וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו בתיעוד נדיר של כינורן לבן נקוד במפרץ אילת

עודכן לאחרונה: 21.7.2022 / 17:13

מתנדב רשות הטבע והגנים תיעד הבוקר בצלילה חופשית בחוף הצפוני באילת דג בטאי גדול, ככל הנראה מסוג כינורן לבן נקוד שנמצא בסכנת הכחדה קריטית. מהתצפית נראה כי מדובר בתיעוד נדיר של כינורן מסוג זה במפרץ אילת

כינורן לבן נקוד במפרץ אילת/צילום: דורון בראש, רט"ג

לא כל יום רואים בעל חיים נדיר מתחת למים, אבל מתנדב של רשות הטבע והגנים תיעד הבוקר (חמישי) בצלילה חופשית בחוף הצפוני באילת בטאי גדול, כנראה מסוג כינורן לבן נקוד.

כינורן לבן נקוד הוא יצור ימי ממשפחת הכינוריתיים שבסדרת הגיטרנאים, החי במי האוקיינוס ההודי אך גם היגר לים התיכון. זהו דג גיטרה גדול עם כתמי עיניים שחורים גדולים על בסיסי החזה, צלב שחור ייחודי בין העיניים ושורות של כתמים לבנים קטנים בפלג הגוף העליון וחוטם מחודד. הגודל המקסימלי שתועד למין 3.10 מטרים ומשקלו 227 ק"ג. הוא ניזון מסרטנים, חסרי חוליות ורכיכות, לעתים דגים קטנים.

עדי ברש מעמותת כרישים בישראל, סיפרה לוואלה! תיירות, "כינורן, ואולי כינורנית נצפה
היום באילת כשהוא בחיפוש אחר דגים או מקום השרצה. הכינוריתיים הם נדירים אצלנו, ונצפים לרוב רק בקיץ. הם בסכנת הכחדה קריטית בעולם ועומדים בלחץ דיג משמעותי, בעיקר בגלל גודלם שיכול להגיע לשלושה מטרים. מין זה אינו מסוכן לאדם".

כינורן לבן נקוד במפרץ אילת. דורון בראש, רשות הטבע והגנים
תצפית ראשונה במפרץ אילת. כינורן לבן נקוד, הבוקר/רשות הטבע והגנים, דורון בראש

חי בשוניות ואלמוגים ומסתתר בהם

המין נמצא בים האדום ובמערב האוקיינוס ​​ההודי הטרופי לדרום אפריקה ודווח גם במפרץ הפרסי. דג זה הוא הגדול בבני סדרת הגיטנראים, וכפי ששמו מרמז הוא בעל גוף דמוי-כינור או גיטרה שטוחים, הודות לסנפירי החזה וסנפירי השת הרחבים שלו שצורתם דומה. צבעו אפור-כחול עם כתמים לבנים בפלג הגוף העליון. החוטם מחודד והזנב דק אך בעל אונות כמו של דגי גרם.

הדג חי על החולות והשוניות אלמוגים ויכול להסתתר בהם בהסוואה. הוא טורף דגים קטנים וחסרי חוליות ימיים הכוללים צדפות, דיונונים, וסרטנאים שונים. לעיתים הוא שוחה במעלה שפכי נהרות קטנים.

כינורן לבן נקוד אינו מטיל ביצים אלא משריץ עד 10 צעירים. ואולם ההתרבות שלו איטית ובשרו מבוקש למאכל ומשמש במרקים סינים, ועל כן מצבו בסכנת הכחדה.

מרשות הטבע והגנים מבקשים במידה וראיתם את הבטאי, שמרו מרחק של כמה מטרים ואפשרו לו לנוע בחופשיות. לדיווח על חיה פצועה או במצוקה דווחו למוקד רשות הטבע והגנים 3639*.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully