וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתיחת המרחב האווירי מעל סעודיה לטיסות לישראל וממנה לכל חברות התעופה הוא Game changer

עודכן לאחרונה: 15.7.2022 / 11:28

ההודעה שנראית על פניה עוד כהודעה לאקונית משנה כללי משחק ופותחת את מדינת ישראל לפוטנציאל תיירותי ענקי. פתיחת המרחב האווירי תקצר את זמני הטיסה בכשעתיים בממוצע, תוריד אל עלויות דלק המטוסים, תביא לתחרות גדולה ותוזיל את הטסת המטענים

בשעה 02:00 לפנות בוקר הודיע מנהל התעופה הסעודי על פתיחת שמי סעודיה לטיסות לישראל וממנה. הסעודים הוציאו את ההודעה ללא התייחסות ספציפית לחברות תעופה זרות או ישראלית.

ההודעה שנראית על פניה עוד כהודעה לאקונית של מינהל תעופה אזרחית של הממלכה הסעודית בעצם משנה כללי משחק ופותחת את מדינת ישראל לפוטנציאל תיירותי ענקי. נכון וצריך לראות את ההחלטה הסעודית בקונטקסט רחב בהרבה מפתיחת מסדרונות אויריים מעל סעודיה.

בעשור האחרון יבשת אסיה, היבשת המאוכלסת בתבל הפכה גם ליצואנת התיירות הגדולה בעולם. למדינת ישראל יש הסכמי תעופה חתומים אך לא ממומשים עם מספר גדול של מדינות באסיה. ההסכמים קובעים כמויות טיסות שבועיות, וחברות תעופה שמורשות בשם המדינות לבצע את הטיסות הללו. חלק לא קטן מההסכמים הללו לא מומשו עקב חוסר כדאיות כלכלית לחברות התעופה לטוס במסלול ארוך לאורך הים האדום וחציה של האוקיינוס ההודי.

מטוס אל על עם המשלחת הישראלית נחת בבחריין, 18 באוקטובר 2020. רויטרס
ההודעה תשנה את כללי המשחק/רויטרס
נתיב הטיסה הישירה מישראל לערב הסעודית שבו יטוב נשיא ארה"ב ביידן 15 ביולי 2022. מערכת וואלה!, אתר רשמי
נתיב הטיסה הישירה מישראל לערב הסעודית שבו יטוב נשיא ארה"ב ביידן 15 ביולי 2022/אתר רשמי, מערכת וואלה!

רשימה חלקית של מדינות שלישראל יש הסכמי תעופה חתומים איתן ואין מהן טיסות ישירות:

  • יפן (אל על תכננה ואף שיווקה טיסות לטוקיו אך הקו בוטל עקב התפרצות מגיפת הקורונה)
  • וויטנאם
  • אוסטרליה
  • סינגפור
  • תאילנד (אל על טסה אך החברות התאילנדיות בראשות תאי איירליינס בחרו שלא לטוס ולקחת מקומות על טיסות אל על)
  • קוריאה (חברת התעופה קוריאן איירליינס טסה בעבר אך סגרה את הקו עקב חוסר כדאיות כלכלית)
  • אוסטרליה (אל על הפעילה טיסת ניסוי אחת למלבורן ותכננה להפעיל קו לשם)
  • ניו זילנד
sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ג'דה ערב הסעודית. Shutterstock, ShutterStock
ערב הסעודית/ShutterStock, Shutterstock

קיצור זמני הטיסה בכשעתיים בממוצע הופך קווים רבים לכלכליים. מדובר על הורדת עלויות משמעותית של דלק מטוסים המהווה מרכיב מרכזי במחיר כרטיסי הטיסה. מרכיב הדלק מהווה כ:35% במחירי עלות הטיסה.

העליה המשמעותית של מחירי הדלקים בעולם בעקבות סיום הסגרים עקב הקורונה והאמבקגו שהטיל המערב על רכישת דלקים מרוסיה העלו באופן משמעותי את מחירי הטיסות.

בשורה צרכנית לנוסע הישראלי ולתיירים מהמזרח

כניסתן של חברות תעופה רבות לקווי תעופה לישראל תביא לתחרות גדולה ומשמעותית על הנוסעים ומחירי הטיסות ירדו בהתאם. הערכתי היא שמחירי טיסות בקווים ארוכים ואולטרה ארוכים יוזלו בסדר גודל של עד 300 דולר לכרטיס.

אם ניקח לדוגמה את טוקיו: מחירי טיסות ישירות יעמדו על בין 800 ל:1,000 דולר. בנגקוק בין 600-700 דולר, מנילה סדר גודל של 800 דולר לטיסה הלוך ושוב. יש לקחת בחשבון שהמחירים של טיסות עם קונקשיין יוזלו גם הן מתחת למחירי הטיסות הישירות בסדר גודל של: 15% -20%

תנועת מטענים

יש לציין שמדובר לא רק בתנועת נוסעים אלא גם בהטסת מטענים. לפני עידן הקורונה כ:70% מתנועת המטענים העולמית התבצעה באמצעות מטוסי נוסעים. בעת הקורונה בשל מגבלות המעבר ממדינה למדינה הופעלו הרבה מאוד מטוסי מטען יעודיים אך כיום המטענים חוזרים למטוסי הנוסעים. היבוא והיצוא של ישראל לאסיה ומאסיה גדל משנה לשנה באופן מרשים. הוזלת מחירי ההובלה האווירית אמורה להתגלגל לכיסו של הצרכן הישראלי . האם בפועל זה יתממש תלוי בעיקר ברצונם הטוב של היבואנים.

WIN-WIN

פתיחת שמיה של הממלכה הסעודית לטיסות לישראל וממה עובדת גם לכיון השני. טיסות לסעודיה וממנה יוכלו כעת לעשות שימוש במסדרונות האוויריים מעל ישראל. עד כה הטיסות מסעודיה למערב (אירופה וצפון אמריקה) עברו מעל ירדן והממשיכו מעל סוריה ולבנון וכעת המטוסים יוכלו לקצר טווח בכ:20 - 30 דקות.

הסעודים משקיעם בשנים האחרונות סכום בלתי נתפס של כ:750 מיליארד דולר בפיתוח תשתיות תיירות ותעופה לממלכה, וכל זאת כחלק מחזונו של יורש העצר הנסיך מוחמד בן סאלמן "סעודיה "2030. בחודש האחרון הסעודים הודיעו על השקעות של כ:150 מיליארד דולר בפיתוח התעופה הסעודית וביצירת רשת של קווי תעופה בינלאומיים ישירים לממלכה וממנה.

הסעודים הודיעו גם על מענקים ל-100,000 סטודנטים סעודיים ללימודי תיירות ומלונאות במיטב המוסדות האקדמאיים במערב אירופה ובצפון אמריקה. הם לא הולכים בגדול אלא בענק על נושא התיירות לממלכה.

אזרחי ערב הסעודית עוטים מסיכות במכה לאחר ההקלה בהגבלות והאפשרות לעלות לרגל. 04 באוקטובר 2020. AP
כל שנה יוצאים אלפי אזרחים ישראלים למכה שבסעודיה/AP

בשורה חשובה לאזרחים המוסלמים

למרות שההודעה הסעודית לא התייחסה לנושא של טיסות ישירות בין נתב"ג לסעודיה יש להעריך שהנושא של טיסות ישירות במתכונת צ'רטרים נסגר. הסעודים הם השומרים של המקומות הקדושים מכה ומדינה ולכן הם מעונינים לאפשל לכל מוסלמי באשר הוא ללא קשר לאזרחותו לבצע את המצווה של עליה לרגל חאג' ועומרה.

כל שנה יוצאים אלפי אזרחים ישראלים לסעודיה בטיסות דרך עמאן ובעבר גם דרך איסטנבול.
מי שלא יכלו להרשות לעצמם טיסות נסעו באוטובוסים את כל הדרך הארוכה מישראל למכה דרך ירדן עניין של יממה בדרכים.

כעת יאפשרו הסעודים לעולי רגל מוסלמים מישראל להגיע לסעודיה בטיסות ישירות מנתב"ג. יש עדיין את נושא הוויזות אך אני מעריך שהנושא הזה יסגר בשבועות הקרובים. "הרכבת הזו כבר יצאה לדרך" . טיסה ישירה מנתב"ג לג'דה שבסעודיה תיקח רק שעתיים כך שאפשר להעריך שתמחור טיסות אלו לא יהיה יקר מה שיביא לביקושים גבוהים לטיסות.

  • עוד באותו נושא:
  • טיסות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully