וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסודות של סטונהנג' בן 5,000 השנה נחשפו בקקי מאובן

עודכן לאחרונה: 25.6.2022 / 23:22

המסתורין של סטונהנג' מבלבל את הארכיאולוגים במשך עשרות שנים, אבל כעת מתחילה להתבהר לאט לאט התמונה לגבי האנשים שביקרו או בנו את האתר לפני אלפי שנים

סטונהנג' שימש כגלריית אמנות קדומה?/עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

הסטונהנג' (Stonehenge) הוא מונומנט פרהיסטורי כלפחות 5,000 שנים השוכן במישור סולסברי שבמחוז וילטשייר באנגליה, כ-8 קילומטרים צפונית לעיר סולסברי. הוא מורכב מתעלה מעגלית רדודה שעל גדתה הפנימית בנויה סוללת עפר המקיפה מעגל גדול של אבנים עומדות שבמרכזו חמישה טריליתונים בצורת פרסה. הארכיאולוגים סבורים שהפסל המאובן הזה נוצר כ-2,000 עד 3,000 שנה לפני הספירה.

התרבות שבנתה את סטונהנג' לא הותירה אחריה שפה כתובה כלשהי, והיא עתיקה בהרבה מהתרבויות הראשונות שהותירו אחריהן כתובות כלשהן. נושאים רבים הקשורים לסטונהנג' עדיין שנויים במחלוקת. במשך דורות ניסו חוקרים מכל רחבי העולם להבין מה עומד מאחורי גל אבני הענק הפרהיסטוריות וריבוי התאוריות מכונה לפעמים "תעלומת סטונהנג'". כעת נראה שלפחות חלק מהסודות סביב המסתורין של סטונהנג' עשויים סוף סוף להפתר לאחר שארכיאולוגים גילו 'קקי' עתיק.

צואה פרהיסטורית שנמצאה בסטונהג'. Lisa-Marie Shillito, צילום מסך
צואה פרהיסטורית שנמצאה בסטונהג'/צילום מסך, Lisa-Marie Shillito

הארכיאולוגים חפרו ומצאו באתר קופרוליט - צואה מאובנת, שמרמזת על כך שהבריטים הקדמונים חיו על תזונה של חלקי פנים ואיברים פנימיים של בעלי חיים. המחקרים גם הראו שהם נתנו את שאריות האוכל שלהם לכלבים.

בצואה שנמצאה היו ביצי שרשורים (תולעים שטוחות) שהן טפיל שחודר לגוף מאכילת בשר לא מבושל, מה שמצביע על כך שמי שהטיל את הצואה אכל את האיברים הפנימיים של הבקר כמו הלב, הכליה, הכבד והלשון.

הממצאים חשפו ששאריות של המזון מעודד הטפילים הזה ניתנו גם לכלבים, כיוון שגם הם נדבקו. מה שמוכיח את העובדה שהכלבים היו החברים הטובים ביותר של האדם במשך אלפי שנים והיו מבוייתים - ואכן, עקבות עתיקות של כלבי רועה גרמני נמצאו בעבר ליד סטונהנג'.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר

המחבר הראשי של המחקר, ד"ר פירס מיטשל מאוניברסיטת קיימברידג', אמר: "זו הפעם הראשונה שטפילי מעיים נמצאים מבריטניה בתקופה הניאוליתית (סוף תקופת האבן), ולמצוא אותם בסביבת סטונהנג' זה באמת משהו מרגש. סוג הטפילים שמצאנו תואמים ראיות קודמות לאכילה חורפית של בעלי חיים במהלך בניית סטונהנג'."

למעשה, פחות משני קילומטרים משם ניצבות חומות דורינגטון, יישוב מתקופת האבן מסביבות 2,500 לפני הספירה, שם לפי האמונה שכנו האנשים שהקימו את סטונהנג'. הארכיאולוגים ניתחו 19 חלקי גללים, או 'קופרוליט", שהתגלו בקהילת וילטשייר שנשמרו למעלה מ-4,500 שנה. הם מצאו הוכחות שמצביעות על כך שהאנשים שחיו שם אכלו ריאות או כבד גולמיים או לא מבושלים מחיה שכבר הייתה נגועה במחלה.

מחברת שותפה למחקר, ד"ר אוולינה אנסטייסו, אף היא מאוניברסיטת קיימברידג', אמרה: "מציאת הביצים של תולעים נימיות בקופרוליטים של בני אדם וכלבים מצביע על כך שהאנשים אכלו את האיברים הפנימיים של בעלי חיים נגועים, וגם נתנו את השאריות לכלבים שלהם."

ד"ר מיטשל אמר: "מכיוון שתולעים נימיות יכולות להדביק בקר ומעלי גירה אחרים, נראה כי הפרות היו המקור הסביר ביותר לביצים של הטפיל".

במהלך החפירה, הצוות חשף גם כלי חרס וכלי אבן בתוך ערימת האשפה הראשית, ויותר מ-38,000 עצמות של בעלי חיים, כ-90 אחוז מהן חזירים. רק פחות מ-10 אחוזים היו עצמות של פרות, כאשר ניתוחים קודמים של שיני פרה שנמצאו בחומות דורינגטון, מצביעים על כך שחלק מהבקר נרעה במרחק של יותר מ-100 ק"מ מהמקום.

מחקרים קודמים מצביעים על כך שבשר של פרות בעיקר נקצץ לצורכי הכנת תבשילים, ומח העצם שלהן הוצא, על סמך דפוסי השחיטה על עצמותיהן. המספר העצום של כלי חרס ועצמות של בעלי חיים מרמז שחומות דורינגטון היו מקום של מאכל ומגורים, אבל מכייון שיש מעט מאוד עדויות שאנשים אכלו או חיו שם, המטרה של סטונהנג' עדיין נותרה בגדר חידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully