וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפה הזהות של האל המסתורי 'אדון היקום' מהעיר תדמור שבנה שלמה המלך

עודכן לאחרונה: 19.7.2022 / 23:54

במשך שנים ניסו חוקרים לגלות למי יועדו אלפי הכתובות שנמצאו בעיר ההיסטורית תדמור שפנו ליישות אלוהית בשמות כמו "מי ששמו יתברך לעד", "אדון היקום" ו"רחמן". כעת חוקרת טוענת שמצאה את התשובה המפתיעה

הרס עצום: מבט מהאוויר על העיר תדמור לאחר ששוחררה מידי דאעש/צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

זהותו של אל לא ידוע המתואר בכתובות מהעיר העתיקה של פלמירה (תדמור התנ"כית) הממוקמת בסוריה של ימינו, בילבלה את מיטב המדענים עד כה, אבל כעת חוקרת מצהירה שהיא פיצחה את התעלומה.

העיר תדמור הייתה קיימת במשך אלפי שנים ושגשגה לפני כ-2,000 שנה כמרכז מסחר שחיבר את האימפריה הרומית עם נתיבי מסחר באסיה, כמו דרך המשי. בתנ"ך מסופר שהעיר נבנתה על ידי שלמה המלך וכך עולה גם מכתביו של יוסף בן מתתיהו, בספרות חז"ל נטען כי בעיר התיישבו קבוצת בני עבדי שלמה וכי בני תדמור השתתפו בלגיונות שהחריבו את ירושלים - בשתי הפעמים.

בשנת 1980 הכריז ארגון אונסק"ו על תדמור כאתר מורשת עולמית, אולם בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה הוכרזה תדמור בשנת 2013 כאתר הנתון בסיכון, במאי 2015 נכבשה תדמור על ידי ארגון הטרור דאעש ומאות תושבים ומתנגדי דאעש הוצאו להורג, בעיקר על ידי עריפת ראשם. לפני שאנשי המדינה האסלאמית נכנסו אל מתחם המוזיאון והאתר ההיסטורי בעיר הצליחו כוחותיו של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, להעביר חלק ממוצגי המוזיאון למקום מבטחים, כדי להצילם מההרס. במרץ 2016, לאחר התאוששות מסוימת של הצבא הסורי, הצליחו כוחות משטר אסד לשוב ולכבוש את תדמור.

תדמור סוריה. Shutterstock, ShutterStock
תדמור סוריה/ShutterStock, Shutterstock

אז מי היא אותה אלוהות אלמונית שמוזכרת בכתובות ארמיות רבות שנמצאו בתדמור והיא מכונה בהן "מי ששמו יתברך לעד", "אדון היקום" ו"רחמן", שלפי Science in Poland רבות מהכתובות הללו מתוארכות לסביבות לפני 2,000 שנה?

כדי לפתור את התעלומה הזו, אלכסנדרה קוביאק-שניידר, חוקרת פוסט-דוקטורט באוניברסיטת ורוצלב בפולין, השוותה מעל ל-2,000 כתובות מתדמור לכתובות שנמצאו ברחבי מסופוטמיה המתוארכות לאלף הראשון לפני הספירה. היא גילתה שהאלים שסגדו להם במסופוטמיה כונו בשמות דומים לאל האלמוני מתדמור. לדוגמה, "בל-מרדוך" - האל העליון של בבל - כונה גם "רחמן". הביטוי "אדון העולם" - תואר הדומה ל"אדון היקום" שימש לעתים כדי להתייחס לבעל שמין, אל השמים השמי, אחד משני האלים הראשיים של העיר תדמור. כך אמרה קוביאק-שניידר למגזין מדע הפולני.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

החוקרת אמרה כי אותו "אל" אנונימי המוזכר בכתובות בתדמור אינו אל יחיד, אלא אלים מרובים הכוללים את מרדוך ובעל שמין כמו גם כל הנראה האלים נבו (אל החוכמה והכתב הבבלי ובנו של האל מרדוך), האל נרגל (שמוצג בשירים ופיוטים כאל המלחמה והמגפה) והדד (אל הסער ובכיר האלים בתרבויות הארמיות והאמוריות הקדומות שבצפון הלבנט).

.אז מדוע לא צויינו שמות האלים? החוקרת טוענת שאנשים לא הזכירו את שמותייהם כ"אות כבוד". בנוסף, כשאנשים כתבו את הכתובות וביקשו התערבות אלוהית, הם לא תמיד פנו לאל ספציפי אלא לכל אל שיסכים להקשיב לתפילותיהם. "לא היה אל אנונימי אחד, כל אל שהקשיב והראה חסד לבקשות היה ראוי מבינתם לשבח נצחי", אמרה קוביאק-שניידר.

Live Science יצר קשר עם חוקרים שאינם מעורבים במחקר כדי לקבל את נקודות המבט שלהם לממצאים והמסקנות שלה והחוקרים שהשיבו הגיבו בזהירות ואמרו שקוביאק-שניידר "הציגה השערה לקהילה המדעית שתדון בה וכל חוקר יחליט לקבל אותה או לדחות אותה תוך הצגת טיעוני הנגד שלהם, אמר לאונרדו גרגוראטי, חוקר שחקר את ההיסטוריה והארכיאולוגיה של תדמור והאזור שמסביב לה.

חוקר אחד, שסרב לפרסם את שמו, הסכים כי הפנייה לאל האלמוני מתייחסת ככל הנראה לאלילים מרובים, אך היה מודאג מכך שחלק מהטקסטים הבבליים שחקרה קוביאק-שניידר מתוארכים למאות שנים מוקדם יותר מהכתובות מתדמור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully