טרם מכתבך. כמדי מכביה, אנחנו מקימים ועדת מסקנות בלתי תלויה בראשותו של ניצב בדימוס מני יצחקי שתבחן את כלל הפעילות, כולל חוף פולג. ככלל כל הניהול של הפרוייקט היה בהנחיה ובליווי רשות הטבע והגנים, הגורם המוסמך מטעם מדינת ישראל וכל הנחיותיו לאורך כל הדרך מולאו עד תום העניינים המועלים על ידך, שלהערכתנו אינם מייצגים את התמונה כהוייתה, יועלו בפני ועדת המסקנות".

מרשות הטבע והגנים נמסר: "ראשית יש לציין כי לא מדובר בשמורת טבע או גן לאומי. עם זאת, רשות הטבע והגנים פועלת לפקח על העבודות במסגרת תפקידה להגן על ערכי טבע מוגנים, לרבות שמירה על קטע חוף נקי ולא מואר למען הטלות צבות הים בחופי ישראל בתקופה זו של השנה. על פי הממצאים שנבדקו והידוע לנו, לא נשפכה במתחם המגודר אדמה ממקור חיצוני ולא קיימת פגיעה מהותית ובלתי הפיכה בשטח. הרשות מצידה תמשיך לפקח על העבודות במהלכן וגם לאחר סיום המכביה על מנת לוודא שהקבלן מחזיר את מצב השטח לקדמותו".

  • עוד באותו נושא:
  • אריק זאבי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully