וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחוזה חקלאית בת 2,100 שנה נחשפה בגליל התחתון

עודכן לאחרונה: 25.5.2022 / 8:58

"נראה כי האחוזה ננטשה בחופזה כתוצאה מסכנה קרבה", אומרים החוקרים ומוסיפים שמדובר בתגלית חשובה, שכן הממצאים המוכרים מימי החשמונאים באזור זה בגליל מעטים. כמו כן, נמצאו בה עשרות כלים חקלאיים, נולים לאריגה וצלמית פולחן

חורבת אסעד, אחוזה חקלאית בת 2,100 שנה נחשפה בנחל ארבל/צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

אחוזה חקלאית בת כ-2,100 שנה (התקופה ההלניסטית - ימי החשמונאים), אשר נחשפה במצב השתמרות מרשים - ובתוכה חפצים שנראה כי ננטשו בחופזה, התגלתה ליד נחל ארבל שבגליל המזרחי. בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות לטובת פרויקט הובלת המים החדש לצפון במימון חברת מקורות, התגלו, לצד המבנה, עשרות משקולות נול ששימשו לאריגת בדים, כלי אגירה גדולים מחרס, וכלי עבודה חקלאיים עשויים ברזל, ביניהם מכושים בגדלים שונים, מגל לקציר ועוד.

בנוסף, התגלו בחפירה מטבעות המתארכים את האחוזה למחצית ה-2 של המאה ה-2 לספירה.

חפירת העתיקות בוצעה בסיוע חברת מקורות, במטרה לקדם את השלמת פרויקט הולכת המים צפונה. המיזם בוצע בהתאם להחלטת הממשלה, ובעלות של כ-910 מיליון שקל, כשמטרתו - להזרים מים מותפלים לכנרת במטרה לשמר את מפלסי המים ולעגן אספקה רציפה לצרכי משקי הבית, חקלאות ומדינות שכנות.

חורבת אסעד, אחוזה חקלאית בת 2,100 שנה נחשפה בנחל ארבל. אסף פרץ, רשות העתיקות
החווה שנחשפה בגליל. מבט אווירי. חורבת אסעד/רשות העתיקות, אסף פרץ
חורבת אסעד, אחוזה חקלאית בת 2,100 שנה נחשפה בנחל ארבל. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
החפירות באתר/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
כלי עבודה מברזל בחורבת אסעד. דפנה גזית, רשות העתיקות
כלי עבודה מברזל שנמצאו בחווה/רשות העתיקות, דפנה גזית
חורבת אסעד, אחוזה חקלאית בת 2,100 שנה נחשפה בנחל ארבל. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
חפירות רשות העתיקות במבנה החווה מימי החשמונאים/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם

"קפסולה של זמן, שכאילו עצר מלכת"

לדברי מנהלת החפירה, ד"ר אמאני אבו-חמיד מרשות העתיקות, "התמזל מזלנו לגלות קפסולה של זמן, שכאילו עצר מלכת: החפצים שגילינו נותרו במקום בו הותירו אותם לאחרונה תושבי האתר, ונראה שהם נעזבו בבת אחת, אולי בשל איום קרב; משקולות הנול עוד היו מונחות על המדף, קנקני האגירה נמצאו כשהם שלמים. אנחנו יודעים מהמקורות ההיסטוריים, כי בימים ההם התפשטה ממלכת החשמונאים לעבר אזורים נרחבים בארץ, וקיימת אפשרות כי נטישת האחוזה קשורה לאירועים אלה, אך עוד יש לחקור זאת לעומק. בשלב זה, קשה לקבוע מה היתה זהותם של היושבים באתר".

אבו-חמיד מוסיפה, כי "האחוזה החקלאית, ששטחה היה 30*30 מ"ר, היא תגלית חשובה, משום שהתקופה ההלניסטית והתרבות החשמונאית כמעט שאינן מוכרות בגליל. הגילוי סוגר פער ארכיאולוגי בין תקופות, וככל הנראה, נותן ביטוי למאורעות היסטוריים שמתרחשים במרחב הזה במהלך המאה ה-2 לפנה"ס. מעט ידוע על התפשטותה של הממלכה החשמונאית לעבר הגליל, ואנו מאמינים כי מחקר התגלית שלפנינו ישפוך אור נוסף על ימים עלומים אלה באזור".

צלמית מימי החשמונאים בחורבת אסעד. מירי בר, רשות העתיקות
צלמית מימי החשמונאים/רשות העתיקות, מירי בר
נר מימי החשמונאים בחורבת אסעד. אסף פרץ, רשות העתיקות
נר חרס מימי החשמונאים/רשות העתיקות, אסף פרץ
משקולות נול שנחשפו באתר חורבת אסעד. מירי בר, רשות העתיקות
משקולות השייכות לנול אריגה/רשות העתיקות, מירי בר
ד"ר אמאני אבו חמיד בחורבת אסעד. מירי בר, רשות העתיקות
ד"ר אמאני אבו חמיד בחורבת אסעד/רשות העתיקות, מירי בר

איתות גם מהמאה ה-10 לפנה"ס

לדברי אבי מלול, מנכ"ל חטיבת הפיתוח והלקוחות במקורות: "עבודות הפיתוח של חברת מקורות ורשות העתיקות מבוצעות בתאום ושיתוף פעולה כבר משלב התכנון הכללי. פעילות הרשות באתר נעשתה לטובת הפרויקט האסטרטגי להולכת עודפי מים ממתקני ההתפלה במרכז הארץ לכיוון צפון הארץ והכנרת".

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "מדובר בתגלית מעניינת ומשמעותית, אשר נחשפה במהלך חפירה של לצורך הנחת קו המוביל ההפוך, שהינו פרויקט חשוב עבור הגליל. רשות העתיקות פועלת, יחד עם חברת מקורות, לשימור האחוזה. בהתאם לתכתיבי השטח, נחליט אם התגלית תשומר באתרה, או שהיא תועתק במלואה לתצוגה בקרבת מקום".

באתר אף התגלו יסודות מבנה, כלים וממצאים מראשית ממלכת ישראל - מאות 10-9 לפנה"ס. כל אלה, ייחקרו בהמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully